2026-01-01, 14:12
  #1609
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Det skidpaket Ilar vann med i Ruka 2024 tror jag det var, det lånade en svensk kollega o körde tävling på i WC

Det finns superbra bland samma märke

Ja var det inte nån mer som gjorde det i VM fast med Svahns skidor?
Citera
2026-01-01, 14:15
  #1610
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ja var det inte nån mer som gjorde det i VM fast med Svahns skidor?

Skulle stå skidpar

Har hört att ibland lackas dessa par om med nästa år topdesign

På superparen
samma i alpint
Citera
2026-01-01, 14:15
  #1611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PynchonsApa
Skistad är verkligen en one trick pony. Skillnaden mellan henne och Sundling som skidåkare i bred mening är monumental.

Sprint kan för mig inte klassas som riktig skidåkning. Ska vara minst 10km och brutala backar.
Citera
2026-01-01, 14:16
  #1612
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallalingen
Jag kan väl tycka att
* alla åker på samma skidmärke
* slipning, vallning o allt som görs, görs på samma sätt av samma människor på alla skidor.
Sen får åkarna göra det bästa dom kan.

Inget gnäll om skidor, valla o fan o hans moster.

Samma skidmärke??

Vad tror du om detta ifall detta skulle appliceras på motorsport?

I F1 skulle alla åka Mercedes - vad skulle Mclaren & Ferrari säga om detta?
I Rally - alla skulle åka Toyota - vad skulle då alla andra bilmärken säga??

Finns väl någon sorts tjusning som det är nu? Skulle se det som orättvist om Moa Ilar och Tessan Stadlober skulle ha exakt samma typ av skidor, slipning/vallning - den ena åkaren vackert formad stuss medans den andra är en mager planka (dock gillar jag henne ändå!)…
Citera
2026-01-01, 14:17
  #1613
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ja, gråter man konstant över skidorna så missar man nog ganska mycket möjligheter till förbättring hos sig själv. Visst kan det hända att man har en dålig dag men har man börjat hela säsongen mediokert som Frida så får man söka lite bredare, annars riskerar man bli en ny Calle Halvfarsson som tycker trots sina usla placeringar att han är världens bästa skidåkare om allt stämmer…

Halvfar?

Mig veterligen är Calle Helfar till sina barn…
Citera
2026-01-01, 14:19
  #1614
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
.

Frida har inte "gråtit konstant". Hon är ju inte i superform heller, det kan väl en treårig konstatera. Men det är glömt i februari.
Citera
2026-01-01, 14:22
  #1615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Samma skidmärke??

Vad tror du om detta ifall detta skulle appliceras på motorsport?

I F1 skulle alla åka Mercedes - vad skulle Mclaren & Ferrari säga om detta?
I Rally - alla skulle åka Toyota - vad skulle då alla andra bilmärken säga??

Finns väl någon sorts tjusning som det är nu? Skulle se det som orättvist om Moa Ilar och Tessan Stadlober skulle ha exakt samma typ av skidor, slipning/vallning - den ena åkaren vackert formad stuss medans den andra är en mager planka (dock gillar jag henne ändå!)…

Intresserar mig inte ett skit, mitt inlägg gällde skidor o att få slut på gnället om vallning, slipning o det som görs.
Citera
2026-01-01, 14:22
  #1616
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Frida har inte "gråtit konstant". Hon är ju inte i superform heller, det kan väl en treårig konstatera. Men det är glömt i februari.
Jag tror att Frida kommer att vara i toppform i februari och tror att hon har tränat ganska hårt fram till touren och toppar formen inför OS, vilket är så klart hennes huvudfokus.

Däremot är det tröttsamt med gnället över skidor, framför allt när Sverige har den största budgeten för utrustning efter Norge.
Citera
2026-01-01, 14:34
  #1617
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Stakade i diagonalzonen tolkar jag det som.

Hade hon ett gult med sig tidigare eller hur var det?
Citera
2026-01-01, 14:37
  #1618
Medlem
Ezzelinos avatar
Kikki Skistad är en entertainer:

https://www.vg.no/sport/i/JOo2KX/tour-de-ski-jessie-diggins-knuste-konkurrentene-paa-20-kilometer-jaktstart

Citat:
– Påskemosjonistfart, sier NRKs Jann Post på kanalens radiosending,

– Hun spaserer faktisk, sier NRK-ekspert Anders Aukland.

---

– Jeg kunne ikke gjort det samme og levd med det. Jeg hadde blitt for skuffet over meg selv om jeg hadde vært så langt etter, sier Moa Lundgren til Expressen.

Til det svarer Skistad:

– Når du er så talentløs som jeg var i dag, så tror jeg ikke hun skal uttale seg noe om det.

Och gult kort fick hon. Men det är bra att hon får köra på OS-sprintbanan i övermorgon, man vill ju se hur den passar henne.
Citera
2026-01-01, 14:38
  #1619
Medlem
Green-Spirits avatar
Spel mot ett mål för Diggins i denna touren. Queen Bee Jessie krossar helt solo i 20 km klassiskt, distansen som eventuellt skulle vara hennes akilleshäl. Hatten av.

Frida känns i nuläget som ett lika stort frågetecken som Linn inför kommande OS...

Skistad känns som tourens Kiviks marknad.
__________________
Senast redigerad av Green-Spirit 2026-01-01 kl. 14:40.
Citera
2026-01-01, 14:41
  #1620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag tror att Frida kommer att vara i toppform i februari och tror att hon har tränat ganska hårt fram till touren och toppar formen inför OS, vilket är så klart hennes huvudfokus.

Däremot är det tröttsamt med gnället över skidor, framför allt när Sverige har den största budgeten för utrustning efter Norge.
Frida gnäller väldigt sällan på skidorna. Idag var det väl en antydan men hon sa också att det har med henens egen teknik att göra.

Sedan behöver man inte vara einstein för att se både Frida och Ebba har haft stora problem med sina skidor alla 4 dagar här i Toblach. Och värst blev det väl för Ebba i måndags och Frida idag när man försöker kompensera dåligt glid med att lägga på för lite fästvalla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in