Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,71%
1096 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,57%
199 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,41%
94 röster
Vet ej/Annat
5,32%
78 röster
2025-12-31, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Iran hotade o slå till mot amerikanska, brittiska o franska militär anläggningar.

Israel och Usa visa hur enkelt man kan slå till mot Iran, dvs på bara något kappa dygn kunde man flyga in över Iran o slå ut det man ville, man ska ändå se att detta var en mycket lite operation, skulle man vilja dra på större o med fler flyg hade man kunnat 10 dubbla attacken.

Det är givetvis extremt förnedrande o uppvisar inkompetens inom Irans försvar o ledning, självklart vill folket kicka ut ledningen.

Så Iran var i själva verket aldrig något hot, det var bara något man sa. Skönt att det blivit uppdagat nu så folk inte behöver vara rädda längre.
Citera
2025-12-31, 11:21
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehauf
Så Iran var i själva verket aldrig något hot, det var bara något man sa. Skönt att det blivit uppdagat nu så folk inte behöver vara rädda längre.
Är nog ganska få som varit rädda för Iran. Mer att de är en irriterande mygga som surrar i bakgrunden men bra att det visades hur uselt försvar de faktiskt har.
Citera
2025-12-31, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ja, precis ditt första stycke. Exiliranier i väst ser sig som iranier, men iranierna ser dem som västerländska UFOn, töntar, posörer och smitare. Many such cases.

Denna Lech Walesa-typ behöver inte vara en fackföreningsman, det skulle kunna vara en halvhöjdare inom oljeindustrin eller vad som helst.

Eller någon från den persiska adeln som utbildat sig i väst och som delar deras/vår syn på demokrati och hur en rättsstat bör fungera. En sådan person kunde få stöd av både rojalister och arbetare i Iran och skulle kunna upprätta en demokratisk stat. Det vore ju drömmen för alla västliga demokratier som kämpat så länge för iraniernas frihet till självbestämmande och demokrati!
Citera
2025-12-31, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Oppositionen är splittrad, absolut, men Pahlavi är den som har störst stöd. Men visst, han är inte en stark enande kraft men han är det starkaste som finns just nu. Men överlag upplever jag att det mest enande är opposition mot regimen och inte uppslutande bakom en motkraft.

Men Pahlavi har blivit mer aktiv nu genom lanseringen av We Take Back Iran till exempel. Så det tas steg i rätt riktning. Man försöker samla krafter inom iransk polis och militär. Sedan kan man fråga sig vad han kan göra också, och hur mycket han kan visa att han gör. Men visst får man ibland intrycket av att han bara dyker upp när protester redan är igång.

Reza Pahlavi är son till shahen som störtades under revolutionen 1980. Han tillsattes som bekant genom en USA-understödd statskupp. Pahlavi själv är en marionett styrd av amerikansk-israeliska intressen. Något som blivit ganska tydligt genom hans stöd för Israels folkmord i Gaza. Bland iranierna ses hans som ett stort skämt och han har knappast något folkligt stöd.
Citera
2025-12-31, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man har levt på sin terrorist verksamhet, Iran stå bakom hamas, Hizbollah osv, nu slog man ut dom flesta relativt enkelt, dvs det räckte med Israel själva o världen tvingads hålla tillbaka Israel så dom inte gick all in.

Så "världen" håller tillbaka Israel från att gå "all in"? Vad är det Israel vill göra som världen hindrar dem från? Bryta mot internationell rätt och begå krigsbrott?
Citera
2025-12-31, 11:55
Medlem
wwrs avatar
USA har väl ingen att sätta istället.

Irans regering anser att MEK mördade presidenten och andra med en bomb, 1981. MEK har varit på våra terroristlistor.länge. Men sedan väst aktiverat sig för att störta regeringen igen ströks MEK från terroristlistorna.

Här sitter EU i förhandling med de tidigare terroristlistade Folkets Mujaheddin.

http://www.snowleopard.info/global/wp-content/uploads/2023/05/Javier-Zarzalejos-Jan-Zahradil-European-Parliament-Free-Iran-min.jpg

Det sedvanliga gänget dårar (Bolton)

http://www.snowleopard.info/global/wp-content/uploads/2023/05/maryam_rajavi_john_bolton_iran.jpg

Giuliani
http://www.snowleopard.info/global/wp-content/uploads/2023/06/Rudy_Giuliani_Newt_Gingrich_James_T_Conway_Bill_Ri chardson_MEK_Iran_2018-min.jpg

Trump var ju en bra president första perioden men fick hjärnsläpp och attackerade Iran. Fick en drönare nedskjuten, USA allmänt utskämda. Iranierna gjorde som.de ville. Körde runt en oljetanker från Iran till Syrien. 😄 USA maktlösa. Pompeo erkände de försökt muta kaptenen men alla sket i USA. Trump och Soleimani skickade Game of Thrones memes till.varandra men Trump hade blivit bortdribblad på Twitter så många gånger att han mördade S. med en drönare

Iranierna tog en svensk-brittisk tanker men deras FM var i Sverige och ingen vågade fråga efter den. Zarif hade gulligull-samtal.med Eliasson.

