Citat:
Ursprungligen postat av
LiteBalansOchFakta
Kanske möjligt efter upphandlingen är gjord, trots allt. Det finns ju också en "goodwill"-faktor hos bussoperatörerna....de vill uppfattas som seriösa (vilket de i min mening också är). Detta är ju en lågmarginalaffär, så varje extra kostnad är definitivt genomtänkt både en och två gånger. Men extra läkarkontroller kan vara en sådan fråga där det trots allt ger ett värde, utöver själva kontrollen.
Jag jobbar själv med just denna fråga i en annan del av landet, och vi avstår videoläkarkontroller för det löper en risk att ses som oseriöst. Vi kommer göra "vanliga" läkarkontroller och hoppas först o främst att det förstås gör att vi kan undvika en framtida olycka, men också ses som en seriöst angreppssätt på en svår fråga.
Nu ska du inte känna att du sitter i heta stolen, men..
Jag tror inte att en mångmiljon- (miljard?) kostnad kan introduceras efter en upphandling och landa i knäet på aktören. Även om det kan skrivas av som "goodwill". Det blir nog snarare en kostnad som tillfaller regionen i så fall, och då kommer det att snålas pga tajt budget, och privata tjänster att inhandlas för förmånliga kostnader. Med privata vårdföretag som vinnare. Dessa vidriga utsugare.
Förare som inte tuppar av och kraschar in i väggar eller människor borde dessutom vara en grundläggande förutsättning för att ens få behålla sitt avtal. Men jag är inte i branschen.
Citationstecken "vanliga" läkarkontroller, vad menar du med det?
Jag tror att vi får vänja oss vid det här. Annars krävs nog en ändring gällande alla C och D-körkort i yrkestrafik för att någonting ska hända, och då snackar vi enorma kostnader.