Citat:
Ursprungligen postat av
retina
För ett par år sedan hamnade jag i en lååång karavan som begränsades av någon dåre som körde 70-80 och vid 2-filigt gasade upp i 110-ish. Ett par bilar lyckades köra om då och då, men det var lite rörigt då det även fanns husbilar och lastbilar i karavanen som också ville köra om.
När jag äntligen hamnade bakom så ville givetvis någon i bilen ha kisspaus (vi hade iaf tur med vädret), så vid nästa avfart svängde vi av - vilket även idioten framför gjorde. Slumpen gjorde att vi parkerade bredvid varandra och då vi båda gick ut samtidigt, så kunde jag inte hålla mig, så jag frågade:
-Måste fråga, varför kör du runt 70 och gasar upp till 110 när det blir två filer?
Kommer inte ihåg det ordagranna svaret, men personen såg lite chockad ut och menade att det gjorde hon visst inte. Jag försökte fråga om hon inte noterat de långa köerna bakom hennes bil - men det hade hon inte sett. Hon blev sur. Jag kom inte längre med mitt resonemang.
Jag insåg att hon faktiskt inte hade en aning om hur hennes körstil sabbade för andra och att den dessutom var olaglig(*).
Vi hann åka innan hon åkte.
Bra gjort, tycker jag! Det är verkligen intressant att få veta vad som rör sig i förarens huvud. Detta låter helt rimligt. Det finns väldigt många som har dålig verklighetsuppfattning när de kör. De vet ju, på någon nivå, hur man bör köra (inte för sakta, men inte heller fortare än vad som står på skylten), men de kollar sällan på hastighetsmätaren, särskilt inte när de kört en stund och börjat bli fartblinda eller trötta i huvudet.
För många år sedan åkte jag med en äldre, kvinnlig släkting en resa på 60 mil motorväg. Hon hade ingen farthållare. Det var 110 i stort sett hela sträckan och hon körde oftast i 140 km/h. Körmönstret var att initialt ligga på ungefär 110, sedan kom en omkörning av en långtradare där farten ökade till 115. En omkörning till, 117. Sedan satt hon och pratade och lyssnade på radio och glömde kolla hastigheten, som sakta gled upp till över 130.
Jag var ganska nervös, för hon körde inte bra. Så jag sade "nu kör du för fort, det går i 130 och det är 110 här". Hon var helt omedveten om detta, men saktade såklart ned. Beteendet ändrades dock ej, det gick fortare och fortare hela tiden och efter 5-10 minuter var vi uppe i 140 igen. Jag säger till, farten minskas, och så håller vi på så, timme ut och timme in.