Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strangerpeople
Nej det vet vi inte nu utgick jag från tidigare dom vad man fann vid det tillfället. Samt att jag utgår från att man fann hammaren och buntband vid trolig kidnappningsplats. Med detta i facit vill jag tro att det finns bevis men absolut kan han ha lärt sig av tidigare tillfälle. Dock tror jag att man kommer döma hårdare även om inte 100% bevis finns pga historiken.

Jag är lite nyfiken på den där hammaren som hittades i en handske. Kan han ha trätt på handsken på slagytan på hammaren, i hopp om att bara slå henne medvetslös? Eller ville han undvika blod?
Citera
2026-01-01, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är ju de facto en sjukdomsbedömning som en rättsmedicinsk undersökning handlar om.
En tidigare frisk individ kan ju plötsligt bli sjuk även ur rättsmedicinska kriterier.
Därför finns det inga begränsningar i hur många rättsmedicinska undersökningen en och samma person kan genomgå. Precis som man genomgår ny röntgen eller tar nytt blodprov inom somatiken.

Eftersom det är en sjukdomsbedömning och behov av rättsmedicinsk psykiatrisk vård för denna sjukdom som det handlar om - kan en person som var sjuk vid gärningen, men därefter hunnit tillfriskna, slippa vård för den sjukdom han inte längre är sjuk i.

Visar en rättsmedicinsk undersökning att en brottsling begick brottet under ”inflytande av psykisk sjukdom” föreligger också sk fängelseförbud.
I teorin kan därför en mördare som var psykisk sjuk vid gärningen, men sedan dess helt har tillfrisknat, då varken få fängelse eller få fortsatt rättsmedicinsk vård - utan direkt gå fri.

Eftersom bedömningarna inte är så glasklara och säkra kommer dock en sådan person i praktiken först få tillbringa några år på rättspsyk.

Många av de beteende som samhället anser ”sjuka” - som pedofili, sexualsadism, nekrofili, narcissism, är dock inte psykiska sjukdomar. Därför kunde MGM här kanske både uppvisa sådana perversa beteenden, men ändå vara frisk ur rättsmedicinsk synvinkel. Ted Bundy var inte heller psykiskt sjuk.

Min erfarenhet är att det kan ske flera undersökningar om en person blivit friskförklarad och begår nya brott efter avtjänat straff.
Om en person som dömts till vård begår nya brott under permission eller försöksutskrivning annulleras då permissionen eller försöksutskrivningen och tvångsvården fortsätter.
Citera
2026-01-01, 15:55
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Jag har ägnat en ganska lång tid åt att försöka förstå mig på en detalj som jag hakar upp mig på men verkligen inte får ihop. Hjälp mig gärna.

I en tidigare artikel påstås att ett vittne sett GM leverera varor till ett Cafe ca 31 timmar (strax före 09 på morgonen) efter försvinnandet. Vittnet påstår att "chauffören" var irriterad, stressad och stökig vid leveransen.
Samma vittne påstår att denne ringt polisen för att "tipsa om händelsen" men fått ett ganska otrevligt bemötande.

Vad var det egentligen vittnet försäkte "tipsa" om? Vid den här tidpunkten hade svaren från DNA analysen inte kommit och något signalement på GM var inte känt (eftersom ingen ännu visste vem det var). Så om jag har fattat tidslinjen rätt så ringer vittnet polisen för att "tipsa" om en sur chaufför i stan p.g.a. att någon blivit bortrövad i Salem? Varför då?
Hjälp mig förstå detta är ni snälla.
Han tipsade efter Robin var gripen och hans bild var publicerad. Det var så tipsaren kände igen honom.
Citera
2026-01-01, 15:56
Medlem
Citat:
Jag har ägnat en ganska lång tid åt att försöka förstå mig på en detalj som jag hakar upp mig på men verkligen inte får ihop. Hjälp mig gärna.

I en tidigare artikel påstås att ett vittne sett GM leverera varor till ett Cafe ca 31 timmar (strax före 09 på morgonen) efter försvinnandet. Vittnet påstår att "chauffören" var irriterad, stressad och stökig vid leveransen.
Samma vittne påstår att denne ringt polisen för att "tipsa om händelsen" men fått ett ganska otrevligt bemötande.

Vad var det egentligen vittnet försäkte "tipsa" om? Vid den här tidpunkten hade svaren från DNA analysen inte kommit och något signalement på GM var inte känt (eftersom ingen ännu visste vem det var). Så om jag har fattat tidslinjen rätt så ringer vittnet polisen för att "tipsa" om en sur chaufför i stan p.g.a. att någon blivit bortrövad i Salem? Varför då?

Vittnet ringde efter att MGM var gripen och namngiven med bild i media. Då kände vittnet igen personen och kopplade det till händelsen på caféet. Vittnet ringde då polisen i syfte att ge en detalj till dem om var MGM befunnit sig/gjort på morgonen den aktuella dagen. Vilket polisen inte var så intresserade av - då de redan gripit personen och visste detta.
Citera
2026-01-01, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Klart det blir fällande dom. Det kommer bli rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Allt annat vore galet!

Vad RB säger
I RB 17 kap. 1 § framgår att dom ska meddelas av domarna och nämndemännen gemensamt och att majoritetsbeslut är giltigt.

