Citat:
Ursprungligen postat av
5549
Nu ska du inte känna att du sitter i heta stolen, men..
Jag tror inte att en mångmiljon- (miljard?) kostnad kan introduceras efter en upphandling och landa i knäet på aktören. Även om det kan skrivas av som "goodwill". Det blir nog snarare en kostnad som tillfaller regionen i så fall, och då kommer det att snålas pga tajt budget, och privata tjänster att inhandlas för förmånliga kostnader. Med privata vårdföretag som vinnare. Dessa vidriga utsugare.
Förare som inte tuppar av och kraschar in i väggar eller människor borde dessutom vara en grundläggande förutsättning för att ens få behålla sitt avtal. Men jag är inte i branschen.
Citationstecken "vanliga" läkarkontroller, vad menar du med det?
Jag tror att vi får vänja oss vid det här. Annars krävs nog en ändring gällande alla C och D-körkort i yrkestrafik för att någonting ska hända, och då snackar vi enorma kostnader.
Med vanliga läkarkontroller menade jag bara icke-video, utan face-2-face.
Det finns huvudmän/beställare som kräver mycket tätare läkarkontroller än vad lagen föreskriver, i alla fall för förare som nått pensionsåldern. Sedan har bussbolagen redan stora regelbundna kostnader; varje förares YKB skall uppdateras vart femte år, vilket är fem fulla kursdagar. Jag tror fortfarande på det goda i livet, så jag tror att bussbolag kan tänka sig att stå för en läkarundersökning, säg vart femte år....och för att förnya körkortet behöver föraren gå på egen läkarundersökning vart femte år...lägger man dessa rätt så blir det 2,5 år emellan. I alla fall bättre än idag.
Att introducera nya kostnader, eller lättnader, åt något håll efter man skrivit kontrakt är alltid svårt. Det finns alltid konkurrenter som lurpassar och gärna överklagar tilldelningsbeslut, och på samma sätt finns alltid politisk opposition som vill klanka på sittande styre.
Som sagt, jag tror fortfarande på det goda, och kan se att regelbundna läkarkontroller i någon form kan komma. Man skall också komma ihåg att varje större olycka är, förutom allt mäsnkligt lidande, en svår prövning för bussbolagen; man vill verkligen undvika detta.