Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-30, 22:17
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
(FB) 25-årig kvinna styckmördad, Rönninge, Salem (2025-12-26)

Jo vi ser länkar men de fungerar inte längre pga trycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Han jobbade dagen efter!?!
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/uppgifter-vilma-andersson-slog--till-gick-till-jobbet-nasta-dag/

Herrejävlar vilken psykopat
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Hoppas han får fängelse i stället. Psykiatrisk vård innebär inte per automatik att han aldrig blir utsläppt. Barnflickan i Knutbyfallet dömdes ju till psykiatrisk vård och släpptes ut efter 7 år tror jag.

Livstids fängelse är livstid om han inte får straffet tidsbestämt senare. Och bedömer de honom som fortsatt farlig så får han inte sin livstidsdom tidsbestämd.

Som en annan har påpekat i tråden redan så innebär ju psykiatrisk vård att man befriar honom från ansvaret för mordet. Att han inte ses tillräckligt psykiskt frisk för att dömas till ett fängelsestraff.

Han kommer inte att släppas efter sju år utan han kommer garanterat sitta i större delen av sitt liv… finns flera exempel på de som suttit väldigt länge, se ett nedan:

”Sten-Erik Eriksson (död 2017) anses ha suttit längst på rättspsykiatrisk vård i Sverige, med cirka 50 år (totalt över 57 år frihetsberövad inklusive tidigare straff). Han dömdes 1967 för mord och våldtäkt och vårdades i huvudsak oavbrutet fram till sin död vid 85 års ålder.”
Citera
Medlem
solstrålars avatar
Det är något som inte stämmer. Om den här psykot väger 56 kg, vägde väl My mer? Hur orkar han mörda våldta stycka allt inom loppet av 1,5 dygn? Han måste ha en jävla kondis eller har han fått hjälp. Hur orkar en 56 kg övermanna offret initialt? Och dessutom hinner han går till jobbet efteråt innan polisen tar honom?

56 kg är ju mindre än en tjej?!
Citera
2025-12-30, 22:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Du spekulerar i om det finns en annan gärningsman.

Det har jag inte alls spekulerat i din sabla lögnhals.

Visa var jag spekulerar i en annan gärningsman.
Citera
2025-12-30, 22:18
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Nej i andra länder används begreppet tillräknelig men inte i Sverige.
I Sverige avgör rättsläkare om man har "allvarlig psykisk störning" vilket är ett politiskt begrepp.
Döms man till rättspsykiatrisk vård anses man skyldig till brottet.
I andra länder döms man inte för brottet eftersom man inte anses tillräknelig, man får däremot rättspsykiatrisk vård utan att hållas anavarig för brottet.
I Sverige bedöms det inte alls om man är tillräknelig eller inte, endast om man har "allvarlig psykisk störning".
Begreppet "allvarlig psykisk störning" är ett flumbegrepp som bara finns i Sverige.

Det var inte menat som en utförlig juridisk utläggning utan en sammanfattning av den allmänt rådande uppfattningen.

Men jo, det juridiska begreppet allvarlig psykisk störning motsvarar, bland annat, i stort sett begreppet otillräknelig. Det ska i det här fallet något förenklat föreligga ett psykotisk tillstånd.

En stor majoritet av de som döms till rättspsykiatrisk vård lider av svår schizofreni och liknande. Personer utan abstraktionsförmåga, som inte klarar vardagen, familje- och vänskapsrelationer, arbete etc...

Något sådant förelåg inte förra gången. Det stannade då vid en paragraf 7 om jag minns rätt, dvs. någon timmes samtal på häktet.

Steget efter, alltså omkring en månad på vårdenhet och en full rättspsykiatrisk utredning, gick det aldrig till och jag har svårt att se vad som skulle vara annorlunda den här gången. Han tycks ha klarat av att utbilda sig, skaffa flera jobb, haft relationer etc...

Han har uppenbart problem, han är uppenbart störd. Tillräckligt sjuk däremot... Men det återstår att se.

Och jag har egentligen ingenting emot om det visar sig att han är tillräckligt sjuk för rättspsyk – det är kompetent folk som utreder och avgör – det jag vänder mig emot är det som startade diskussionen, att många tycks förespråka rättspsyk för att det i deras tro leder till en längre inlåsning än fängelse.