Och planet de sköt ned för oss med ett tjugotal passagerare "hemmahörande" i Sverige. Knappast några protester. Ännu fler kanadensare omkom men Trudeau hade artig möte med deras FM bara någon månad senare. Planet ägdes av Zelenskys sugardaddy Kolomoisky ...

En från MEK lurade hit en iransk regeringstjänsteman som idiot-Sverige grep och dömde till närmast livstid för något som påståtts skett i Iran för länge sedan.

Den svenska domstolen åkte till Albanien för att lyssna på kärringen som nämndes i början av inlägget.

http://www.snowleopard.info/global/wp-content/uploads/2023/05/mek_mko_peoples_mujahedin_tirana_albania_maryam_ra javi_iran.png

Till slut blev Sverige tvungna skicka tillbaka den långtidsdömde för att få en bög-gubbe tillbaka.

Ingen sätter sig upp mot Iran. Här kör Linde med närmast burka under statsbesök.

http://www.snowleopard.info/global/wp-content/uploads/2019/11/trade_delegation_rouhani_lofven_linde_iran_teheran _2017_pic_04.png

Bara tokerier från väst. Man orkar inte. Rena historier. Iran sköts av CIA. Trump kommer att jävlas med Iran igen, få se hur.

Men upploppen är nog inte lika stora som när kurdflickan dog i fängelset.
Senast redigerad av wwr 2025-12-31 kl. 12:54.
Citera
2025-12-31, 11:59
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Jämför aldrig iranier med araber. De levde i princip lika civiliserat som oss länge innan mullorna tog makten med hjälp av de nyttiga idioterna i vänstern 1980.
Den enda skillnaden på iranier och araber är att iranierna inte springer runt i sandaler och att en majoritet av kvinnliga befolkningen under 30 som bor i större städer har plastikoperera sig.
Citera
2025-12-31, 12:00
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Islam är på väg bort i Iran och mellanöstern. Det är typ mindre än 25% av de unga som är muslimer i Iran och mindre än en tredjedel i Irak.
Källa på det?
Citera
2025-12-31, 12:04
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Undrar varför den oppositionen i Iran är så splittrad trots att det är en så förtryckande regim? Den repressiva maktutövningen drabbar ju verkligen alla som demonstrerar sitt missnöje.

Jag har bara mycket goda erfarenheter av Iranier på ett personligt plan och hoppas verkligen att det ska bli en maktförskjutning som tids nog leder till regimskifte. Det finns ju många kloka exiliranier i världen och de borde väl kunna bidra som en enande kraft? Mullornas värderingar och människosyn hör hemma på stenåldern.

Enligt det jag hör från folk nära mig så är en majoritet i landet mot regimen så på det sättet är många samlade. Men för att störta den krävs ofta också en enande kraft med en vision och det har regimen varit effektiva med att kväsa. Sedan är historien komplicerad. Kungamakten var hårt kritiserad och det ligger kvar ibland hos äldre generationer. Hjälp utifrån ses på med skepsis särskilt efter att USA och framförallt England avsatte Irans demokratiskt valde ledare. Sedan har de ju en mindre, men vad jag förstår hyfsat stark, underström av kommunism och de vill nog helst själva leda motståndet. Kommunisterna deltog i revolutionen 1979 på mullornas sida men som jag förstår utan att faktiskt stödja teokratin. De såg en liten chans att de skulle få sista ordet. Istället blev de naturligtvis förföljda, fängslade och dödade. Detsamma gällde nationalistiska strömningar.

Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Reza Pahlavi är son till shahen som störtades under revolutionen 1980. Han tillsattes som bekant genom en USA-understödd statskupp. Pahlavi själv är en marionett styrd av amerikansk-israeliska intressen. Något som blivit ganska tydligt genom hans stöd för Israels folkmord i Gaza. Bland iranierna ses hans som ett stort skämt och han har knappast något folkligt stöd.

Nu finns det inga tillförlitliga siffror på detta men de undersökningar som finns uppskattar att monarkin skulle stödjas av runt 30% - 60% (teokratin brukar ligga runt 20% och resterande är ofta alternativ som demokratisk republik, svar saknas och övriga alternativ). Siffrorna är något ofta högre för hur man skattar Reza Pahlavi som person (inte monarkin som statskick). Vi får inte heller glömma att gränserna är otydliga då Pahlavi idag säger sig vilja styra landet mot en demokrati utan att återinföra några monarkiska drag. Är då stödet för Pahlavi ett monarkiskt eller ett demokratiskt?

