2025-12-29, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och på vilket sätt har det någonting med att göra var i motorummet du skall placera jordkabeln till batteriet?
Jag vet ärligt talat inte men det var någon som kom med förslag om hur en batteriladdare skulle kopplas in på ett blysyre startbatteri. Och refererade till vad som står i instruktionsboken. Jag svarade att rätt inkoppling av en batteriladdare är POL > POL. Dvs från pluspol till pluspol, minuspol till minuspol. Vill man sedan lossa jordpolens anslutning dvs minuspolen på batteriet till jord dvs karossen är det upp till användaren.
Citera
2025-12-29, 17:13
Medlem
Välj själv var du vill sätta batteriladdarkablarna, direkt på batteripolerna eller chassiejord/minuskabeln, isåfall till något omålat i kontakt med bilens chassie (jord).

Om du är rädd att orsaka en knallgasexplosion när du tar av laddkablarna, vilket inte är helt omöjligt, så stäng av batteriladdaren först, då kan det inte ske.

Att batteriladdaren skulle ladda sämre om man sätter batteriladdarens minuskabel i bilens jord/chassie kan inte stämma, det är ju samma sak, hela chassiet agerar ju då som en "minuskabel".

Att bilelektroniken skulle ta skada om du inte kopplar loss bilens minuskabel från chassiet
(jordkabeln) kan inte heller stämma, elektroniken får lika hög späning eller tom högre från generatorn när du kör med bilen.
Däremot måste du ha koden till bilradion för att kunna återstarta den, den kommer inte starta utan att du ger koden när batteriet varit frånkopplat.

Spelar heller ingen roll om det är ett vått eller AGM batteri, båda är blysyrabatterier, välj däremot rätt typ på batteriladdaren om möjligt.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-12-29 kl. 18:05.
Citera
2025-12-29, 17:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
Din starthjälp har väl en brytare och är knappast spänningssatt då du kopplar in den så det är bara att lägga direkt på batteripolerna.
Citera
2025-12-30, 09:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Din starthjälp har väl en brytare och är knappast spänningssatt då du kopplar in den så det är bara att lägga direkt på batteripolerna.

Preciiiis!

...och har inte laddaren/startaren en strömbrytare så sätt i nätsladden efter att den anslutits till batteriets poler.
Senast redigerad av PeterNoster 2025-12-30 kl. 09:59.
Citera
2025-12-30, 11:34
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Välj själv var du vill sätta batteriladdarkablarna, direkt på batteripolerna eller chassiejord/minuskabeln, isåfall till något omålat i kontakt med bilens chassie (jord).

Om du är rädd att orsaka en knallgasexplosion när du tar av laddkablarna, vilket inte är helt omöjligt, så stäng av batteriladdaren först, då kan det inte ske.

Att batteriladdaren skulle ladda sämre om man sätter batteriladdarens minuskabel i bilens jord/chassie kan inte stämma, det är ju samma sak, hela chassiet agerar ju då som en "minuskabel".

Att bilelektroniken skulle ta skada om du inte kopplar loss bilens minuskabel från chassiet
(jordkabeln) kan inte heller stämma, elektroniken får lika hög späning eller tom högre från generatorn när du kör med bilen.
Däremot måste du ha koden till bilradion för att kunna återstarta den, den kommer inte starta utan att du ger koden när batteriet varit frånkopplat.

Spelar heller ingen roll om det är ett vått eller AGM batteri, båda är blysyrabatterier, välj däremot rätt typ på batteriladdaren om möjligt.

Det är med dagens laddare extremt låg risk o få knallgasexplosion och skulle det ske är det om man lyfter klämmorna mitt i bulkfasen med lite större strömmar men som sagt - eftersom man inte kan efterfylla vätska i agm/gel accar så är det väldigt väldigt tunt me knallgas då man laddar noggrant , typ som månens atmosfär i täthet

Men man kan ju följa det gamla rådet ändå
Citera
2025-12-30, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Plus till Plus på batteriet... minus till minus på batteriet är vad som gäller. Allt annat är svammel. Sedan om man vill koppla bort batteriet från bilen dvs lossa minuspolen från chassi, här även titulerad med JORD är helt valfritt. Har ärligt talat inte stenkoll på hur känslig elektroniken är på de strömmar en batteriladdare kan lämna. Men jag har väl svårt att tro att de kan lämna de strömstyrkor som en bilgenerator lämnar.
Du ska nog inte ta ordet svammel i din mun.
Man (stom-)ansluter alltid (minuspolen) till en motordel(lyftöglan).
Orsaken är att eventuell gnistbildning inte ska ske i närheten av batteriet.
Gnistbildning KAN orsaka batteriexplosion - under ogynsamma förhållanden.
Man lossar ALDRIG den negativa batterikabeln från bilens chassie/stomme.(kan vara flera kablar på svåråtkomliga ställen)

