2025-12-31, 04:45
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Men vad händer om en tågförare typ somnar/får hjärtstopp etc, och kör in på fel bana/spår? Kan något sådant inte ske?

Det finns automatiska bromsystem för det i form av en säkerhetspedal (en form av dödmansgrepp) som måste hållas intryckt och dessutom kvitteras med jämna mellanrum medans man kör, om kvittering inte sker med säkerhetspedalen i en viss sekvens så bromsar tåget, och efter ett x antal sekunder utan kvittering så kickar nödbroms in.

(Jag har varit tågtekniker tidigare i karriären så jag borde veta)
Senast redigerad av Symptm 2025-12-31 kl. 04:48.
Citera
2025-12-31, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Under 1960-talet så dog det över 1000 personer i trafiken varje år med två toppnoteringar på 1 313 personer. Idag så är befolkningen 35 % större och vi åker fler antal mil per person. Bilarna har blivit mångdubbelt säkrare men det har varit relativt svårt att förbättra säkerheten på bussar. Airbags saknas och få använder bilbälte i städerna och ofta så är det stående passagerare

Under 2024 dog 213 personer i trafiken

Källa: http://yrkeskompetens.se/sakerhet1.pdf

Handlar inte så mkt om att bilarna är säkrare utan om en mängd faktor likt att vägarna är bättre, bättre kollektivtrafik (fanns en mkt begränsad tunnelbana i Sthlm på den tiden) och färre berusade/knarkare som kör på vägarna via alkolås, högre grad för körkort och bättre fartkontroller osv. Om det hade handlat om att bilarna var säkrare så hade inte USA haft så enorma problem med dödsfall i trafiken. Förra året så hade jänkarna 44.000 dödsfall i trafiken på 340 miljoner invånare, vilket innebär 1300 döda per 10 miljoner invånare. Med andra ord ligger USA:s dödstal i nutid per capita inte så långt ifrån Sveriges dödstal på 1960-talet. Detta handlar såklart inte om att bilarna är så mkt säkrare i Sverige än i USA.
Senast redigerad av kretinsky7 2025-12-31 kl. 06:10.
Citera
2025-12-31, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Det här citatet från Aftonbladet är märkligt:

"Hon sa att chauffören körde rakt in i väggen, utan att svänga, och att det var massa blod i bussen."
Förare utan bälte?
Citera
2025-12-31, 06:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Förare utan bälte?

Det var så jag tänkte när jag läste citatet av hon som var med på bussen. Suicidförsök?
Citera
2025-12-31, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Det var så jag tänkte när jag läste citatet av hon som var med på bussen. Suicidförsök?
Icke sannolikt. Gissar på skit bakom spakarna.
Citera
2025-12-31, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Nu ska du inte känna att du sitter i heta stolen, men..

Jag tror inte att en mångmiljon- (miljard?) kostnad kan introduceras efter en upphandling och landa i knäet på aktören. Även om det kan skrivas av som "goodwill". Det blir nog snarare en kostnad som tillfaller regionen i så fall, och då kommer det att snålas pga tajt budget, och privata tjänster att inhandlas för förmånliga kostnader. Med privata vårdföretag som vinnare. Dessa vidriga utsugare.

Förare som inte tuppar av och kraschar in i väggar eller människor borde dessutom vara en grundläggande förutsättning för att ens få behålla sitt avtal. Men jag är inte i branschen.

Citationstecken "vanliga" läkarkontroller, vad menar du med det?

Jag tror att vi får vänja oss vid det här. Annars krävs nog en ändring gällande alla C och D-körkort i yrkestrafik för att någonting ska hända, och då snackar vi enorma kostnader.
Med vanliga läkarkontroller menade jag bara icke-video, utan face-2-face.

