2026-01-01, 22:18
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag tänker att Fridas problem skulle kunna vara något som uppmärksammas rätt sällan: att hon är en av de som får aningen minskad kapacitet redan vid måttliga höjder.

Hon har ju inlett loppen med att dra på som vanligt, men fått mjölksyra när hon tycker att hon inte borde ha fått det. Skillnaden mellan att ligga över och under mjölksyratröskeln är hårfin och hon kan sig själv så bra att hon antagligen ligger precis under. Det räcker att prestationsförmågan sätts ner 2-4% så hamnar hon över.

Det är ”bara” 12-1300 meter högt i Toblach, men det räcker för att man ska få i sig 10-15% mindre syre i varje andetag.

Verkar som att OS går på runt 850-900 m höjd vilket är betydligt lägre, vilket isåfall är ett bra tecken för Fridus.
Citera
2026-01-01, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Det var inte frågan

Eh, jo. Frågan löd: "Hade hon ett gult med sig tidigare eller hur var det?"
Citera
2026-01-01, 22:50
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Verkar som att OS går på runt 850-900 m höjd vilket är betydligt lägre, vilket isåfall är ett bra tecken för Fridus.
Ja, om det nu är det som är orsaken så är det ju klart bättre med OS-höjden.

Dock är det aningen mindre syre även på OS-höjden. Måste vara svårt att veta vilken pace man ska våga lägga sig på. Man skulle väl behöva en längre period med tester för att vänja sig. (Tour de Ski kan kanske ses som en del av en sådan period.)
Citera
2026-01-01, 22:53
Medlem
why123s avatar
Citat:
Hon är mest med för att få köra den klassiska sprinten på OS-banorna. Och det är också orsaken till att hon åkte så långsamt på 20 km idag. Den etappen betydde inget för henne.

Sen är hon väl inget vidare på att marknadsföra sig själv när hon gör sådär. Hon kunde väl åtminstone ha showat och vinkat litet.

Jaja, ett genrep! Det skulle ju Jonna också göra, hon är ju dessutom allround och och borde tänka på hela VC.

Jonna är ju bra på alla distanser. Hoppas inte detta ger Skistad någon fördel på OS. Det är tydligen jag som missat varför Skistad åker dessa sträckor. Jomenvisst, vet alla varför hon körde denna sträckan kunde hon bjuda på sig själv.

Hopoas att Jonna åker Tour de ski någon gång så hon kan ta hem hela VC. Hon är ju solklar favorit till det.
Citera
2026-01-01, 23:05
Moderator
Hjv9s avatar
Weng känns som given tvåa i sammandraget. Sen får väl Ebba kämpa med Niskanen & Stadlober om sista pallplatsen.
Citera
2026-01-01, 23:12
Medlem
Jag är nyfiken på vad Moa Ilar kan göra i sprinten, och i sista etappen (backen), när hon har chans på fin totalplacering.
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Weng känns som given tvåa i sammandraget. Sen får väl Ebba kämpa med Niskanen & Stadlober om sista pallplatsen.
Citera
2026-01-01, 23:20
Medlem
Citat:
Jag tänker att Fridas problem skulle kunna vara något som uppmärksammas rätt sällan: att hon är en av de som får aningen minskad kapacitet redan vid måttliga höjder.

Hon har ju inlett loppen med att dra på som vanligt, men fått mjölksyra när hon tycker att hon inte borde ha fått det. Skillnaden mellan att ligga över och under mjölksyratröskeln är hårfin och hon kan sig själv så bra att hon antagligen ligger precis under. Det räcker att prestationsförmågan sätts ner 2-4% så hamnar hon över.

Det är ”bara” 12-1300 meter högt i Toblach, men det räcker för att man ska få i sig 10-15% mindre syre i varje andetag.
Frida har dock gjort ganska många bra lopp även på högre höjd så tror inte det är orsaken. Även spenderat en del tid och gjort mätningar så borde ha ganska bra koll på vilken belastning hon kan ha
Citera
2026-01-01, 23:23
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Jag är nyfiken på vad Moa Ilar kan göra i sprinten, och i sista etappen (backen), när hon har chans på fin totalplacering.

Hon kan säkert åka en minut snabbare uppför än senast. Det kommer ändå inte räcka för att behålla pallen totalt.
Citera
2026-01-01, 23:31
Medlem
Du har nog rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Hon kan säkert åka en minut snabbare uppför än senast. Det kommer ändå inte räcka för att behålla pallen totalt.
Citera
2026-01-01, 23:41
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jaja, ett genrep! Det skulle ju Jonna också göra, hon är ju dessutom allround och och borde tänka på hela VC.

Jonna är ju bra på alla distanser. Hoppas inte detta ger Skistad någon fördel på OS. Det är tydligen jag som missat varför Skistad åker dessa sträckor. Jomenvisst, vet alla varför hon körde denna sträckan kunde hon bjuda på sig själv.

Hopoas att Jonna åker Tour de ski någon gång så hon kan ta hem hela VC. Hon är ju solklar favorit till det.

Hmmm…
Jonna Sundling har ju redan startat i Tour di Ski, tre gånger.
Hon tog sig i mål 2024 och blev totalt femma, 1.48 efter Diggins…
Citera
2026-01-01, 23:51
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Frida har dock gjort ganska många bra lopp även på högre höjd så tror inte det är orsaken. Även spenderat en del tid och gjort mätningar så borde ha ganska bra koll på vilken belastning hon kan ha
Har hon inte sagt att hon ska sluta snart eller blandar jag ihop det? Det kan ju påverka undermedvetet.
Citera
2026-01-02, 00:14
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Hmmm…
Jonna Sundling har ju redan startat i Tour di Ski, tre gånger.
Hon tog sig i mål 2024 och blev totalt femma, 1.48 efter Diggins…

Jag skäms för mitt korta minne, och att jag håller så dålig reda på det. Tack!
Orsaken till att jag skrev det skyller jag på Petter Northug (hoppas jag nu inte har blandat till det igen).
Han klagade nämligen på bl a Jonna och sa att VC inte blev viktig då de som kunde vinna den inte ställde upp på Tour de ski (de poängen räknas ju till VC).
Nu minns jag inte när jag såg det men det borde inte vara alltför länge sedan.

Han menade kanske att Tour de Ski skulle vara så självklar att man startade varje gång.. men det var det som fick mig att tänka att hon hoppade över den jämt.
Men så är alltså inte fallet, hon hoppar den när det är VM och OS?
Samtidigt är det åkare som inte bara hoppar Tour de Ski utan även många vanliga VC-tävlingar. Det är tydligt att inom längdskidor betyder inte vinsten av totalcupen lika mycket.
Visst om man satsar på OS, men VM är det ju ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in