Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-31, 12:52
Medlem
L.Kollbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Rusning till köp av försvarssprayer efter morden
Publicerad 31 dec 2025 kl 12.35
Uppdaterad kl 12.41

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rusning-till-kop-av-forsvarssprayer-efter-morden/
Journalisten är säkert kusin till företagschefen de gör reklam för i artikeln.
Citera
2025-12-31, 12:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Namn.

Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Säbb kan va försvenskat av ett norskt namn.
Om det stämmer att han kunde norska kanske han varit i Norge och härjat?

Namnet Säbb förekommer i a f i Dalarna.

Finns en låt som heter Säbb Johns gånglåt. Efternamnet Hjerth är troligtvis ett gammalt soldatnamn.
Citera
2025-12-31, 12:54
Medlem
Negerkucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kipchoge1337
Finns länk? Tycker att jag har letat i tråden men hittar ej.

Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Länk?
https://imgur.com/a/dMpiAHs
Citera
2025-12-31, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obmud
Gunnar Strömmen är på plats i Rönninge
Som att det gör nån skillnad….. politikers närvaro är bara pinsamt

Vore de inte där och manifesterade skulle de få skit för det också. De har inget val. Att det inte gör någon skillnad är en annan sak.
Citera
2025-12-31, 12:56
Medlem
chomskaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerkuck
https://imgur.com/a/dMpiAHs
"Pluggar till sjuksköterska" 😂
Citera
2025-12-31, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Hjert låter väl norskt? Tror att det var från pappans sida.

Säbb var väl från mammans sida? Med släkt i Dalarna/Rättvik?

Säbb? Fult namn för en så vacker plats som Rättvik. Måste vara taget/påhittat eller? Betyder inget? Inget sonnamn eller soldatnamn eller som anspelar på natur (lind, gren, sten, sjö, fors, gran osv).
Citera
Medlem
NagasakiMonAmours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Är han kort till växten ?

För att vara man är han väl det tycker jag.
Citera
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Namnet Säbb förekommer i a f i Dalarna.

Finns en låt som heter Säbb Johns gånglåt. Efternamnet Hjerth är troligtvis ett gammalt soldatnamn.
Dalmas också.
Mycket inavel där?
Han ser lite inavlad ut.
Citera
2025-12-31, 12:58
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Vi har ett samhälleligt skyddsnät i Sverige. Med bland annat väl utbyggd sjukskrivning och sjukvård när anhöriga inte klarar att gå till jobbet efter en dylik händelse.
Till skillnad från många andra länder ex USA - go-found insamlingar ursprungsland. Där kan en insamlingen vara av värde för att hjälpa till att betala för något specifikt - sjukvård, begravning, hemtransport, att få bo kvar, barns fortsatta skolgång mm, som anhöriga inte har råd med.

Det gäller inte i Sverige. Här blir i stället en insamling någon form av mått på hur ”orättvist” givarna tycker brottet drabbat just BO. En insamling för en dödad ung söt blond 25-årig tjej får sannolikt in mer än en dödad en äldre man.
Det blir ett rätt osmakligt mått på ett offers ”värde” i allmänhetens ögon.

Anhöriga till BO behöver sannolikt inte dessa insamlade miljoner, som kanske också kan kännas ”smutsiga” att ta emot eller glädja sig över som en orimlig ”ersättning” för deras förlust.

Insamlingar för att jobba/lobba för bättre skydd av presumtiva brottsoffer - parkbelysning, fler bussturer i anslutning till pendeln på nätterna, bevakning på plats,
nattvandrarintiativ, andra straffpåföljder etc. är därför betydligt mer adekvat.

Summa summarum - det osvenska insamlingspåfundet här, som sker helt utan anhörigas medgivande, är i mitt tycke inte riktigt rätt utan snarare olämpligt.
Håller med dig, det är lite som när man frågar om kronprinsessan ser fram emot att bli drottning och få ha alla vackra tiaror och diamanter "- nä, för det betyder att min pappa är död!".

Här har man förlorat sitt barn/syster och så blir man miljonär och kan leva loppan tack vare det. Alla gillar vi ju pengar, men man ska ju få/ha dom av en bra anledning. "Nu åker vi till Bahamas på dykresa i tre veckor, tjohoo, för pengarna vi fick för att vår söta blonda släkting mördades av en transa". Det känns inte bra.
Citera
2025-12-31, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nu talar det ociviliserade gamla testamentet genom dig. De ska vårdas och blir de inte friska ska de inte släppas ut. Nej hen kommer inte hamna i Estland.

Sverige har visat att vi inte kan hantera dessa psykfall. Vi är för snälla. Plus att vi behöver starkare incitament för att inte begå dessa våldsbrott. När förövare kan tänka, ”äsch, jag kan lika gärna utöva mina värsta fantasier, kommer ändå ha det lika bra i fängelset som jag har nu i friheten. Lever inget drömliv ändå”. Då har vi ett riktigt problem. Förövare ska tänka, ”Gör jag det här så kommer jag lida och gå igenom ett helvete i minst 20 år. Det är fan inte värt det” inte tvärt om.
Citera
2025-12-31, 13:00
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NagasakiMonAmour
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vilma-andersson-orsakade-frontalkrock--fornekade/

Kanske redan skrivits om detta men saxat ur artikeln "Några månader efter domen återkallade Transportstyrelsen Vilma Anderssons körkort."
Så han hade inte körkort??? HUR fick han med BO? Körde olovligt? Dvärgen kan ju inte orkat släpa henne till Södertälje utan bil direkt.
Du tror att en person som mördar och styckar en tjej inte skulle kunna tänka sig att köra olovligt?
Citera
2025-12-31, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daskicker
Sverige har visat att vi inte kan hantera dessa psykfall. Vi är för snälla. Plus att vi behöver starkare incitament för att inte begå dessa våldsbrott. När förövare kan tänka, ”äsch, jag kan lika gärna utöva mina värsta fantasier, kommer ändå ha det lika bra i fängelset som jag har nu i friheten. Lever inget drömliv ändå”. Då har vi ett riktigt problem. Förövare ska tänka, ”Gör jag det här så kommer jag lida och gå igenom ett helvete i minst 20 år. Det är fan inte värt det” inte tvärt om.

Drivkraften är så stark så straffpåföljden blir sekundär. Längre straff lär inte hindra att gm agerar ut. Däremot kan dom inte skada andra så länge dom sitter inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in