Citat:
Ursprungligen postat av
antwoord
Som jag förstått det är maxstraffet för kidnappning livstid, och som du skriver är försöksbrott lite mindre. Är det på grund av praxis eller står det i lagen att det ska vara lägre straff?
Som jag förstått det av vänner inom juridiken och det jag själv sätt, tycker jag att domare ogärna ’tar ut svängarna’ utan går efter det dem alltid gjort. Vilket ju gör förändring extremt svår och långsam. I just detta fallet, kunde väl gm ha fått ett längre straff om man tittar på lagtexter och inte går efter praxis? Nu kan inte jag den rätta jargongen här, men jag hoppas du förstår hur jag tänker.
Från Fredrik Kärrholms Facebook:
”Det går för fort”, säger advokaten Johan Eriksson i DN om regeringens systemskifte i kriminalpolitiken. Nej, vi måste tvärtom fortsätta framåt i högt tempo, säger jag.
Den styckmördade unga kvinnan i Rönninge hade varit vid liv i dag, och hade kunnat se fram emot ett nyårsfirande med sina vänner, om den misstänkte gärningsmannen hade förblivit inlåst för det försök till människorov han dömdes för 2019.
Han försökte då röva bort en tioårig flicka, som han slet in i sin bil när hon var på väg hem från idrottsträningen. Mirakulöst lyckades hon ta sig loss och undkom därmed sannolikt en fruktansvärd död. Mannen var förberedd med buntband och silvertejp, och hade googlat på döda och plågade kvinnokroppar.
Trots detta fick mannen blott 1,5 års fängelse – inom ett system som dåvarande justitieminister Morgan Johansson förnöjt administrerade.
Det låga straffet berodde på flera systemfel. Dels tillämpades ungdomsrabatt, trots att gärningsmannen var vuxen. Dels frigavs han i förtid, trots tydlig återfallsrisk. Men det största problemet var att straffmätningen tog sin utgångspunkt i straffskalans minimum, trots att straffskalan för människorov sträcker sig till livstids fängelse.
Allt detta förändrar vi nu. Ungdomsrabatten för vuxna är redan avskaffad. Den 1 januari skärps reglerna för villkorlig frigivning. Nästa år föreslås nya principer för straffmätning, så att hela straffskalorna ska komma till användning. Med ny lag säkerställs att försvårande omständigheter får större genomslag i domstolarnas bedömningar.
Allt detta motsätter sig Advokatsamfundet. Det är i sig inte förvånande – deras uppdrag är att tillvarata sina klienters intressen.
Vad som är svårare att förstå är att det vi nu gör inte redan gjorts för länge sen. Det är ett oförlåtligt politiskt svek.
Jag är tacksam över att vara del av det politiska samarbete som genomför straffskärpningar som kommer rädda liv. Men de som mördats och dött i onödan kommer inte få livet tillbaka. Mina tankar finns i dag hos varje förälder som förlorat sitt barn.”