Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,71%
1096 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,57%
199 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,41%
94 röster
Vet ej/Annat
5,32%
78 röster
2025-12-31, 10:06
Medlem
Outlaw&Folkhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
.

Det handlar ändå om ett folk som vill förtrycka andra, men som visa sig vara enbart en papperstiger.

Precis. Grattis muslimer/paria. Resten av världen ogillar pisslam.
Senast redigerad av Outlaw&Folkhem 2025-12-31 kl. 10:08.
Citera
2025-12-31, 10:07
Medlem
En med iransk bakgrund sa att regimen hänger personer varje vecka offentligt så folk vågar inte göra uppror. Men det kanske finns gränser för rädslan?
Citera
2025-12-31, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man har levt på sin terrorist verksamhet, Iran stå bakom hamas, Hizbollah osv, nu slog man ut dom flesta relativt enkelt, dvs det räckte med Israel själva o världen tvingads hålla tillbaka Israel så dom inte gick all in.

Visst är det ett hårt slag mot ledare att uppvisa man inte kan försvara sig mot ett så litet land som Israel som dessutom krigade på flera fronter samtidigt.

Det handlar ändå om ett folk som vill förtrycka andra, men som visa sig vara enbart en papperstiger.

Menar du att iranier som folk vill förtrycka andra länders befolkning och gjort sken av att kunna göra det, men nu har det visat sig att det bara var en papperstiger?
Citera
2025-12-31, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag har bara varit insatt i fem år eller så men har redan sett en handfull sådana här bilden från Iran. Mina persiska vänner har sett det under 40 år och alltid med samma resultat. Antingen är protesterna för små eller så lyckas regimen slå ner det med våld. Att regimen kommer att falla någon gång är helt tydligt, missnöjet är mycket stort i Iran (även bland religiösa), men historien har lärt mina vänner att inte hoppas på för mycket vid varje enskilt sådant här tillfälle.

Ett stort problem är att det saknas en stark enande kraft mot regimen. Motståndet är splittrat. Reza Pahlavi är troligen den som har störst stöd men det vacklar en del också (revolutionen skedde ju för att folket var missnöjda med monarkin, även om det som kom visade sig vara värre). Han påstod att han hade stöd från flera uppsatta militärer och poliser vid 12-dagarskriget med Israel men inget hände då egentligen.

Jag hoppas naturligtvis att regimen faller men jag har lärt mig att inte tro att den gör det även när protesterna blommar ut hyfsat kraftfullt.

Undrar varför den oppositionen i Iran är så splittrad trots att det är en så förtryckande regim? Den repressiva maktutövningen drabbar ju verkligen alla som demonstrerar sitt missnöje.

Jag har bara mycket goda erfarenheter av Iranier på ett personligt plan och hoppas verkligen att det ska bli en maktförskjutning som tids nog leder till regimskifte. Det finns ju många kloka exiliranier i världen och de borde väl kunna bidra som en enande kraft? Mullornas värderingar och människosyn hör hemma på stenåldern.
Citera
2025-12-31, 10:34
Medlem
haresEars avatar
Inte ens nyheter, vanligt tjäbbel I tramslamdet. Kommer aldrig bli något av det, som vanligt är alla för trötta för att på riktigt gå ut och skandera. De små folkmassorna vi ser kommer få sköna piskrapp på nya året, hehehe
Citera
2025-12-31, 10:38
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
en jeppe som flydde landet för 40 år sedan har nog väldigt liten chans att bli en enande kraft.

jag undrar om det finns lech walesa-figurer. vet inte hur det ser ut med vare sig mediasituationen och fackföreningar. gissningsvis är båda bemannade av regimtrogna?

Ja, precis ditt första stycke. Exiliranier i väst ser sig som iranier, men iranierna ser dem som västerländska UFOn, töntar, posörer och smitare. Many such cases.

Denna Lech Walesa-typ behöver inte vara en fackföreningsman, det skulle kunna vara en halvhöjdare inom oljeindustrin eller vad som helst.

Som sagt: Många stjärnor måste stå i rätt linje för att det ska lyckas, jag antar att situationen är mycket olik situationen i Polen 1980, därför bör man inte hänga upp sig så mycket på just Lech Walesa.
Citera
2025-12-31, 10:41
Medlem
Mailmanss avatar
Varför vill flera av svenska medier inte skriva ut vad protesterna handlar om. Försökte läsa om det på bland annat Expressen igår, då stod det bara att det var stora protester och man jämförde det med demonstrationen vid himmelska fridens torg i Kina.

Inte ett ord om vad protesterna handlar om.
Citera
2025-12-31, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehauf
Menar du att iranier som folk vill förtrycka andra länders befolkning och gjort sken av att kunna göra det, men nu har det visat sig att det bara var en papperstiger?
Iran hotade o slå till mot amerikanska, brittiska o franska militär anläggningar.

Israel och Usa visa hur enkelt man kan slå till mot Iran, dvs på bara något kappa dygn kunde man flyga in över Iran o slå ut det man ville, man ska ändå se att detta var en mycket lite operation, skulle man vilja dra på större o med fler flyg hade man kunnat 10 dubbla attacken.

Det är givetvis extremt förnedrande o uppvisar inkompetens inom Irans försvar o ledning, självklart vill folket kicka ut ledningen.
Citera
2025-12-31, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Varför vill flera av svenska medier inte skriva ut vad protesterna handlar om. Försökte läsa om det på bland annat Expressen igår, då stod det bara att det var stora protester och man jämförde det med demonstrationen vid himmelska fridens torg i Kina.

Inte ett ord om vad protesterna handlar om.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/protester-i-iran-tredje-dagen-i-rad/

"Bakgrunden är den iranska valutan rialens kollaps till rekordlåga nivåer, samtidigt som priserna på mat och andra basvaror skenat. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ArdqBr/stora-protester-i-iran

"Många uttrycker missnöje över landets ekonomi. Den iranska valutan, rialen, har gått ner i värde och inflationen har gjort det omöjligt för små företagare att överleva."

Tycker de båda skrivit anledningen till protesterna
Citera
2025-12-31, 10:56
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
En med iransk bakgrund sa att regimen hänger personer varje vecka offentligt så folk vågar inte göra uppror. Men det kanske finns gränser för rädslan?

Blir det vattenbrist i ett sånt läge kan det koka över för vem som helst.

Hur många poliser vs hur många Mullor och Revolutionsgardister kan det finnas i Teheran?
Citera
2025-12-31, 10:56
Medlem
fendadens avatar
Rapporter om att Mossad är med och underblåser protesterna. Detta känns lika folkligt förankrat och genuint som färgrevolutionen i Ukraina 2014, där CIA var med och pricksköt folk på båda sidor av konflikten på Majdan-torget för att hälla bensin på elden.
Citera
2025-12-31, 11:16
Medlem
Ser ingenting om detta på varken X eller nyhetssidor som Al Jazeera....? ABC är inte en trovärdig källa då de ägs och styrs av globalistfittor. Känner inte till X-kontina du länkade till.

Iran är en av Världens mest sanktionerade länder och lever under ständigt hot av Israel/USA, som så sent som i somras bommade deras kärnanläggningar (som saknar bevis för att vara avsedda till vapen öht).

Folk i allmänhet gillar inte mullorna, men de vill störta dem själva, inte få hjälp av ovan nämnda kolonistater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in