Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Jag håller med om att det inte finns en enskild orsak och att flera faktorer samverkar.. men de kan vara genetik också. Men problemet med den förklaringsmodellen är att den ofta görs könsneutral, trots att utfallet inte är det. Trauma, psykisk ohälsa, isolering och personlighetsproblematik finns även hos kvinnor, men extremt våldsamt och sexualiserat dödligt våld är nästan uteslutande manligt problem. Om dessa faktorer i sig nu räckte, skulle kvinnor vara betydligt vanligare bland mördare än vad de är.
Det tyder på att mord – särskilt den här typen av mord – i grunden är ett manligt problem, kopplat till hur aggression och våld uttrycks hos män jämfört med kvinnor.
Seriemord och styckmord kräver väl nästan alltid: sexualsadistisks fantasier , makt- och kontrollbehov avhumanisering av offret..
Den kombinationen är extremt ovanlig hos kvinnor och överväldigande manlig i all statistik!!!!!
Problemet här tycker jag är väl att han genomgick väl en sådan psykisk undersökning senaste brottet och ansågs inte vara sjuk. Så ja detta är för mig jävligt kusligt!
Nja hen fick väl diagnoser, men den allvarliga psykiska störningen, som lagen kräver, saknades. Det krävs att det ska finnas en psykos, så patienten inte har en korrekt verklighetsuppfattning. Så det är inte ett medicinskt problem utan ett juridiskt. Fördelen är att det blir mer rättvist. Personer ska först och främst dömas till fängelse för brottet man begått inte för det man kan tänkas göra i framitden. Nackdelen är att det finns en liten grupp människor som är för farliga att ha ute.
Ex
1 Seriesexbrottslingar - Ex Nytorgsmannen
2 Vissa (potentiala) mördare
3 Seriekvinnomisshandlare
4 paranoida rättshaverister, som har våldsamt beteende - Gryningspyromanen och Bombmannen
Vi hade tidigare en variant internering/förvar. Det fungerade dåligt. Vi låste in fel personer. Danmark och Norge har förvar. Men de fungerar lite olika. I Danmark verkar man döma mycket få människor till förvar och de har begått extremt grova brott. Genomsnittstiden i förvar i Danmark är runt 15år. Dvs lägre än genomsnittet för svenska livstidsstraff. I Norge dömer man många fler till förvar, men vanlig tid är runt 4.5 år i förvar och ofta kortare än den utdömda minimumtiden.