2025-12-31, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Fel, SL har flera entreprenörer. Bussen ifråga kördes av Keolis som kör i hela Stockholms innerstad.
Då är vi överens om att SL inte hanterar scheman eller bussar.

Jag förutsätter att denna buss tillhör Nyboda som tidigare kördes av Keolis, men som idag körs av Nobina. Dessutom uttalade sig Nobinas pressperson om olyckan igår; jag tror inte de skulle uttala sig om en Keolisbuss kör in i hus.....
Senast redigerad av LiteBalansOchFakta 2025-12-31 kl. 11:25.
Citera
2025-12-31, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Att föraren delgivits misstanke om vållande säger att hen har slarvat i framförandet av fordonet.

Det säger ingenting i nuläget. Det är i princip praxis när något sådant händer. Föraren på Valhallavägen utreddes på samma sätt innan han avskrevs.
Citera
2025-12-31, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteBalansOchFakta
SL hanterar varken bussar eller scheman; det gör Nobina.
Jo, så är det ju. På uppdrag av SL.
Citera
2025-12-31, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag vet inte hur många gånger jag åkt med berusade förare från Liljeholmen eller hur många gånger jag sett en förare "blåsa igång" andra kollegors bussar...
Det verkar ju helt sanslöst om du sett det. Då borde du ringt 112!
Citera
2025-12-31, 12:00
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det verkar ju helt sanslöst om du sett det. Då borde du ringt 112!
Nä, jag ville bara hem efter 11 timmar borta.
Citera
2025-12-31, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nä, jag ville bara hem efter 11 timmar borta.
Så du valde vid ett flertal tillfällen att åka hem med en förare som är uppenbart besusad, really? Det låter inte särskilt troligt, om du inte har dödslängtan.
Citera
2025-12-31, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Det säger ingenting i nuläget. Det är i princip praxis när något sådant händer. Föraren på Valhallavägen utreddes på samma sätt innan han avskrevs.
Vilken hastighet höll bussen innan den kraschade ?
Citera
2025-12-31, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Vilken hastighet höll bussen innan den kraschade ?
Ingen vet ju vilken hastighet bussen hade, men det är ca 70 m från en liten rondell, där farten bör vara rimligt låg, till huset den kraschade in i. Dessutom svagt uppför, vilket talar för att hastigheten var låg. Å andra sidan är bussen ganska knögglig i fronten och förares sades sitta fast efter kollisionen. Också att beakta att det finns ju ingen deformationszon på en buss. Killgissning på 20-30 km/h.
Citera
2025-12-31, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Å andra sidan så brukar körkortet ryka omedelbart om läkare konstaterat epilepsi... Och de medicinska kraven är väl ännu högre på yrkesförare för tyngre fordon såsom buss och lastbil?

Det gör det, omedelbart, Om en läkare har konstaterat epilepsi. Men om det är det första anfallet. Så har ingen läkare kunnat diagnostisera något.

Men det kan finns flera anledningar. Hjärtattack, trötthet, stress, droger och hundra andra orsaker.
Alkohol är inte omöjligt, men knappast troligt. Väldigt många av dom tunga fordonen har alkolås. Rätt känsliga saker. Kan reagera på en julmust.

Jag tror på trötthet eller stress. Andligen till det är att det har hänt flera liknande olyckor i närtid.
Att busschaufförerna har det stressigt har varit uppe på tapeten flera gånger och under flera år. Långa arbetspass, dåliga möjligheter till toalettbesök eller matrast. Kan bidra till stress som kan bli utbrändhet.
Det kan komma snabbt.

Någon skrev att chauffören kanske hade jobbat med något annat innan hen satte sig att köra buss. Följt möjligt. Busschaufförer har inte dom fetaste lönerna och det är helt lagligt att ha fler en ett jobb.
Citera
2025-12-31, 16:50
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Kanske bussförare får dålig utbildning på de nya bussarna eller lite utbildning? SL brukar beställa nya bussar? Nu beställer de nya el-bussar som heter "MAN". från tysk tillverkare. De får för lite utbildning helt enkelt. Förut körde de "Scania". Då hände det knappt något.

Det är ju som gå till Boeing till Airbus... trots att man är pilot.

Tror chauffören körde för fort. I ett trångt utrymme där man behöver ha stenkoll på svängvinkel, överhängen mm. så får man nog hålla ca. 15 km/h. Men ofta varit med om chaufförer som kört 30-50 km/h ner i Liljeholmens bussterminal. Hade han hållit adekvat låg fart så hade det ju bara blivit plåtskador, inte helt demolerad front. Finns tyvärr massvis med totalt vansinniga chaufförer ute i busstrafiken som skulle behöva övningsköra på heltid i minst ett halvår innan de sätts ensamma bakom ratten.

Citat:
Ursprungligen postat av SigFar
Det gör det, omedelbart, Om en läkare har konstaterat epilepsi. Men om det är det första anfallet. Så har ingen läkare kunnat diagnostisera något.

Men det kan finns flera anledningar. Hjärtattack, trötthet, stress, droger och hundra andra orsaker.
Alkohol är inte omöjligt, men knappast troligt. Väldigt många av dom tunga fordonen har alkolås. Rätt känsliga saker. Kan reagera på en julmust.

Jag tror på trötthet eller stress. Andligen till det är att det har hänt flera liknande olyckor i närtid.
Att busschaufförerna har det stressigt har varit uppe på tapeten flera gånger och under flera år. Långa arbetspass, dåliga möjligheter till toalettbesök eller matrast. Kan bidra till stress som kan bli utbrändhet.
Det kan komma snabbt.

Någon skrev att chauffören kanske hade jobbat med något annat innan hen satte sig att köra buss. Följt möjligt. Busschaufförer har inte dom fetaste lönerna och det är helt lagligt att ha fler en ett jobb.

Alkolåsen har ju ofta väldigt generösa fristtider, går absolut att lura sådana säkerhetssystem, speciellt i linjetrafiken där bussarna ofta kan gå mer eller mindre ett helt arbetspass utan att motorn stängs av.
Senast redigerad av MrMario 2025-12-31 kl. 16:56.
Citera
2025-12-31, 19:29
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigFar

Ja, men en busschaufför måste ha en sammanhängande dygnsvila på elva timmar, vilket är såklart möjligt men svårare med ett extrajobb.
Citera
2025-12-31, 20:00
Medlem
goofers avatar
Det råder stor brist på bussförare i både Sverige och ute i Europa, de som jobbar kör alldeles för mycket och återhämtning och vila räcker inte till.

Nu ser vi resultatet av att många pensionärer kör buss, många snabbutbildade förare som fått valet av arbetsförmedlingen att lär dig köra buss eller bli utan bidrag.

Och så ett gammalt erfaret garde som kört många år med stor erfarenhet som får för hög arbetsbelastning.

Jag är inte säker men tror att 50% av bussaförarna idag är eller närmar sig pension.
Det fylls inte på med nya förare förutom de som arbetsförmedlingen tvingar in i branschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in