Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-31, 11:53
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jo, jag kan hålla med i teorin. Rent praktiskt tror jag det blir problem. Dels för att vi säkert lär låsa in en och annan ofarlig ifall vi sänker ribban. Och så då att det skulle kosta en väldig massa pengar och kräva stora personella resurser om vi skulle tvångsvårda fler än vi gör.
Vi var bättre förr menar jag, det har skett en liberalisering och fler tokar är ute.
Idag blir ingen längre omyndigförklarad vilket jag kan tycka är rätt hårresande.
Citera
2025-12-31, 11:53
Medlem
Frågan är om man inte ska göra en fuling här och använda rättspsyk som säkerhetsinstrument. Stämpla APS på hen oavsett vad som framkommer. GM verkar rätt osmart men har ändå gått tekniskt gymnasium och använde TOR när han torskade sist. Har han varit lite mer försiktig kan han komma undan med någon osannolik rövarhistoria. Olycka, råkade köra på BO, fick panik, ingen skulle tro mig pga av min historik osv. Kan då bli vållande eller dråp istället för mord. Då är GM ute igen om 10-15 år. Om hen klarar att ta straffet vill säga.
Citera
2025-12-31, 11:58
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trisslotterna
Vad gäller pappan som avled 22 juli 2023 var han folkbokförd i Norrby (Haninge kommun) när han avled men hade särskild postadress med ”poste restante”, dvs posten hämtas ut vid postkontor. Antingen var det ett sätt att dölja sin faktiska boendeadress eller så hade han inget boende. Även mamman var dock vid tidpunkten skriven på samma adress i Norrby så kanske att de faktiskt bodde där…
Här i bakgrunden kan vi säkert finna motiven till GM:s fixering.
Citera
2025-12-31, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Vi var bättre förr menar jag, det har skett en liberalisering och fler tokar är ute.
Idag blir ingen längre omyndigförklarad vilket jag kan tycka är rätt hårresande.
Jo, det är lite märkligt men påverkar det verkligen problemet vi nu diskuterar?

Jag ser problemet med att inte omyndigförklara folk mer vara ett problem där demens är inblandat. Dementa gamla som inte klarar av att ta hand om sig själva är ändå de som ska bestämma vart de ska bo. Och deras barn får inte gå in och sköta deras bankaffärer utan att man skrivit någon form av fullmakt i förtid.

Att omyndigförklara t ex Vilma eller de två dårarna som mördade kvinnor lite längre norrut, hade väl inte hindrat några mord så länge de ändå får gå runt ensamma i samhället?
Citera
2025-12-31, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerkuck
Ja det här är med största sannolikhet Vilma.

https://brottsplatskartan.se/stockholms-lan/trafikbrott-stockholm-en-kvinna-har-monterat-blaljus-pa-sin-personbil-280958

Föreställ dig att bli stoppad av en gammal hemmabygd polisbil med saftblandare på taket, och så sitter tittar den här galningen ut https://static.bonniernews.se/images/95/d6/95d6873f2b59417c9fd0776a33bab216/annan/506.png
Citera
2025-12-31, 12:01
Medlem
Lemonade.347s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Föreställ dig att bli stoppad av en gammal hemmabygd polisbil med saftblandare på taket, och så sitter tittar den här galningen ut https://static.bonniernews.se/images/95/d6/95d6873f2b59417c9fd0776a33bab216/annan/506.png
Hans tänder??? Vad händer
Citera
2025-12-31, 12:04
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemonade.347
Hans tänder??? Vad händer

Hans tänder är ojäämna, men det är inte direkt något ovanligt.
Det är hans försök att göra sig "flickgullig" som gör att det står ut liksom.
Hade han agerat normalt och utan gulliga miner så hade det inte sett lika underligt ut.
Citera
2025-12-31, 12:04
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loco1214
Hur menar du? Skriver på svenska och norska. Därav min undran om Robin kan ha norsk påbrå? Hans efternamn låter norsk och enligt bilder så hänger han i Norge (samt står på hans fb att han talar norska)
Han kanske varit i Norge och kidnappat folk?
Finns det några försvunna personer i Norge?
Citera
2025-12-31, 12:06
Medlem
Disneylovers avatar
Spärra in monstret "Vilma" som gjorde det här!!! Och spärra även in killen som mördade den oskyldiga kvinnan i Boden. Såna här monster vill vi inte ha i samhället.

