2025-12-30, 21:46
Medlem
Kan tänka mig det. Det baseras också på att folk avhämtar prylen själva så man slipper skicka?
Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger
Vinted är en bra konkurrent. Jag har börjat sälja en hel del på Vinted. Saker under 100 kr tenderar att sälja snabbare på Vinted än Tradera enligt min erfarenhet.
Tradera har blivit sämre, kundtjänsten är åt helvete illa.
Citera
2025-12-30, 21:47
Medlem
Jag fick påminnelse om att lämna omdöme bara härom dagen.
Citera
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
3 kr plus 5% av priset.

Wut? Du menar att om jag vinner en auktion så betalar jag inte det vinnande budet, utan Tradera lägger på 5% dricks åt sig själva? Det låter ju extremt barockt.
Citera
Medlem
Citat:
Kan tänka mig det. Det baseras också på att folk avhämtar prylen själva så man slipper skicka?
Nej inget hämta själv. Jag har skickat allt jag har sålt på Vinted. Det är väl stockholmare och göteborgare som mest kan avnjuta "hämta själv" grenen.
Citera
2025-12-30, 21:48
Medlem
Jo. Jag hade ett mångårigt konto på Tradera, med perfekta 5-poängsbetyg från köpare pch säljare. Men det s.k. köparskyddet, som bara handlar om att de ska skumma av mer pengar, var sista droppen för mig. Jag avslutade mitt konto.

Antingen skänker jag bort prylar till stans hjälporganisationer (Stadsmissionen, Myrorna, etc.), eller så annonserar jag på annan plats. Tradera är inget alternativ för mig längre.

Synd, dock, att det inte finns riktig konkurrent i auktionsformatet. Ibland lade jag upp prylar bara för att se hur de värdesattes i budgivning. Ibland fick jag sälja till underpris (låga utrop), men oftare fick jag förvånansvärt mycket betalt för utrensade prylar. Det var lite kul.
Citera
2025-12-30, 21:50
Medlem
😂 Ja absurt ja.
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Wut? Du menar att om jag vinner en auktion så betalar jag inte det vinnande budet, utan Tradera lägger på 5% dricks åt sig själva? Det låter ju extremt barockt.
Citera
2025-12-30, 21:53
Medlem
Ja det var ju precis så det skulle vara. Tråkigt att säljare försvunnit på grund av detta. Jag undrar hur många som la ner efter detta. Jag vet att de annonserade efter nya säljare väldigt länge. Måste ha kostat skjortan för dem.
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Jo. Jag hade ett mångårigt konto på Tradera, med perfekta 5-poängsbetyg från köpare pch säljare. Men det s.k. köparskyddet, som bara handlar om att de ska skumma av mer pengar, var sista droppen för mig. Jag avslutade mitt konto.

Antingen skänker jag bort prylar till stans hjälporganisationer (Stadsmissionen, Myrorna, etc.), eller så annonserar jag på annan plats. Tradera är inget alternativ för mig längre.

Synd, dock, att det inte finns riktig konkurrent i auktionsformatet. Ibland lade jag upp prylar bara för att se hur de värdesattes i budgivning. Ibland fick jag sälja till underpris (låga utrop), men oftare fick jag förvånansvärt mycket betalt för utrensade prylar. Det var lite kul.
Citera
2025-12-30, 21:56
Medlem
Ok. Kanske ska gå in och kolla där då.
Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger
Nej inget hämta själv. Jag har skickat allt jag har sålt på Vinted. Det är väl stockholmare och göteborgare som mest kan avnjuta "hämta själv" grenen.
Citera
2025-12-30, 21:57
Medlem
Ok. Då kanske jag har missat det. Tycker folk som köper sällan lämnar omdöme nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Cukoo
Jag fick påminnelse om att lämna omdöme bara härom dagen.
Citera
2025-12-30, 22:02
Medlem
Citat:
Har testat att sälja av prylar på Tradera under December. Och det har slagit mig hur många försämringar det har blivit där. Vi som har varit med på Tradera ett tag såg hur sajten gick mot ökad automatisering för att nu gå tillbaka till en massa extra pyssel för säljarna.
1. Man måste själv gå in och beställa en utbetalning till sitt konto manuellt. Något som tidigare skedde automatiskt.
2. Begäran om omdöme sker inte längre automatiskt. Tradera har slutat att påminna köparna om att lämna omdöme. Så säljaren måste nu istället själv be om ett omdöme från köparen.
3. Tradera verkar inte marknadsföra dyrare prylar mer än några dagar. Sen avstannar processen med likes. Jag antar att det hänger ihop med att man erbjuds att marknadsföra annonsen lite extra mot en högre kostnad.
4. Om man själv händelsevis skulle lajka något och har en lista med lajkade annonser blir man spammad med marknadsföring i form av ständiga påminnelser om att "lägga maxbud", att priset på en vara har sänkts, med frågor om man har glömt en vara eller om man kommer ihåg en vara...
5. Köpare måste betala för att handla. Detta är verkligen något som läger sordin på köplusten. Och driver lusten att pruta överdrivet bland köparna.
6. Folk prutar upprepade gånger efter att osålda auktioner har gått ut. Otrolig irriterande att behöva gå in och svara inte bara en utan flera gånger till en och samma budare som inte nöjer sig med motbudet.

Vad tycker ni om de här försämringarna? Handlar ni mindre nu efter köpavgiften? Eller har ni helt lämnat Tradera bakom er kanske?

Ja, Tradera har blivit klart sämre de senaste 3-5 åren. Typ. Men jag har aldrig haft en osåld annons i mitt liv. Självklart sätter man 10:- som utgångsbud och låter marknaden avgöra priset. Det är alltid bra att få igång budgivningen så fort som möjligt...
Citera
2025-12-30, 22:04
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ja det var ju precis så det skulle vara. Tråkigt att säljare försvunnit på grund av detta. Jag undrar hur många som la ner efter detta. Jag vet att de annonserade efter nya säljare väldigt länge. Måste ha kostat skjortan för dem.
Såg senast en annons i Stockholm idag, från kampanjen från senaste månaderna (?) som enkom riktar sig till potentiella säljare, så förmodligen har en hel del försvunnit.

Jag kan inte påstå att jag noterat det nämnvärt för egen del dock, men jag använder å andra sidan enbart Tradera som köpare i en kategori där mycket går för under 200kr eller säljs av "företag".
Citera
2025-12-30, 22:06
Medlem
Varför? Pga det som kallas enshitification.

Dvs att allt miljardärer äger, som tradera, långsamt förvandlas till skit för att de giriga ägarna ska kunna plocka ut några fler kronor, för de är så fattiga miljardärer nämligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in