2025-12-31, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Frågan är om det skulle göra någon större skillnad. Många akuta sjukdomsfall (tex hjärnblödning) som ligger bakom liknande olyckor är ju svåra eller i princip omöjliga att fånga vid en läkarkontroll. Då tror jag nog mer på tekniska lösningar. Denna bussen är tillräckligt ny för att ha krav på nödbroms men uppenbarligen har den inte varit tillräckligt i detta fall.
Håller med dig, men jag tror ändå på att göra så mycket man kan i form av läkarundersökningar.

Håller också med om att någon slags nödbroms skulle man förvänta sig på helt nya bussar.
Citera
2025-12-31, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drasut
Detta kan knappast varit en olycka. Ingen is eller snö på marken, man har precis svängt runt i rondell. Jag går förbi där dagligen. Detta luktar psyops, precis som olyckan på Valhallavägen. Kan tänka mig att det är en buss som inte är enligt någon tidtabell, med crisis actors. Ett visst återkommande narrativ brukar framföras. Bl.a. på senare tid, invandraren som gör en hjältemodig insats på plats exempelvis.
Bussolyckan på Valhallavägen fastställdes månader senare orsakats av att föraren hamnade i ett medvetslös tillstånd, enligt kamerainspelning på bussen. Detta kunde man i så fall redan ha fastställt någon dag efter den olyckan. Vissa saker blir antagligen inte alltid som man tänkt sig och man blir lite villrådiga hur man ska få ihop det i efterhand. Det var mycket som var diffust och konstigt dagarna efter, angående vilka som var dödsoffren och omständigheter runtomkring förloppet.
Nu har vi alltså personer på bussen i Liljeholmen men ingen har intervjuats, men det kommer nog, väl preparerade enligt ett manuskript.
Det här är ju spännande; en person som på riktigt tror detta är en konspirattion. Jag är genuint intresserad....vad/vem/vilka tror du ligger bakom, och i vilket syfte?
Citera
2025-12-31, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Nu är det ju inte SL som utreder vad en bussolycka beror på.
Borde inte SL också göra en egen utredning?
Bussen körde på SL uppdrag. Fast SL kanske inte vill undvika framtida likande olyckor.
Vilket olyckan i Liljeholmen visar.
SL har inget emot olyckor.
Citera
2025-12-31, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Borde inte SL också göra en egen utredning?
Bussen körde på SL uppdrag. Fast SL kanske inte vill undvika framtida likande olyckor.
Vilket olyckan i Liljeholmen visar.
SL har inget emot olyckor.
Varför ska de göra en utredning?

Om det sker en bussolycka så måste man utreda om något brott har begåtts. Detta oavsett om någon skadas eller ej. Är chauffören nykter? Har bussen underhållits korrekt? Har chauffören kört för länge och vems fel är isf det? Har bussolyckan skett pga någon annan trafikants felaktiga beteende? Har sjukdom på något sätt orsakat olyckan?

Detta är ju polisens uppgift och när de är klara med sin utredning ser jag inte vad SL ska göra bortsett från de fall där utredningen visar att det finns brister i SL’s hantering av bussar och/eller scheman.
Citera
2025-12-31, 11:02
Medlem
Citat:

Om det sker en bussolycka så måste man utreda om något brott har begåtts. Detta oavsett om någon skadas eller ej. Är chauffören nykter? Har bussen underhållits korrekt? Har chauffören kört för länge och vems fel är isf det? Har bussolyckan skett pga någon annan trafikants felaktiga beteende? Har sjukdom på något sätt orsakat olyckan?