Det finns huvudmän/beställare som kräver mycket tätare läkarkontroller än vad lagen föreskriver, i alla fall för förare som nått pensionsåldern. Sedan har bussbolagen redan stora regelbundna kostnader; varje förares YKB skall uppdateras vart femte år, vilket är fem fulla kursdagar. Jag tror fortfarande på det goda i livet, så jag tror att bussbolag kan tänka sig att stå för en läkarundersökning, säg vart femte år....och för att förnya körkortet behöver föraren gå på egen läkarundersökning vart femte år...lägger man dessa rätt så blir det 2,5 år emellan. I alla fall bättre än idag.

Att introducera nya kostnader, eller lättnader, åt något håll efter man skrivit kontrakt är alltid svårt. Det finns alltid konkurrenter som lurpassar och gärna överklagar tilldelningsbeslut, och på samma sätt finns alltid politisk opposition som vill klanka på sittande styre.

Som sagt, jag tror fortfarande på det goda, och kan se att regelbundna läkarkontroller i någon form kan komma. Man skall också komma ihåg att varje större olycka är, förutom allt mäsnkligt lidande, en svår prövning för bussbolagen; man vill verkligen undvika detta.
Citera
2025-12-31, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Har inte bussbolagen kontakt med FeelGood som ligger faktiskt på andra sidan av vägen precis där vid Liljeholmen?

Kontrolleras inte chaufförernas hälsa lite då och då?
Bussbolagen har ju normalt sett en företagshälsovård, nu vet jag inte hur Nobina har det (som kör idag), jag körde där när Keolis var operatör.

När förare över 45 år skall förnya sitt körkort, vilket är vart femte år, måste man läkarundersökas; så därefter vart femte år.
Citera
2025-12-31, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
SL har gått ut att olyckan skedde pga sjukdom vid östra station. Helt missat det?
Det gör att SL inte behöver ta tag i det och media ställer inga frågor.
Nu är det ju inte SL som utreder vad en bussolycka beror på.
Citera
2025-12-31, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Men vad händer om en tågförare typ somnar/får hjärtstopp etc, och kör in på fel bana/spår? Kan något sådant inte ske?
Det är personer på ställverket som lägger växlarna, finns ju ingen "ratt" på (tunnel)tåg.
Citera
2025-12-31, 10:14
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteBalansOchFakta
Precis så, jag har kört buss där i många år; man kommer ju nerifrån den lilla rondellen, så verkligt låg fart, sedan är det ju lite uppförsbacke, så visst har man mer gas för att komma upp där, men sedan kommer ju den skarpa vänstersvängen in till avstigningshållplatser, så man håller ändå låg fart.

Jag tror det kommer visa sig sjukdom.....man hamnar inte i den väggen även om man inte är svensk mästare i busskörning, det är brett och bussens riktning är ju åt hel fel håll.

Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Har inte bussbolagen kontakt med FeelGood som ligger faktiskt på andra sidan av vägen precis där vid Liljeholmen?

Kontrolleras inte chaufförernas hälsa lite då och då?
Jag vet inte hur många gånger jag åkt med berusade förare från Liljeholmen eller hur många gånger jag sett en förare "blåsa igång" andra kollegors bussar...
Citera
2025-12-31, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteBalansOchFakta
Som sagt, jag tror fortfarande på det goda, och kan se att regelbundna läkarkontroller i någon form kan komma. Man skall också komma ihåg att varje större olycka är, förutom allt mäsnkligt lidande, en svår prövning för bussbolagen; man vill verkligen undvika detta.

Frågan är om det skulle göra någon större skillnad. Många akuta sjukdomsfall (tex hjärnblödning) som ligger bakom liknande olyckor är ju svåra eller i princip omöjliga att fånga vid en läkarkontroll. Då tror jag nog mer på tekniska lösningar. Denna bussen är tillräckligt ny för att ha krav på nödbroms men uppenbarligen har den inte varit tillräckligt i detta fall.
Citera
2025-12-31, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag vet inte hur många gånger jag åkt med berusade förare från Liljeholmen eller hur många gånger jag sett en förare "blåsa igång" andra kollegors bussar...
Vad sade polisen när du ringde dem? Kom de direkt eller behövde du själv stoppa bussen?

För du anmälde väl?

Jag körde på Liljeholmen i många år; jag såg aldrig något av det du hävdar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in