2025-12-30, 23:13
Medlem
Någon mer som har plötsligt insjuknat bara när de kört buss, inget att se här.
Citera
2025-12-30, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteBalansOchFakta
Nej, det är den ju inte, och om det är vad du läser ut av svaret så får du läsa igen. Kommentaren handlade om att det var så många bussolyckor, och den på bron i nacka hade ju inget med bussen att göra. Porchen körde in i bussen....den skulle ha kört in i vad som än fanns där; personbil, motorcykel, lastbil, semitrailer, långtradare etc. Den olyckan hade inget att göra med att det råkade vara en buss.

Och så får vi inte glömma gasbuss-olyckorna också. Det har hänt en hel del i kollektivtrafiken på senare år det kan man lugnt säga. Jag åker aldrig dubbeldäckare längre , får mig att bli nervös. En sådan välte ju för inte så längesedan heller.
Citera
2025-12-30, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Frågan är om det går att ändra på detta efter en vunnen upphandling? Troligtvis inte.

Men låt säga att det går, skulle även en skärpt/förändrad företagshälsovård läggas på entreprenad? Ja troligtvis. För inte skulle man väl kunna belasta en redan underdimensionerad offentlig vårdapparat?
Kanske skulle någon aktör likt KRY eller Doktor.se kunna sköta detta. Förarna får ringa in via Zoom och svara på 10 frågor om hälsa och livsstil, för då har det tekniskt sett gjorts korrekt och tjänstemännen har sina ryggar fria. "Läkarna" sitter egentligen i Senegal eller Thailand för där jobbar dom billigt.

Arbeten har skapats (någonstans) och pengar sparats. Alla nöjda. Moderaterna eller Sossarna har därmed infriat sina löften, beroende på hur politikerna väljer att uttala sig.

Att några av oss kanske mosas mot en vägg på väg till jobbet är en del av kalkylen.
Kanske möjligt efter upphandlingen är gjord, trots allt. Det finns ju också en "goodwill"-faktor hos bussoperatörerna....de vill uppfattas som seriösa (vilket de i min mening också är). Detta är ju en lågmarginalaffär, så varje extra kostnad är definitivt genomtänkt både en och två gånger. Men extra läkarkontroller kan vara en sådan fråga där det trots allt ger ett värde, utöver själva kontrollen.

Jag jobbar själv med just denna fråga i en annan del av landet, och vi avstår videoläkarkontroller för det löper en risk att ses som oseriöst. Vi kommer göra "vanliga" läkarkontroller och hoppas först o främst att det förstås gör att vi kan undvika en framtida olycka, men också ses som en seriöst angreppssätt på en svår fråga.
Citera
2025-12-30, 23:20
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Saknas bälten är det ju omöjligt, de finns vanligtvis inte på 147:ans bussar. På andra linjer kan bälten vara trasiga även om de finns.

90% närmast fabriksnya bussar som trafikerar runt Liljeholmen, så det är knappast problemet. Många av de nya bussarna har väl ärligt talat en layout av sätena som gör att det är lättare att flyga som en vante än i bussar av mer klassiskt snitt, med säten i rad.
Citera
2025-12-30, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Och så får vi inte glömma gasbuss-olyckorna också. Det har hänt en hel del i kollektivtrafiken på senare år det kan man lugnt säga. Jag åker aldrig dubbeldäckare längre , får mig att bli nervös. En sådan välte ju för inte så längesedan heller.
Jo, olyckor händer. Och innan gasbussarna så brann dieselbussar. Shit happens, och vi får ju försöka lära oss från varje olycka, och gå vidare förhoppningsvis något mer insiktsfulla.

Dubbeldäckare är ett eget kapitel. Läser man haverikommissionens rapport från olycka i fjällen för ett antal år sedan, så finns ju faktiskt ett antal slutsatser där kring DD med avseende på vind och friktion. Intressant läsning som i alla fall vissa bussbolag har tagit till sig. Sedan finns ju alltid den individuelle föraren som kanske bryter mot riktlinjer, men det finns i alla fall en ambition.
Citera
2025-12-30, 23:59
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Saknas bälten är det ju omöjligt, de finns vanligtvis inte på 147:ans bussar. På andra linjer kan bälten vara trasiga även om de finns.

