Citat:
Ursprungligen postat av
Kungenshora
Nej i andra länder används begreppet tillräknelig men inte i Sverige.
I Sverige avgör rättsläkare om man har "allvarlig psykisk störning" vilket är ett politiskt begrepp.
Döms man till rättspsykiatrisk vård anses man skyldig till brottet.
I andra länder döms man inte för brottet eftersom man inte anses tillräknelig, man får däremot rättspsykiatrisk vård utan att hållas anavarig för brottet.
I Sverige bedöms det inte alls om man är tillräknelig eller inte, endast om man har "allvarlig psykisk störning".
Begreppet "allvarlig psykisk störning" är ett flumbegrepp som bara finns i Sverige.
Det var inte menat som en utförlig juridisk utläggning utan en sammanfattning av den allmänt rådande uppfattningen.
Men jo, det juridiska begreppet allvarlig psykisk störning motsvarar, bland annat, i stort sett begreppet otillräknelig. Det ska i det här fallet något förenklat föreligga ett psykotisk tillstånd.
En stor majoritet av de som döms till rättspsykiatrisk vård lider av svår schizofreni och liknande. Personer utan abstraktionsförmåga, som inte klarar vardagen, familje- och vänskapsrelationer, arbete etc...
Något sådant förelåg inte förra gången. Det stannade då vid en paragraf 7 om jag minns rätt, dvs. någon timmes samtal på häktet.
Steget efter, alltså omkring en månad på vårdenhet och en full rättspsykiatrisk utredning, gick det aldrig till och jag har svårt att se vad som skulle vara annorlunda den här gången. Han tycks ha klarat av att utbilda sig, skaffa flera jobb, haft relationer etc...
Han har uppenbart problem, han är uppenbart störd. Tillräckligt sjuk däremot... Men det återstår att se.
Och jag har egentligen ingenting emot om det visar sig att han är tillräckligt sjuk för rättspsyk – det är kompetent folk som utreder och avgör – det jag vänder mig emot är det som startade diskussionen, att många tycks förespråka rättspsyk för att det i deras tro leder till en längre inlåsning än fängelse.
Lägsta straffet för livstids fängelse innebär minst tio år innan han kan få tidsbestämt till lägst 18 år (13,5 år), genomsnitt har jag för mig är 16 år och någon övre gräns finns inte för hur länge han kan få sitta.
Vid rättspsyk kan han vara ute betydligt tidigare än så.
Det är dock 'synd' att han inte kunde vänta på de nya straffen, med förvaring och indragning av 3/4 frigivning.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaneHaj
Kanske det. Rent praktiskt så hade samhället sluppit ha han ute om han blivit dömd till rättspsykiatrisk vård 2019
Nej, han hade med största sannolikhet varit ute för länge sedan. Nu var det dock (om jag minns rätt) inte ens nära rättspsyk då. Han är sjuk, men inte så sjuk, tror jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
FuKinWangKa
Osäker på om detta var rättspsyk, men hade en vän som jobbade på något sånt ställe. De var inlåsta och flera kunde knappt ens prata, men vissa var aggressiva som fan och stora som berg, alltså helt livsfarliga. Det var någon form av förvaring av våldsamma förståndshandikappade. Ett sånt ställe borde Vilma hamna på.
Jag tror Nordkorea har lämpliga läger där Josef Mengele typer med nöd och näppe håller folk vid liv under konstant tortyr så länge det bara går. Nordkorea har vidare en skuld hos Kronofogden på omkring tre miljarder kronor – just sayin...