Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-31, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intenuigen999
Det misstänker jag med. Man ser ju klart och tydligt att Carina är en man.

I så fall har hen bytt juridiskt kön för hen har kvinnligt personnummer..
Citera
2025-12-31, 09:45
Medlem
hängballens avatar
Ger mig fan att det kommer någon lookalike på pride nästa år.
Hbtq folk är sjuka alltihop.
Citera
2025-12-31, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Kan va så, och för att han och vi andra skall slippa hans galenskap, är nog den enda lösningen att han lobotomeras.
Ja...när man läser om honom börjar man fundera på om detta med tvångssteriliseringarna verkligen var en så dålig idé...
Citera
2025-12-31, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Nu senast sannolikt Menigo i Årsta.

Vore intressant att höra vad nuvarande kollegor har att säga om honom, någon som arbetade samma pass i lördags.
Citera
2025-12-31, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
En tanke som slog mig igårkväll. Det har pratats en del från gamla arbetsgivare om att det var svårt för R/V att ta tillrättavisningar och arbetsuppgifter på allvar.
Det sas även att R/V under häktningsförhandlingen satt med armarna i kors och inte rörde en min.

Kan det vara så enkelt att R/V inte förstår att det som skett är en allvarlig händelse? Han kanske är såpass försvunnen i sin egen psykiska sjukdom att han inte begriper skillnaden på små och stora saker, och tänker att detta inte är nån big deal, han har ju "bara" slagit ihjäl nån?
Lever han möjligen i en verklighet där detta kommer "lösa sig tids nog"?
Han vet att det är fel, alltså inlärt, men saknar empati så förstår nog inte riktigt hur andra resonerar.
Gissar att han är autist, hans fd kollegor att han var märklig och undvek ögonkontakt, typiskt autistisk.
Citera
Medlem
Silverglitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jo, ibland går det ju åt helvete. Men samtidigt, ska vi inte ha principen att när man avtjänat sitt straff så har man? Visst, dömda sexbrottslingar ska inte få jobba inom vård eller med barn, kriminella även om det är ”f d” kriminella ska inte få jobba som poliser, ordningsvakter, advokater osv. Men sådant löser man ju genom att kräva ett utdrag ur belastningsregistret när folk söker jobb och utbildningar. Man behöver ju inte själv kunna googla fram att en sökande till en tjänst inte är lämplig.

Man kan ju också fundera på varför det anses föreligga hotbilder mot brottslingar som avtjänat sina straff? Gissningsvis är det väl för att vissa av oss laglydiga inte drar oss för att ta lagen i egna händer och straffa folk som vi tycker behöver straffas. Om inte den sortens pöbelvälde existerade så skulle ju inga skäl finnas för att ge dömda brottslingar nya namn och skyddade personuppgifter.

Och till sist. På vilket sätt hade det mord som nu begåtts kunnat stoppats genom att inte ge Robin/Vilma skyddade personuppgifter?
Han ansågs ha hög risk för återfall i brottslighet. Det är inte okej att sätta en sådan människa på fri fot. Rättssystemet är inte säkert.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Vad skeev han på recensionen ? Är nyfiken

Det var sin på hans linkedin! Finns nog i sammanfattningen.
Citera
2025-12-31, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du har tyvärr väldigt bristfälliga kunskaper i hur rättssamhället fungerar. Det är oerhört svårt att i Sverige bli dömd till rättspsykiatrisk vård. Fram till millenieskiftet var det lättare, men efter mordet på utrikesminister Anna Lindh blev det mycket svårare. Krav ställdes på att brottslingar skulle straffas med fängelse istället. Och det har vi facit av nu. Många som skulle behöva rättspsykiatrisk vård döms till fängelse istället och vid korta straff hinner de inte rehabiliteras och som det fungerar idag så måste den dömde släppas. Hade hen dömts till rättspsykiatriksk vård istället hade hen fått sitta till hen var rehabiliterad istället.

Fredrik Sjöshult skriver om det i Expressen.
"Kraven för att klassas som allvarligt psykiskt störd är extremt höga i Sverige.

Under årens lopp har jag ofta häpnat över hur till synes djupt störda personer slipper att dömas till sluten psykvård efter extremt störda brott – och i stället får fängelse.

Jag skriver ”slipper” eftersom sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning för det mesta innebär längre inlåsning. En tvångsintagen släpps nämligen först ut när det inte längre finns risk för återfall i allvarlig brottslighet.

Värdet av det samhällsskyddet blir extra tydligt i fallet med Rönningemannen.

Om han dömts till sluten psykvård hade möjligheten att undvika framtida brottslighet varit betydligt större.