Det står alltså inte exakt “2 av 3”, men principen är att majoritet räcker för domens utfall.

För såna här odjur fungerar inte rättspsykiatrisk vård. Plötsligt kommer nån psykiater att få för sig att odjuret slutat vara odjur och kan släppas ut. HUR kan vi inte ha fixat detta problem tidigare?
Citera
2026-01-01, 15:58
Medlem
colis avatar
Citat:

Polisen vill /borde vilja kartlägga den misstänktes rörelsemönster. Alla tips om var han varit och gjort är därför av värde. Man vill få en klarare bild av MGM - ev medhjälpare, gömda föremål någonstans, tecken på psykisk sjukdom.
Citera
2026-01-01, 15:59
Medlem
elidahmes avatar
Citat:

Han ringde på måndagen.
Citera
2026-01-01, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Och vad sjutton har hon med detta o göra?

Har du läst tidningsartiklar eller böcker någon gång?
Sett en film?

Du kan vara fullständigt säker på att man lyfter på varje sten, tittar på varje släkting, om det har förekommit våld eller pedofili.

Vissa av oss är dock mer intresserade av det rättsliga framåt, lagändringar, hårdare kontroll, förvaring och strängare straff.
Senast redigerad av Think-If-You-Can 2026-01-01 kl. 16:05. Anledning: Mer IQ till folket
Citera
2026-01-01, 16:01
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Rättspsykiatriska undersökningar är jävligt mycket flum.
Barnflickan fick diagnosen psykotiska vanföreställningar av religiös valör men Rakhmat Akilov som hade nästan exakt samma vanföreställningar klarade undersökningen på första försöket och behövde inte ens göra en fullständig undersökning.

Nu har ju denna person redan gjort paragraf 7 utredning som fastslog att det fanns psykiatriska problem. I detta ärende beslutades såvitt jag förstår en stor sinnesundersökning direkt med hänsyn taget till paragraf 7 utredningen och detta brotts allvarliga art.

Utredningen kommer säkerligen ta 6-8 veckor på HELIX i Huddinge.

Han lär inte komma ut på väldigt många år om ens komma ut över alls.

Vid en livstidsdom kan ansökan om tidsbestämt straff ansökas om när 10 år gått. Det kan ju då omvandlas till X antal år.

Med rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning så kan personen vara inlåst livet ut eftersom läkare inte självsvåldigt varken bevilja permission eller skriva ut personen.

Det är alltid domstolens beslut som gäller.

Av den anledningen hoppas jag personligen på rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Citera
2026-01-01, 16:01
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Klart det blir fällande dom. Det kommer bli rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Allt annat vore galet!

Vad RB säger
I RB 17 kap. 1 § framgår att dom ska meddelas av domarna och nämndemännen gemensamt och att majoritetsbeslut är giltigt.

Det står alltså inte exakt “2 av 3”, men principen är att majoritet räcker för domens utfall.
Inte säkert alls med rättspsyk. Det ironiska är att ribban har höjts eftersom folk blev förbannade över att mördare sprang genom svängdörrar på rättspsyk förr. MGM här är helt klart störd men inte tillräckligt för att vårdas efter kidnappningsförsök och barnporrbrott. Tveksamt om han objektivt är sjukare nu. Men vi får väl se. Men kanske hade vi sluppit detta om han hade varit på rättspsyk redan från början.
Citera
2026-01-01, 16:03
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VadHarPappaGjort
Precis, samma artikel jag länkade i mitt svar tidigare.

Johanna Möller avtjänar inte sitt straff genom samsittning, pga uppenbara skäl och risker med sådant.

Ja, Johanna Möller är unik på det sättet, och svårplacerad pga sin extremt manipulativa personlighet kombinerad med hämndbegär.
Citera
2026-01-01, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Ja, verkligen. Jösses.

Jag undrar vad det är för människor som umgås och anställer sådana här dårar. Folk är så indoktrinerade att de helt och hållet saknar självbevarelsedrift. Då syftar jag inte på brottsoffret, utan generellt sett.

Om jag ser en sån här person så håller jag avstånd. Det är uppenbarligen inte rätt i huvudet på'n.

För många år sedan arbetade jag med en man som var allmänt konstig. En dag dök han upp på jobbet med läppstift, klänning och vi fick instruktioner av chefen att denne nu kallas för "Annika".

Det här var på 90-talet, så det inte lika galet som det är idag. Än dock, många på arbetsplatsen omfamnade hans nya identitet med öppna armar. Kvinnorna älskade honom och han gick från en kuf på gemenskapens utkant, till en central del av det hela. Det gullade otroligt mycket med fanskapet, även av manliga kollegor. Det var lite som hur man hanterar ett barn med speciella behov.

Något år senare åkte han fast för att blottat sig för kvinnor på stan, och det kom sedermera fram att han också tafsat på flertalet kvinnor som arbetade i vårt kontorshus.

Galenskap..

Jag tror att du har en poäng där.

Som att de vill vara sexuellt aktiva 24/7, att klädseln och tillbehören är en sexuell handling som pågår hela tiden. Spenderar helt galet mycket tid på att vara i sin sexualitet. Inte friskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in