2025-12-31, 00:40
  #265
Medlem
Det finns 3 böcker i serien av Jana Kippo av Karin Smirnoff, Jag for ner till min bror var bara den första.

Jag har läst alla,
Citera
2025-12-31, 00:42
  #266
Medlem
f30malmos avatar
Jag gillade den. Påminde om mina hemtrakter, haha.
Citera
2025-12-31, 00:47
  #267
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Det finns 3 böcker i serien av Jana Kippo av Karin Smirnoff, Jag for ner till min bror var bara den första.

Jag har läst alla,

Vad tyckte du om de efterföljande två? Bör de filmatiseras de med?
Citera
2025-12-31, 02:07
  #268
Medlem
Jag har sett åtta sekunder av första avsnittet. Det första man hör är kvinnosång bestående av stötvisa återkommande "aaa ... aaa ...". Extremt ooriginellt och sönderanvänt grepp. Underbetyg.
Citera
2025-12-31, 02:19
  #269
Medlem
Nej, den var inte bra.
Jag tyckte det var en radda märkliga sidokaraktärer som inte fyllde nån vettig funktion. Det kanske var mer utvecklat i boken?
Maria: fyllde ju ingen funktion alls, hade inte gjort nån skillnad om hon tagits bort.
Magnus? Vem fan var Magnus?
Katarina: enda funktionen hon hade var att hon stulit breven. Men varför?
Han den efterblivne: han fick ju aldrig ur sig nåt vettigt.
Gubben som sköt sig: ??

Sen att alla var miserabla, främst pga Maria, men ingen förklaring gavs om vad hon gjorde.
Modren som tilläts komma hem och sen satt och domderade. Skulle ha haft ihjäl henne också.
John fick inte vara med i familjen med sin dotter?

Jaja, typiskt kvinnliga författare, allt ska bara vara jävlighet och elände.
Citera
2025-12-31, 08:57
  #270
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Ett rejält magplask av SVT!

Ingen homosexualitet!
Ingen transsexualitet!
Den enda normbrytande sexualiteten som visas är incest,
och som då framställs som något skamligt och negativt.
Den globala uppvärmningen förnekas genom att det ofta är snö på marken.
Det förekommer ett hämningslöst vedeldande som resulterar i omfattande koldioxidutsläpp.
Alla kör bensin- eller diesel-bilar. Ofta onödigt stora som skadar klimatet.
Ingen kör el-bil.
Det enda mångkulturella inslaget är en asiatisk kvinna i en undanskymd roll inom hemtjänsten.
SKÄMS SVT!

Med andra ord en av dom bättre serierna, om man nu nödvändigtvis ska titta på SVT.

Blev också förvånad, ingen politisk påverkan av klimatförändringar? Ingen rasism?

Nu kan förvisso rasismen vara så omfattande att de valde att framställa alla vita i serien som miserabla individer.

Det brukar alltid finnas en svart, en homo, och en allt möjligt i SVT-series. Men nu saknades alla delar!
Kommer folk fortfarande prata med varandra i SVT-huset efter denna skandal?!
Citera
2025-12-31, 12:14
  #271
Medlem
Kalla Kåres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Blev också förvånad, ingen politisk påverkan av klimatförändringar? Ingen rasism?

Nu kan förvisso rasismen vara så omfattande att de valde att framställa alla vita i serien som miserabla individer.

Det brukar alltid finnas en svart, en homo, och en allt möjligt i SVT-series. Men nu saknades alla delar!
Kommer folk fortfarande prata med varandra i SVT-huset efter denna skandal?!

Gammgubben i rullstol som Jana besöker i hemtjänsten är bögare - åtminstone i bok´n.
Citera
2025-12-31, 12:18
  #272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insexnyckeln
Vad tyckte du om de efterföljande två? Bör de filmatiseras de med?

Det var ju några år sedan jag läste alla tre. Men jag tyckte man fick ett bättre sammanhang då. Sen så ska man ju alltid ha klart för sig att en filmatiserad version inte alltid överensstämmer med boken de baseras på. Det är ju inte Karin Smirnoff som skrivit filmmanuset.
Citera
2025-12-31, 12:27
  #273
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Nej, den var inte bra.
Jag tyckte det var en radda märkliga sidokaraktärer som inte fyllde nån vettig funktion. Det kanske var mer utvecklat i boken?
Maria: fyllde ju ingen funktion alls, hade inte gjort nån skillnad om hon tagits bort.
Magnus? Vem fan var Magnus?
Katarina: enda funktionen hon hade var att hon stulit breven. Men varför?
Han den efterblivne: han fick ju aldrig ur sig nåt vettigt.
Gubben som sköt sig: ??

Sen att alla var miserabla, främst pga Maria, men ingen förklaring gavs om vad hon gjorde.
Modren som tilläts komma hem och sen satt och domderade. Skulle ha haft ihjäl henne också.
John fick inte vara med i familjen med sin dotter?

Jaja, typiskt kvinnliga författare, allt ska bara vara jävlighet och elände.
Baserat på dina tankar så låter det mest som att du inte hängde med i svängarna. Du kan nog behöva se om serien en eller (förmodligen) två gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av Rendar
Jag har sett åtta sekunder av första avsnittet. Det första man hör är kvinnosång bestående av stötvisa återkommande "aaa ... aaa ...". Extremt ooriginellt och sönderanvänt grepp. Underbetyg.
Aja, det viktigaste är iallafall att du gav serien en ärlig chans. 🙏
Citera
2025-12-31, 12:37
  #274
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Ett rejält magplask av SVT!

Ingen homosexualitet!
Ingen transsexualitet!
Den enda normbrytande sexualiteten som visas är incest,
och som då framställs som något skamligt och negativt.
Den globala uppvärmningen förnekas genom att det ofta är snö på marken.
Det förekommer ett hämningslöst vedeldande som resulterar i omfattande koldioxidutsläpp.
Alla kör bensin- eller diesel-bilar. Ofta onödigt stora som skadar klimatet.
Ingen kör el-bil.
Det enda mångkulturella inslaget är en asiatisk kvinna i en undanskymd roll inom hemtjänsten.
SKÄMS SVT!

Med andra ord en av dom bättre serierna, om man nu nödvändigtvis ska titta på SVT.

Var skeptisk till serien innan jag läste ditt inlägg och var nära på att spotta ut kaffet på min laptop av allt skratt.. Kommer se denna imorgon!
Citera
2025-12-31, 12:40
  #275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Var skeptisk till serien innan jag läste ditt inlägg och var nära på att spotta ut kaffet på min laptop av allt skratt.. Kommer se denna imorgon!
Lovar, det är enbart ursvensk misär och dysfunktionalitet som visas. Enjoy!
Citera
2025-12-31, 12:48
  #276
Medlem
Moobs avatar
Låtsasnorrländska är inget vidare och vem fan säger "modren"?

Känns lite som Jägarna möter Kerstin Ekman
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in