Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Min uppfattning att de har fått skador från stormen Johannes och nu redan fått en hel del snö och mer kommer det bli enligt SMHI
Fortsatt röjningsarbete kommer bli besvärligt med massa snö.
Ljusdal och Bollnäs tillhör orange varning men området strax öster om dem är ett rött område enligt SMHI

Söderhamn har mer problem med andra ord.
Citera
2026-01-01, 14:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Redan har bekanta till mina vänner förlorat strömmen igen. Mina vänner bor i mitt i byn. Där är ledningarna nedgrävda, men bor man utanför så risken stor att de kan förlora strömmen.
Vi får hoppas de hunnit förbereda sig med mat och vatten och att strömmen kommer tillbaka snart.
Citera
2026-01-01, 14:30
Medlem
Vilket typ av överlevnadskit behöver man ha tillgång till?
Citera
2026-01-01, 14:32
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Vilket typ av överlevnadskit behöver man ha tillgång till?
Vedspis
Citera
2026-01-01, 14:34
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Söderhamn har mer problem med andra ord.
Söderhamn ligger närmare kusten och har nog redan en hel del problem med kraftig vind. Vinden kommer öka något de närmaste timmen/timmarna om prognosen på windy.com stämmer.

https://www.windy.com/?61.270,16.889,8,p:cams,m:fngagDJ
Citera
2026-01-01, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vi får hoppas de hunnit förbereda sig med mat och vatten och att strömmen kommer tillbaka snart.

Stora problemmet kan vara vatten om du har egen brunn. Utan el så kan man inte pumpa upp vatten. Plus ledningarna riskerar frysa, då det finns inget tryck. Många har vedspisar, så de kan klara värmen och laga mat på vedspisen.
Citera
2026-01-01, 14:37
Medlem
KlasLunds avatar
P4 Gävleborg rapporterar nu från Hälsingland att läget förvärras: ökande elavbrott, mycket svår sikt och kraftig vind från motsatt håll jämfört med stormen Johannes, samtidigt som stora mängder träd redan ligger ned längs vägar och kraftledningar.

Kommunerna är i beredskapsläge med bandvagnar och öppna trygghetspunkter. Varningen gäller minst till i morgon, men enligt P4 är det inte osannolikt att den kan behöva förlängas beroende på utvecklingen.

Jag har precis varit ute och mätt snödjupet. Omkring 30 cm har redan lagt sig på barmark, lokalt utan större drivbildning, cirka en halvtimme innan den röda varningen ens börjar gälla.
Citera
2026-01-01, 14:38
Medlem
Snarkarns avatar
Åkte genom Gävle vid 11 tiden. Då var det 2 som krockat vid Näringen. Mötte också Trafikverkets bandvagnar och en hel del poliser var ute samt brandkåren.
Citera
2026-01-01, 14:47
Medlem
Hur lungt som helst i Sandviken, inte mycket som ligger på marken...
Citera
2026-01-01, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Om du jobbar inom hemtjänst eller annan samhällsviktig verksamhet så är det här redan inräknat.

Det är därför kommuner och regionen har gått upp i beredskap, med bandvagnar och alternativa transporter just för personal som måste fram även när vanlig trafik inte fungerar.

Uppmaningen gäller allmänheten och icke nödvändiga resor. Inte att vård, omsorg eller räddning ska upphöra.
Precis, man tar höjd för att det mest akuta ska fungera. Vid längre kris så räknas även varutransporter in, det blir fort tomt på mat i affärerna. Men vid krisartat snöväder så vet jag att åkerier har en viss kommunikation, typ att följa med i kolonn bakom plogbilen. Shit happens om någon ställt till det framför plogbilen..
Citera
2026-01-01, 15:00
Medlem
Verkar som man sätter varning ofta i onödan
Än så länge är det vanligt snöfall runt Gävle knappast farligt
Citera
2026-01-01, 15:04
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Verkar som man sätter varning ofta i onödan
Än så länge är det vanligt snöfall runt Gävle knappast farligt
För Gävle gäller orange varning, inte röd, men den är heller inte trivial.

SMHI beskriver för Södra Gästrikland (inkl. Gävle) 2–4 dm snö fram till fredag kväll, lokalt mer, i kombination med blåsigt väder, drivbildning, svårframkomliga vägar, inställd kollektivtrafik och sannolika elavbrott.

Varningen gäller dessutom från 11 i dag till 21 i morgon, alltså över ett och ett halvt dygn. Det man ser just nu är därför inte hela förloppet utan inledningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in