2025-12-30, 19:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av andeta
Hur lyckades polisen följa efter utan att märkas? Hela historien låter märklig
Nej inte alls, de hade ju civvare som spanade och även kanske drönare, sen vet jag inte om de kan se hans mobil i realtid, eller ännu sjukare nån polis sprang fram och la en gps puck under bilen.
Citera
Medlem
Personen på Timmermansstigen var blond. Stod det inte att GM är mörkhårig under dagens häktningsförhandling?

Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
Vid bergahallens parkering ser lite för optimal ut ja ifall han valt ut ställe sen tidigare.
Dock verkar han inte varit en planerande människa utan en impulsiv person. Både i förhören 2019, att han bara råkade se ett par barn som han gav sig på, samt på Timmermansgatan där en flashbackanvändares dotter förmodligen blev förföljd av Vilma.

Ska bli intressant att se vad dom hittar på hans dator denna gången...

Tack, det var som jag mindes då.

Polisen har ju sökt nere vid bryggorna på södra sidan av Rönninge, mot Uttran. Kan ju vara så att GM spenderat tid där nere innan brottet och kommit körandes ned för Sandbäcksvägen & skådat BO när han kom i kurvan Sandbäcksvägen/Tallsätravägen (där ena utgången från Stationen mynnar ut)?
Helt slumpmässigt då alltså kommit över ett offer?

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Om han står vid Berga IP så har han haft uppsikt över båda vägarna. Både genvägen längs med spåret och tunneln.

Det är dessutom mycket lättare att tajma så att han kan stanna henne vid pumphuset.

Att han stått i P-huset vid centrum är inte speciellt sannolikt.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Är det långsökt att han kan ha åkt ut till områden han känner väl till för att gräva ner hennes kroppsdelar? Jag tänker på Stenhamra,Ekerö där han tidigare bott, eller ut mot Värmdö där han också har bott. Det är cirka 6 mil till båda ifrån Tärnstigen 2.

Det är inte långsökt, snarare sannolikt.
Citera
2025-12-30, 19:50
Medlem
Citat:
Är det långsökt att han kan ha åkt ut till områden han känner väl till för att gräva ner hennes kroppsdelar? Jag tänker på Stenhamra,Ekerö där han tidigare bott, eller ut mot Värmdö där han också har bott. Det är cirka 6 mil till båda ifrån Tärnstigen 2.

Citat:
Ursprungligen postat av Grocerystoresushi
En annan teori som diskuterades var området kring hans Paintball-klubb i Gnesta. ca 63 km bort.

Jag trodde det var fastställt att platsen han försökte gräva ner kroppsdelar låg i närheten av hans arbetsplats (el tidigare). Iaf så brukar det grävas på någorlunda bekanta platser.
Citera
2025-12-30, 19:51
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Jo du förstår, När han hamnar på kvinnofängelse har han fortsatta möjligheter till utlopp för sina perversa böjelser,,, vill vi det?

Okej? Det får han således inte på en anstalt för män?
Citera
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Så du har halva kroppen i din lägenhet och andra halvan håller du på och gräva ner och du har inget alibi för natten då detta skedde samtidigt som ditt DNA är på hammaren som användes mot BO, osv, och du ifrågasätter mordåtal? Vad tänker du krävs för mordåtal? Att du är filmad i 4K under händelsen? Eller ska du då påpeka att det kan vara AI genererat? Sluta trolla.

Trollar? Jag hänvisar till flera gånger då just detta har hänt. Ni är bara för tröga för att fatta att det är en möjlighet.
Citera
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Kommer han undan att bli dömd för mord om det bara finns bevis för att han hanterat kroppen?

Inte om de finns tillräckligt med indicier och stödbevisning. Om man till exempel kan visa att My tillfogades slag med hammaren som hittades på platsen där Robin/Vilma sladdade iväg med sin bil, och om han gjort suspekta sökningar i närtid borde det räcka hela vägen in i mål.
Citera
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Grocerystoresushi
En annan teori som diskuterades var området kring hans Paintball-klubb i Gnesta. ca 63 km bort.
Det är en vettig tanke att han åker till bekanta avlägsna platser.
Dock ställer jag mig lite frågande ifall han skulle haft tid till det?
Hon blev överfallen 02:00 natten mot fredag, polisen fick DNA träff på lördag förmiddag och satte span på han kort därefter.
Det ger honom ungefär 36h på sig.
Att gräva i denna årstiden måste dessutom vara väldigt tidskrävande. Dessutom tror jag det tog tid innan han började fokusera på att göra sig av med kroppen.

Vet vi om att greps i stugan eller var det när han var på väg därifrån för att göra sig av med kroppen?
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han kan väl inte dömas retroaktivt med denna nya lag?

Aha det är brott begågna efter att lagen införs menar du? Men han kan ändå sitta på livstid med dagens lagar. Blir han dömd till livstid är det inte givet att straffet senare blir tidsbestämt. Och de bedömde ju att det fanns en risk för återfall i brott redan 2019.
Citera
2025-12-30, 19:52
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vilma-andersson-orsakade-frontalkrock--fornekade/

Citat:
Flera vittnen till krocken bekräftade förarens version: Den vita Saab som Vilma Andersson körde hade styrt över i motsatt körfält och kört rakt mot taxibilen utan att bromsa in.

Citat:
Några månader efter domen återkallade Transportstyrelsen Vilma Anderssons körkort.
Luktar det inte självmordsförsök?
Citera
Medlem
2n00b4Us avatar
Växte GM upp i Salem/Rönninge?
Citera
Medlem
Citat:
Så du har halva kroppen i din lägenhet och andra halvan håller du på och gräva ner och du har inget alibi för natten då detta skedde samtidigt som ditt DNA är på hammaren som användes mot BO, osv, och du ifrågasätter mordåtal? Vad tänker du krävs för mordåtal? Att du är filmad i 4K under händelsen? Eller ska du då påpeka att det kan vara AI genererat? Sluta trolla.

Krävs ju en del för att döma någon för mord.

”Åklagaren måste presentera bevisning som gör det ställt utom rimligt tvivel att gärningsmannen uppfyller kraven för mord, vilket är ett mycket högt krav.”

Utom rimligt tvivel alltså. Tror att skribenten menar på att det kan bli svårt att bevisa mord om viktiga delar av kroppen saknas.

Jag är ingen expert dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in