Detta är ju polisens uppgift och när de är klara med sin utredning ser jag inte vad SL ska göra bortsett från de fall där utredningen visar att det finns brister i SL’s hantering av bussar och/eller scheman.
Så det enda intressanta är om ett brott begåtts eller inte.
Alltså inget om det går att undvika framtida olyckor. Okej då förstår jag
Citera
2025-12-31, 11:04
Medlem
Att det är en ren olyckshändelse kan det inte råda någon tvekan om. Skulle det vara avsiktligt så är det nog det sämsta stället man hade kunnat välja. Den som är mest skadad är dessutom chauffören.
Frågan är vad som har hänt. Men att det kan vara något problem med föraren kan ju inte uteslutas. Det är många bussar ute i trafiken och de är ganska hårt pressade. Självklart kan det hända att någon tappar medvetandet eller får EP anfall.
Sedan kan det ju vara ett tekniskt problem eller halka. Men är det halka så måsta bussen ha haft för hög hastighet. Detta är ju infarten till ett garage och det är uppförsbacke.
Hur som helst så är buss ett säkert sätt att färdas på om man tar hänsyn till hur många bussresor som görs.
Citera
2025-12-31, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Så det enda intressanta är om ett brott begåtts eller inte.
Alltså inget om det går att undvika framtida olyckor. Okej då förstår jag
Nej, om polisen slår fast att det som skett varit en ren olycka så har väl SL eller andra inblandade, en skyldighet att titta på hur olyckan kunde ha undvikits. Typ kan man göra en busshållplats säkrare genom att flytta den, eller bör bussar ha dubbdäck på vintern.

Men den sortens arbete hoppas jag att SL jobbar med hela tiden och inte bara om det sker en olycka. Och givetvis kan man titta på dessa saker även om det ligger ett brott bakom en ”olycka”. Typ att man installerar alkolås etc.
Citera
2025-12-31, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att det är en ren olyckshändelse kan det inte råda någon tvekan om. Skulle det vara avsiktligt så är det nog det sämsta stället man hade kunnat välja. Den som är mest skadad är dessutom chauffören.
Frågan är vad som har hänt. Men att det kan vara något problem med föraren kan ju inte uteslutas. Det är många bussar ute i trafiken och de är ganska hårt pressade. Självklart kan det hända att någon tappar medvetandet eller får EP anfall.
Sedan kan det ju vara ett tekniskt problem eller halka. Men är det halka så måsta bussen ha haft för hög hastighet. Detta är ju infarten till ett garage och det är uppförsbacke.
Hur som helst så är buss ett säkert sätt att färdas på om man tar hänsyn till hur många bussresor som görs.

Naturligtvis är det en olyckshändelse, har man dock åkt med Keolis bussar så vet man att många av deras busschaufförer kör som ett par mongon. Att föraren delgivits misstanke om vållande säger att hen har slarvat i framförandet av fordonet.
Citera
2025-12-31, 11:18
Medlem
Citat:

SL hanterar varken bussar eller scheman; det gör Nobina.
Citera
2025-12-31, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteBalansOchFakta
SL hanterar varken bussar eller scheman; det gör Nobina.

Fel, SL har flera entreprenörer. Bussen ifråga kördes av Keolis som kör i hela Stockholms innerstad.
Citera
2025-12-31, 11:20
Medlem
Citat:
Nej, om polisen slår fast att det som skett varit en ren olycka så har väl SL eller andra inblandade, en skyldighet att titta på hur olyckan kunde ha undvikits. Typ kan man göra en busshållplats säkrare genom att flytta den, eller bör bussar ha dubbdäck på vintern.

Men den sortens arbete hoppas jag att SL jobbar med hela tiden och inte bara om det sker en olycka. Och givetvis kan man titta på dessa saker även om det ligger ett brott bakom en ”olycka”. Typ att man installerar alkolås etc.
Alkolås finns på bussar i linjetrafik sedan hur många år som helst; kanske 10 år.
Citera
2025-12-31, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Naturligtvis är det en olyckshändelse, har man dock åkt med Keolis bussar så vet man att många av deras busschaufförer kör som ett par mongon. Att föraren delgivits misstanke om vållande säger att hen har slarvat i framförandet av fordonet.
Nu är ju detta inte Keolis, utan Nobina. Sedan är det ju som alltid vid byte av bussoperatör, en verksamhetsövergång så förarna följer ju med till den nya operatören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in