Men som vi kan se skiljer siffrorna sig kraftigt åt och de är inte tillförlitliga. Däremot är det tydligt från protester att de endande krafterna som kommer till uttryck i rop, skrik och sånger/ramsor främst är av två sorter. Den första är, och enkilt största, är ren kritik mot mullornas regim. Den andra är att man hyllar monarkin (man ropar efter Pahlavi, återinföra shahens makt, nyttjar flaggan som användes under monarkin etc). I ytterst få demonstrationer hörs också kommunistiska slagrop.

Bland exil-perser skulle jag säga att de som stöttar Pahlavi är i förkrossande majoritet (och då har jag perser nära mig både privat och i arbetslivet). Jag har aldrig mött en exil-perser som stödjer mullorna eller något annat tydligt alternativ till det teokratiska systemet utom det konstitutionellt monarkiska. Men det är givetvis bara anekdotisk bevisföring.
Citera
2025-12-31, 12:11
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Källa på det?

Alla sådana här siffror är svåra att leda i bevis med tanke på situationen i Iran men den undersökningen som det oftast referreras till när det gäller islam och Iran är denna:

https://theconversation.com/irans-secular-shift-new-survey-reveals-huge-changes-in-religious-beliefs-145253 .

Kommer från: https://gamaan.org/

Den säger att antalet muslimer sulle vara runt 40% (olika inriktningar inräknade). Men regimen påstår såklart att runt 98% är muslimer.
Citera
2025-12-31, 12:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Källa på det?

Kommer inte ihåg, det var några undersökningar som Apostate Prophet snackade om.
Citera
2025-12-31, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Enligt det jag hör från folk nära mig så är en majoritet i landet mot regimen så på det sättet är många samlade. Men för att störta den krävs ofta också en enande kraft med en vision och det har regimen varit effektiva med att kväsa. Sedan är historien komplicerad. Kungamakten var hårt kritiserad och det ligger kvar ibland hos äldre generationer. Hjälp utifrån ses på med skepsis särskilt efter att USA och framförallt England avsatte Irans demokratiskt valde ledare. Sedan har de ju en mindre, men vad jag förstår hyfsat stark, underström av kommunism och de vill nog helst själva leda motståndet. Kommunisterna deltog i revolutionen 1979 på mullornas sida men som jag förstår utan att faktiskt stödja teokratin. De såg en liten chans att de skulle få sista ordet. Istället blev de naturligtvis förföljda, fängslade och dödade. Detsamma gällde nationalistiska strömningar.

Nu finns det inga tillförlitliga siffror på detta men de undersökningar som finns uppskattar att monarkin skulle stödjas av runt 30% - 60% (teokratin brukar ligga runt 20% och resterande är ofta alternativ som demokratisk republik, svar saknas och övriga alternativ). Siffrorna är något ofta högre för hur man skattar Reza Pahlavi som person (inte monarkin som statskick). Vi får inte heller glömma att gränserna är otydliga då Pahlavi idag säger sig vilja styra landet mot en demokrati utan att återinföra några monarkiska drag. Är då stödet för Pahlavi ett monarkiskt eller ett demokratiskt?

Men som vi kan se skiljer siffrorna sig kraftigt åt och de är inte tillförlitliga. Däremot är det tydligt från protester att de endande krafterna som kommer till uttryck i rop, skrik och sånger/ramsor främst är av två sorter. Den första är, och enkilt största, är ren kritik mot mullornas regim. Den andra är att man hyllar monarkin (man ropar efter Pahlavi, återinföra shahens makt, nyttjar flaggan som användes under monarkin etc). I ytterst få demonstrationer hörs också kommunistiska slagrop.

Bland exil-perser skulle jag säga att de som stöttar Pahlavi är i förkrossande majoritet (och då har jag perser nära mig både privat och i arbetslivet). Jag har aldrig mött en exil-perser som stödjer mullorna eller något annat tydligt alternativ till det teokratiska systemet utom det konstitutionellt monarkiska. Men det är givetvis bara anekdotisk bevisföring.

Ja exiliranier är ofta monarkister eller kommunister. Det är ju ganska förståligt. Men att 30-60 procent i Iran är monarkister är nog mer en monarkistisk dröm. Det finns en studie gjord 2024 och då sa 21 procent att de ville ha en monarki och 80 procent av dem ville kronprinsen som Kung. 10-20 procent stödde prästerna.

Det tragikomiska är att 1953 så stödde mullorna Shahen mot Mossadegh. Det är en myt att UK och CIA låg bakom kuppen. Utan stöd från Mullorna och den konservativa eliten hade den misslyckats. Myten att CIA låg bakom den och genomförde lever kvar för att det passar prästerskapet i Iran. Mossadegh var demokratiskt vald men skrämde bort parlamentet och andra grupper delvis genom sitt odemokratiska beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in