Håller med. SL bussar har generellt inga säten öht. Inte de nya el/biodiesel bussarna med "city-inredning" och knappt några säten heller för den delen. Inte ens den "landsvägslinje" som jag åker dagligen, och som går på riktigt krokig landsväg nere vid södra länsgränsen, har några bälten. Det är samma "citybussar" där. Det känns inte alls särskilt kul, särskilt inte vid dåligt väder och dito sikt, som det ofta är där nere.
De extremt få gånger jag öht sett bälten på en SL buss har de varit trasiga förövrigt.

OnT:
Fruktansvärt tragisk olycka. Tippar också på att det är någon form av akut sjukdomsfall som föranlett den. Där vid Liljeholmen är det ju så extremt smalt och krokigt att det måste ha gått med krypfart typ.
Citera
2025-12-31, 00:22
Medlem
5549s avatar
Citat:
Kanske möjligt efter upphandlingen är gjord, trots allt. Det finns ju också en "goodwill"-faktor hos bussoperatörerna....de vill uppfattas som seriösa (vilket de i min mening också är). Detta är ju en lågmarginalaffär, så varje extra kostnad är definitivt genomtänkt både en och två gånger. Men extra läkarkontroller kan vara en sådan fråga där det trots allt ger ett värde, utöver själva kontrollen.

Jag jobbar själv med just denna fråga i en annan del av landet, och vi avstår videoläkarkontroller för det löper en risk att ses som oseriöst. Vi kommer göra "vanliga" läkarkontroller och hoppas först o främst att det förstås gör att vi kan undvika en framtida olycka, men också ses som en seriöst angreppssätt på en svår fråga.
Nu ska du inte känna att du sitter i heta stolen, men..

Jag tror inte att en mångmiljon- (miljard?) kostnad kan introduceras efter en upphandling och landa i knäet på aktören. Även om det kan skrivas av som "goodwill". Det blir nog snarare en kostnad som tillfaller regionen i så fall, och då kommer det att snålas pga tajt budget, och privata tjänster att inhandlas för förmånliga kostnader. Med privata vårdföretag som vinnare. Dessa vidriga utsugare.

Förare som inte tuppar av och kraschar in i väggar eller människor borde dessutom vara en grundläggande förutsättning för att ens få behålla sitt avtal. Men jag är inte i branschen.

Citationstecken "vanliga" läkarkontroller, vad menar du med det?

Jag tror att vi får vänja oss vid det här. Annars krävs nog en ändring gällande alla C och D-körkort i yrkestrafik för att någonting ska hända, och då snackar vi enorma kostnader.
Senast redigerad av 5549 2025-12-31 kl. 00:26.
Citera
2025-12-31, 00:50
Medlem
Citat:
Precis så, jag har kört buss där i många år; man kommer ju nerifrån den lilla rondellen, så verkligt låg fart, sedan är det ju lite uppförsbacke, så visst har man mer gas för att komma upp där, men sedan kommer ju den skarpa vänstersvängen in till avstigningshållplatser, så man håller ändå låg fart.

Jag tror det kommer visa sig sjukdom.....man hamnar inte i den väggen även om man inte är svensk mästare i busskörning, det är brett och bussens riktning är ju åt hel fel håll.

Har inte bussbolagen kontakt med FeelGood som ligger faktiskt på andra sidan av vägen precis där vid Liljeholmen?

Kontrolleras inte chaufförernas hälsa lite då och då?
Citera
2025-12-31, 02:38
Medlem
Skulle kunna bli en rejäl katastrof om samma skit skulle hända med tunnelbanan eller pendeln. Skulle kunna sluta riktigt illa. Allt blir bara konsekvent sämre och sämre i det här landet.
Citera
2025-12-31, 02:52
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Det är ju som gå till Boeing till Airbus... trots att man är pilot.
Att gå från Boeing till Airbus för förhållandevis lika svårt som att gå från en SAAB till en Volvo.
Citera
2025-12-31, 03:39
Medlem
Pepsinudels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Skulle kunna bli en rejäl katastrof om samma skit skulle hända med tunnelbanan eller pendeln. Skulle kunna sluta riktigt illa. Allt blir bara konsekvent sämre och sämre i det här landet.

Tåg och tunnelbana har helt andra säkerhetssystem, finns liksom en anledning till att ingen resenär dött i en svensk järnvägsolycka sedan Kimstad 2010.
Citera
2025-12-31, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsinudel
Tåg och tunnelbana har helt andra säkerhetssystem, finns liksom en anledning till att ingen resenär dött i en svensk järnvägsolycka sedan Kimstad 2010.

Men vad händer om en tågförare typ somnar/får hjärtstopp etc, och kör in på fel bana/spår? Kan något sådant inte ske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in