Jag hoppas att dessa fall inte kommer glömmas bort efter typ några dagar, risken finns väl (och jag säger inte att man inte ska gå vidare) men jag hoppas man kan hedra minnet av de två kvinnorna som föll offer för vansinnet. <3
Citera
2025-12-31, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag håller med om att det inte finns en enskild orsak och att flera faktorer samverkar.. men de kan vara genetik också. Men problemet med den förklaringsmodellen är att den ofta görs könsneutral, trots att utfallet inte är det. Trauma, psykisk ohälsa, isolering och personlighetsproblematik finns även hos kvinnor, men extremt våldsamt och sexualiserat dödligt våld är nästan uteslutande manligt problem. Om dessa faktorer i sig nu räckte, skulle kvinnor vara betydligt vanligare bland mördare än vad de är.

Det tyder på att mord – särskilt den här typen av mord – i grunden är ett manligt problem, kopplat till hur aggression och våld uttrycks hos män jämfört med kvinnor.
Seriemord och styckmord kräver väl nästan alltid: sexualsadistisks fantasier , makt- och kontrollbehov avhumanisering av offret..

Den kombinationen är extremt ovanlig hos kvinnor och överväldigande manlig i all statistik!!!!!

Problemet här tycker jag är väl att han genomgick väl en sådan psykisk undersökning senaste brottet och ansågs inte vara sjuk. Så ja detta är för mig jävligt kusligt!

Nja hen fick väl diagnoser, men den allvarliga psykiska störningen, som lagen kräver, saknades. Det krävs att det ska finnas en psykos, så patienten inte har en korrekt verklighetsuppfattning. Så det är inte ett medicinskt problem utan ett juridiskt. Fördelen är att det blir mer rättvist. Personer ska först och främst dömas till fängelse för brottet man begått inte för det man kan tänkas göra i framitden. Nackdelen är att det finns en liten grupp människor som är för farliga att ha ute.

Ex

1 Seriesexbrottslingar - Ex Nytorgsmannen

2 Vissa (potentiala) mördare

3 Seriekvinnomisshandlare

4 paranoida rättshaverister, som har våldsamt beteende - Gryningspyromanen och Bombmannen

Vi hade tidigare en variant internering/förvar. Det fungerade dåligt. Vi låste in fel personer. Danmark och Norge har förvar. Men de fungerar lite olika. I Danmark verkar man döma mycket få människor till förvar och de har begått extremt grova brott. Genomsnittstiden i förvar i Danmark är runt 15år. Dvs lägre än genomsnittet för svenska livstidsstraff. I Norge dömer man många fler till förvar, men vanlig tid är runt 4.5 år i förvar och ofta kortare än den utdömda minimumtiden.
Citera
2025-12-31, 12:08
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignion
Bilen som vi såg med paintball utrusningen som tillhör MGM verkar vara samma bil som som syns på street view utanför Tärnstigen i Södertälje.
Bilden är tagen augusti 2024, tyder på att MGM har hyrt där ett tag.

Om man tittar noga i vindrutan på bilen som syns i street view så ser man att det sitter en ledramp som liknar den som polisbilarna har. Man kan även se att det är varselljackor i sätena.
Kan MGM ha utgjort sig för att vara polis?…

Citat:
Ursprungligen postat av Calle.Taylor
Personen har kört en Saab som sett identisk ut som de gamla civilbilarna, extra backspeglar, pig tail och ljusramper, dessutom varselväst på stolarna för att efterlikna just civilpolis

Citat:
Ursprungligen postat av Negerkuck
Ja det här är med största sannolikhet Vilma.

https://brottsplatskartan.se/stockholms-lan/trafikbrott-stockholm-en-kvinna-har-monterat-blaljus-pa-sin-personbil-280958
I tråden om kidnappningen 2019 så skrev en fd arbetskompis till honom att Robin visade delar han köpt till sin bil som skulle efterlikna en polisbil. Och att han brukade leka civilsnut och stanna personer.

Har han haft samma bil sen dess kan man ju fråga sig hur många han försökt lura.

(FB) Stockholm (Ekerö) - kidnappningsförsök av flicka 2019-06-25
Citat:
"Jobbade på samman arbetsplats som denna person under längre tid, kommer ihåg hur han hela tiden tjatade om hur bra det gick för honom i hans studier, han högsta dröm va att bli pilot och pluggade till det som jag förstod det. Riktigt trevligt grabb men man kände att det inte va något som stämde då han kunde va riktigt översocial och prata om konstiga grejer. Kommer även ihåg att han kom fram till mig på jobbet och visade massa delar han hade köpt till sin bil så den skulle efterlikna en polisbil, han berättade även att han kunde leka civsnut och stanna personer osv."
Citera
2025-12-31, 12:09
Medlem
brianmolkos avatar
Byter personen namn på riktigt i folkbokföringen, eller byter denne bara namn på sina sociala medier ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in