Lägsta straffet för livstids fängelse innebär minst tio år innan han kan få tidsbestämt till lägst 18 år (13,5 år), genomsnitt har jag för mig är 16 år och någon övre gräns finns inte för hur länge han kan få sitta.

Vid rättspsyk kan han vara ute betydligt tidigare än så.

Det är dock 'synd' att han inte kunde vänta på de nya straffen, med förvaring och indragning av 3/4 frigivning.

Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Kanske det. Rent praktiskt så hade samhället sluppit ha han ute om han blivit dömd till rättspsykiatrisk vård 2019

Nej, han hade med största sannolikhet varit ute för länge sedan. Nu var det dock (om jag minns rätt) inte ens nära rättspsyk då. Han är sjuk, men inte så sjuk, tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av FuKinWangKa
Osäker på om detta var rättspsyk, men hade en vän som jobbade på något sånt ställe. De var inlåsta och flera kunde knappt ens prata, men vissa var aggressiva som fan och stora som berg, alltså helt livsfarliga. Det var någon form av förvaring av våldsamma förståndshandikappade. Ett sånt ställe borde Vilma hamna på.

Jag tror Nordkorea har lämpliga läger där Josef Mengele typer med nöd och näppe håller folk vid liv under konstant tortyr så länge det bara går. Nordkorea har vidare en skuld hos Kronofogden på omkring tre miljarder kronor – just sayin...
Citera
2025-12-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Han är 26, får han livstid (18 år) och sitter hela perioden är han 44 när han kommer ut.

44 är ingen ålder, jag är snart 44 och känner mig samma som när jag var 26 (jag är dock fetare nu)

Han kommer komma ut och mörda igen

Jag är helt övertygad om att han kommer dömmas till livstid. Han är tidigare dömd, han har en historik med att gå igång på död, döda kroppar, våldta m.m. Han har planerat för dådet.

Förhoppningsvis kommer det finna en lagändring som gör att mycket svåra obotliga människor inte kan släppas fria som de kan idag efter ett avtjänat straff.

Förhoppningsvis kommer man fixa ett system där de kanske kan bo i ett eget boende, jobba lite med inte röra sig fritt utan förses med en sändare. Det är otroligt kostsamt att ha folk inlåste, och det är även svårt efter att man avtjänat ett straff och ska anses vara fri. Men en typ av övervakning kan ju bli en kompromiss, samhället blir säkrare, men man fritar inte personen alla möjligheter till ett fritt liv, utan bara begränsar det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Sorgligt, men tyvärr väntat.

Sannolikheten att det är person/personer från sydligare länder som gjort detta mot kvinnan är högre än 90%.
Överfall utomhus,område, BO och GM är obekanta med varandra o.s.v.
Alt. psyksjuk svensk förstås, högst 10% sannolikhet.

Det är inte rasism, det är realistiskt tänk. Men vi får veta i sinom tid.

Inte så realistiskt trots allt!
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Det är något som inte stämmer. Om den här psykot väger 56 kg, vägde väl My mer? Hur orkar han mörda våldta stycka allt inom loppet av 1,5 dygn? Han måste ha en jävla kondis eller har han fått hjälp. Hur orkar en 56 kg övermanna offret initialt?

Han kan ju ha överraskat henne och klappat till henne med en hammare eller nåt annat tillhygge?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Sjuk i huvudet

Tishko, hans möjliga stora idol, gick ju också till jobbet som om inget hänt.
Citera
2025-12-30, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Dessutom har han visat att han återfallit sedan tidigare dom. Så jag tror nog att han blir inburad på livstid mer eller mindre.
Rättspsyk med särskild prövning för frigivning, det borde han för övrigt blivit dömd till vid första tillfället och inte fängelse.

Det ska bli intressant att få reda på om han hållit sig från frestelser från att han muckade från första domen, eller om fler fall kommer få sin lösning och gärningsman.
Citera
2025-12-30, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Det är något som inte stämmer. Om den här psykot väger 56 kg, vägde väl My mer? Hur orkar han mörda våldta stycka allt inom loppet av 1,5 dygn? Han måste ha en jävla kondis eller har han fått hjälp. Hur orkar en 56 kg övermanna offret initialt? Och dessutom hinner han går till jobbet efteråt innan polisen tar honom?

56 kg är ju mindre än en tjej?!

och gå till jobbet i 8 timmar mellan det -transportsträckan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in