2025-12-30, 20:45
Medlem
Har testat att sälja av prylar på Tradera under December. Och det har slagit mig hur många försämringar det har blivit där. Vi som har varit med på Tradera ett tag såg hur sajten gick mot ökad automatisering för att nu gå tillbaka till en massa extra pyssel för säljarna.
1. Man måste själv gå in och beställa en utbetalning till sitt konto manuellt. Något som tidigare skedde automatiskt.
2. Begäran om omdöme sker inte längre automatiskt. Tradera har slutat att påminna köparna om att lämna omdöme. Så säljaren måste nu istället själv be om ett omdöme från köparen.
3. Tradera verkar inte marknadsföra dyrare prylar mer än några dagar. Sen avstannar processen med likes. Jag antar att det hänger ihop med att man erbjuds att marknadsföra annonsen lite extra mot en högre kostnad.
4. Om man själv händelsevis skulle lajka något och har en lista med lajkade annonser blir man spammad med marknadsföring i form av ständiga påminnelser om att "lägga maxbud", att priset på en vara har sänkts, med frågor om man har glömt en vara eller om man kommer ihåg en vara...
5. Köpare måste betala för att handla. Detta är verkligen något som läger sordin på köplusten. Och driver lusten att pruta överdrivet bland köparna.
6. Folk prutar upprepade gånger efter att osålda auktioner har gått ut. Otrolig irriterande att behöva gå in och svara inte bara en utan flera gånger till en och samma budare som inte nöjer sig med motbudet.

Vad tycker ni om de här försämringarna? Handlar ni mindre nu efter köpavgiften? Eller har ni helt lämnat Tradera bakom er kanske?
Senast redigerad av noden 2025-12-30 kl. 21:31.
Citera
2025-12-30, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Har testat att sälja av prylar på Tradera under December. Och det har slagit mig hur många försämringar det har blivit där. Vi som har varit med på Tradera ett tag såg hur sajten gick mot ökad automatisering för att nu gå tillbaka till en massa extra pyssel för säljarna.
1. Man måste själv gå in och beställa en utbetalning till sitt konto manuellt. Något som tidigare skedde automatiskt.
2. Begäran om omdöme sker inte längre automatiskt. Tradera har slutat att påminna köparna om att lämna omdöme. Så säljaren måste nu istället själv be om ett omdöme från köparen.
3. Tradera verkar inte marknadsföra dyrare prylar mer än några dagar. Sen avstannar processen med likes. Jag antar att det hänger ihop med att man erbjuds att marknadsföra annonsen lite extra mot en högre kostnad.
4. Om man själv händelsevis skulle lajka något och har en lista med lajkade annonser blir man spammad med marknadsföring i form av ständiga påminnelser om att "lägga maxbud", att priset på en vara har sänkts, med frågor om man har glömt en vara eller om man kommer ihåg en vara...
5. Köpare måste betala för att handla. Detta är verkligen något som läger sordin på köplusten. Och driver lusten att pruta överdrivet blandning köparna.
6. Folk prutar upprepade gånger efter att osålda auktioner har gått ut. Otrolig irriterande att behöva gå in och svara inte bara en utan flera gånger till en och samma budare som inte nöjer sig med motbudet.
Vad tycker ni om de här försämringarna? Handlar ni mindre nu efter köpavgiften? Eller har ni helt lämnat Tradera bakom er kanske?
Självklart så går det inte så bra där.
Citera
2025-12-30, 20:53
Medlem
Går det dåligt för Tradera nu?
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Självklart så går det inte så bra där.
Citera
2025-12-30, 21:07
Medlem
Pinoputchins avatar
Måste man alltså betala för att handla på Tradera? Hur mycket..
Citera
2025-12-30, 21:24
Medlem
3 kr plus 5% av priset.
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Måste man alltså betala för att handla på Tradera? Hur mycket..
Citera
2025-12-30, 21:26
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
3 kr plus 5% av priset.

Äh, det låter ju inget vidare... Har det en negativ inverkan tro?
Citera
2025-12-30, 21:29
Medlem
Skulle tro det. Åtminstone jag avstår ofta från köp p g a det.
Citat:
Äh, det låter ju inget vidare... Har det en negativ inverkan tro?
Citera
2025-12-30, 21:29
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Skulle tro det. Åtminstone jag avstår ofta från köp p g a det.
När införde dom dessa regler?
Citera
2025-12-30, 21:32
Medlem
Vid nyår i år tror jag. Först var det frivilligt och sen obligatoriskt. Men missnöjet blev så stort så de ändrade lite senare. Köp under 200 kr är frivilligt. Även när man köper av ett företag är det frivilligt.
Citat:
När införde dom dessa regler?
Citera
2025-12-30, 21:33
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Vid nyår i år tror jag. Först var det frivilligt och sen obligatoriskt. Men missnöjet blev så stort så de ändrade lite senare. Köp under 200 kr är frivilligt. Även när man köper av ett företag är det frivilligt.
Frivilligt? Vem fan skulle betala mer frivilligt.. så galet
Citera
2025-12-30, 21:37
Medlem
Ja bra fråga. Jag har aldrig betalat extra om det är frivilligt. Däremot har det ju fått mig att avstå från köp rätt många gånger. Om varan ligger på gränsen till vad man vill betala så känns det ju som att man hellre avstår då när man får syn på den extra kostnaden.
Citat:
Frivilligt? Vem fan skulle betala mer frivilligt.. så galet
Citera
2025-12-30, 21:40
Medlem
Citat:
Har testat att sälja av prylar på Tradera under December. Och det har slagit mig hur många försämringar det har blivit där.
Vinted är en bra konkurrent. Jag har börjat sälja en hel del på Vinted. Saker under 100 kr tenderar att sälja snabbare på Vinted än Tradera enligt min erfarenhet.
Tradera har blivit sämre, kundtjänsten är åt helvete illa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in