Straffet efter barnkidnappningsförsöket blev fängelse i två år och fyra månader. Han var 19 år när brottet begicks och därför fick han drygt ett års ungdomsrabatt. Om han varit över 21 år skulle straffet blivit 3,5 års fängelse.

Ett fängelsestraff för brottet han begått hade inte ens med dagens straffskärpningar kunnat bli så långt att han fortfarande varit inlåst julen 2025.

Han var inte heller tidigare dömd så det hade inte varit aktuellt med någon form av förvaring, eller säkerhetsstraff, som nu är på förslag från regeringen."
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/kriminalvardens-misslyckande-med-ronningemannen/

Kriminalvården kom fram till att han hade hög återfallsrisk i sexualbrott, men kunde inget göra och var tvungna att släppa honom.

Men killen som dödade katter dömdes till rättspsyk 2009. Han sitter fortfarande där.
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/djurplagaren-fran-lerum-vardas-an.4bc0621a-3d52-4b38-b168-0e6ef50910e9
Citera
2025-12-31, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemonade.347
Hur fan kan en pedofil tillåtas att bo på en sån plats som Ingarö?

Alla som någonsin varit på den ön vet att det kryllar av barn överallt. Det är verkligen ett "barnfamiljs-Mecka" som mannen som blev intervjuad i aftonbladet sa. Barnen åker buss själva, leker själva ute och mycket mer och mitt bland det där finns det en känd pedofil? Vad i hela helvete?

Att han också ska ha hängt mycket på dom lokala affärerna i centrum där det finns en skola för 1-9 i närheten får det att knyta sig i min mage. Den skolan är öppen, det är bara att gå ut och in som man vill på rastgårdarna, det finns ingen som kollar vad du har där att göra egentligen och det finns många barn som rör sig ute där mellan husen för att ta sig till olika lektioner och raster såklart. Även dom lokala affärerna dom pratar om är det många barn från skolan på hela tiden.

Det är nog ren tur att inget barn far illa på Ingarö pågrund av honom.

Jag kokar, hur kan den här personen ha fått komma ut ens.

För det här är Sverige. I inget annat land hade detta tillåtits – han hade fortfarande suttit inne. Men i Sverige försöker man rehabilitera och släppa ut dem, oavsett hur farliga de är. Får han livstid och sköter sig, är han ute igen om 10–15 år. Ett hån mot offer men de är så sjukt detta land är.
Citera
2025-12-31, 09:54
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanzel
Har läst tråden sen dag 1 och omöjligt att ens hinna med trådens tillväxthastighet då man bara läser men nyss gjorde jag misstaget att skriva också och då är man ju helt lost..

Så sorry om jag säger nåt som nån annan redan sagt.. men jag köpte lite innan att polisen satte span.. bevakade äcklets hus, inte vågade gå in för att man vet inte om My är någon annanstans och missar chansen att hitta henne (jag tror jag ändå att jag tycker det är fel, jämför Mengmördaren, de bröt väl in direkt när han tagit offer nr 2 och polisen visste var de var).

Men om den här idioten Vilma kör till jobbet... vad hindrar då polisen från att genast vända upp och ner på huset? Han har videokamera? Eller nåt som gör att han tar sitt liv på allt jobb och då missar man chansen att hitta My? Eller hur tänker polisen? Nej. Vid pågående dödligt våld ska man GENAST bryta in. Det vet man ju. Vad är definitionen exakt av PDV?

Jag tror faktiskt polisen gjort några misstag här..

Ingenting hindrar polisen i sådant läge, eftersom han redan var anhållen i sin frånvaro.
Att få upp misstankegraden som görs genom träff hos NFC, ger möjlighet till mkt mer övervakning/span och såklart även husis.

Tiden som passerar kan ha olika orsak - Man kanske ej helt kan lokalisera arbetsplats.
Man kanske vid bostad/boende upptäcker att en kropp styckats/livräddning uteslutet.
Man kanske bedömer att ta GM på så bar gärning som bara möjligt går, pga det finns specifik förhörshistorik med denne som visar att samarbete ej förekommer.
Kan finnas flera taktiska skäl till varför det tar tid innan konfrontation.
Citera
2025-12-31, 09:54
Medlem
Man ger upp hoppet om psykiatrin i Sverige, två kvinnor mördade i jul 2025 av avskum som skulle varit inlåsta för evigt
Jag hoppas innerligt att insamlingen till de två tjejerna som fick sin mamma mördad samma helg
Världen är sjuk! Så sjuk!
Citera
2025-12-31, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desinformeramera
Vore intressant att höra vad nuvarande kollegor har att säga om honom, någon som arbetade samma pass i lördags.

Är det ingen mer än jag som tycker det känns olustigt att han jobbade på ett ställe där man hackar grönsaker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in