Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 13:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Termen snöstorm behöver inte betyda mer än 24,5 m/s vind.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B6storm
I aktuella läget blåser det inte ens 10 m/s och det snöar rätt så måttligt.
Stockholm har nu ca 5 m/s och är inte kraftig blåst.
Nederbörd i området under 10 cm.
Alltså trams att kalla det snöstorm.
Citera
2026-01-01, 13:36
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Malmö 2-3 grader plus
Lätt regn och inga problem med halka enligt Trafikverket.

Ja som du skriver så är det senare idag som varningen gäller för i ert område norr om Gävle.

Vi är ju inte ens med på varningen i Malmö. Körde precis från Kristianstad som dock är med i varningen och det var 3 plus och fint på vägen. Hoppas vi slipper skiten
Citera
2026-01-01, 13:37
Medlem
KlasLunds avatar
SVT kör just nu livesändning med meteorolog i studion som beskriver ett läge där snöfallet kan fortsätta hämta fukt från Bottenhavet så länge vinden ligger på. I den röda zonen talar man om mycket stora ackumulerade snömängder (+100cm), kraftig drivbildning och risk för isolering.
Citera
2026-01-01, 13:40
Medlem
Bakispromenad på Södermalm. En decimeter snö max, men nu regnar det. Meh. Foodora-appen öppen - var kan man få svenska köttbullar idag? Ah, Meatballs For the People är öppet.
Citera
2026-01-01, 13:46
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
SVT kör just nu livesändning med meteorolog i studion som beskriver ett läge där snöfallet kan fortsätta hämta fukt från Bottenhavet så länge vinden ligger på. I den röda zonen talar man om mycket stora ackumulerade snömängder (+100cm), kraftig drivbildning och risk för isolering.

Det röda ser ut att vara centrerat kring Nianfors. Är det Guds straff för att de motsätter sig uranbrytning? Finns några lämpliga bibelord? 🤔

Nianfors är nog inget ställe man vill bli isolerad på.
Citera
2026-01-01, 13:46
Medlem
KlasLunds avatar
Med tanke på hur mycket som skrivs om Stockholm kan det vara värt att faktiskt läsa vad SMHI:s varning säger där.

För Stockholm/Sydostligaste Svealand handlar den gula varningen om 7–12 cm snö (lokalt 15 cm), under morgon–förmiddag, med möjliga trafikproblem och förseningar. Varningen upphör vid 14-tiden och snöfallet avtar därefter.

Det är alltså ett helt annat scenario än i de orange och röda områdena, både vad gäller mängder, varaktighet och konsekvenser.
Citera
2026-01-01, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Med tanke på hur mycket som skrivs om Stockholm kan det vara värt att faktiskt läsa vad SMHI:s varning säger där.

För Stockholm/Sydostligaste Svealand handlar den gula varningen om 7–12 cm snö (lokalt 15 cm), under morgon–förmiddag, med möjliga trafikproblem och förseningar. Varningen upphör vid 14-tiden och snöfallet avtar därefter.

Det är alltså ett helt annat scenario än i de orange och röda områdena, både vad gäller mängder, varaktighet och konsekvenser.
Ja det är konstigt det här. Idioter rapporterar från områden som inte alls berörs. Vam bryr sig om det regnar i Görteborg liksom, eller om någon fått snö på skorna på södermalm? Det är ju bottenhavskusten det gäller.
Citera
2026-01-01, 13:59
Medlem
Har sakta men säkert börja ställa ställa in mig på att jag får stretcha mitt nyårsfirande nån dag extra, ser väl inte så farligt ut än så länge men tar det i mer som förutspått kommer det bli problem. Befinner mig några mil över gävle ish.

Tur man har det bra där man är i guess. Stannar ju hellre kvar än fastnar på vägen.
Citera
2026-01-01, 14:22
Medlem
Citat:
Aftonbladet har gått ut med at SMHI varnar för ovädret Anna
Stora mängder snö kan falla i området längs kusten runt Gävle

"Röd varning för ovädret Anna – kan ”isolera landsbygd”"

"SMHI har gått ut med en röd varning för snöfall – och döpt ovädret till Anna.
I Gävleborg väntas snömängder på fyra till sex decimeter.
Särskilt landsbygd kan bli ”helt isolerad från omvärlden”, varnar SMHI."

SMHI skriver

"Extremt stora snömängder väntas falla samtidigt som det blir blåsigt med risk för kraftig drivbildning. Det kan leda till att vägarna blir helt oframkomliga."

Vad tror ni, kommer det bli mycket snö och kommer folk ta till sig varningen från SMHI?

Länk till SMHI
https://www.smhi.se/vader/prognoser-och-varningar/varningar-och-meddelanden/varningar

Länk till Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/j0dnML/rod-varning-for-snofall

Så de som bor i Ljusdal och Bollnäs har de tufft nu?
Citera
2026-01-01, 14:25
Medlem
Imnshos avatar
Bra tajming av SMHI. Varningen från kl 15 klockar in ganska bra nu med intensifierat busväder här i den orangea kustnära zonen.
Citera
2026-01-01, 14:26
Medlem
Citat:
Då finns det stor risk att det blir mycket snö.
Detta ihop med all nerblåsta träd i området. Kommer bli ett elände för de som röjer upp efter stormen Johannes och troligen risk för mer strömavbrott med snötyngda träd som ännu inte rasat över ledningar.

Redan har bekanta till mina vänner förlorat strömmen igen. Mina vänner bor i mitt i byn. Där är ledningarna nedgrävda, men bor man utanför så risken stor att de kan förlora strömmen.
Citera
2026-01-01, 14:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Så de som bor i Ljusdal och Bollnäs har de tufft nu?
Min uppfattning att de har fått skador från stormen Johannes och nu redan fått en hel del snö och mer kommer det bli enligt SMHI
Fortsatt röjningsarbete kommer bli besvärligt med massa snö.
Ljusdal och Bollnäs tillhör orange varning men området strax öster om dem är ett rött område enligt SMHI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in