En generator till en modern bil lämnar mellan 50 och 75 A.
En modern analog eller digital enkel batteriladdare lämnar cirka 4 A.
Citera
2025-12-30, 12:16
Medlem
448s avatar
Man behöver inte koppla loss bilen från batteriet , fordonselektronik klarar en EMP - tror man klarar lite transienter
Citera
2025-12-30, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Man behöver inte koppla loss bilen från batteriet , fordonselektronik klarar en EMP - tror man klarar lite transienter
Du menar det som numera heter HPM.
Nej, civila elektronikprodukter klarar inte det.

Se denna ref för seriös beskrivning:
https://www.foi.se/rest-api/report/FOI-R--4887--SE

Sedan är frågan vilken nivå och avstånd det ska klara. Men även mindre nivåer förstör på ett avstånd av meter, eller hundratals metrar med lite högre nivå.
Militär elektronik är kraftigt modifierad för att tåla vissa nivåer.
Citera
2025-12-30, 12:37
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Du menar det som numera heter HPM.
Nej, civila elektronikprodukter klarar inte det.

Se denna ref för seriös beskrivning:
https://www.foi.se/rest-api/report/FOI-R--4887--SE

Sedan är frågan vilken nivå och avstånd det ska klara. Men även mindre nivåer förstör på ett avstånd av meter, eller hundratals metrar med lite högre nivå.
Militär elektronik är kraftigt modifierad för att tåla vissa nivåer.

Det är förvånansvärt mycket komponenter som ecu som klara emp idag , en bil är en ganska smutsig miljö med överlagrade störningar så man har comgaps,crowbars,avkopplingskondingar på alla in o utgångar till boxarna.Dom är skärmade också.

Det är inte alls säkert att dagens bilar är tvärdöda , klart alla skärmar o radio kanske grillas och alla ledlampor kan ju ryka

Tror fordonselektronik skall fungera mellan 9 och 18 volt ungefär och väldigt smutsig ström som uppstår utan batteriet som buffert och störningsätare

Fordonselektronik är inte en consumerklassad produkt som en tv som kan sluta funka när man vädrar o det är under 0 grader - fordonselektronik ligger ju o nosar i mil/aerospace klass
Citera
2025-12-30, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Du ska nog inte ta ordet svammel i din mun.
Man (stom-)ansluter alltid (minuspolen) till en motordel(lyftöglan).
Orsaken är att eventuell gnistbildning inte ska ske i närheten av batteriet.
Gnistbildning KAN orsaka batteriexplosion - under ogynsamma förhållanden.
Man lossar ALDRIG den negativa batterikabeln från bilens chassie/stomme.(kan vara flera kablar på svåråtkomliga ställen)

En generator till en modern bil lämnar mellan 50 och 75 A.
En modern analog eller digital enkel batteriladdare lämnar cirka 4 A.
Om vi tar laddningsfasen från början. När man ansluter batteriladdaren till bilbatteriet genom plus och minus anslutningskablarna så är ju inte laddaren ansluten till 230V. Så mängden vätgas runt batteriet är lika med NOLL.
Vad som sker under laddningen behöver vi inte fördjupa oss i utan det är först när anslutningarna FRÅN bilbatteriet ska lossas som någon gnista kan uppstå. Men förutsatt att man verkligen har dragit ut 230V kabeln till laddaren så tillförs ingen ström till batteriet och därför kan heller inga gnisor uppstå när minus anslutninskabeln till bilbatteriet lossas.
För övrigt är så gott som alla bilbatterier av idag helt "slutna batterier". Dvs det är väldigt få bilbatterier av idag som man skruvar bort påfyllnadslocken på dessa för att fylla på destillerat vatten.

Så jag står för min åsikt. Jag har ägt bilar sedan slutet av 1960-talet och har förflutet som amatör rallyförare och har laddat hundratals med bilbatterier - både inomhus i slutna garage liksom utomhus - och jag har aldrig... OBS ALDRIG... råkat ut förr något intermezzo vid laddning av blysyrebatterier.

DÄREMOT - är det en betydligt större utmaning att liva upp "stendöda insomnade" bilbatterier. Rykten går att ALLA bilbatterier INTE har en begränsad livslängd som ungefär ligger med bilens livslängd. Det här snacket om att ett bilbatteri har en livslängd på 5, 10, 20 eller 30 år påstår "vissa" är "fakta" bara man vet hur man behandlar ett bilbatteri. Men den debatten kan vi ta i en annan tråd.
Citera
2025-12-30, 14:39
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Om vi tar laddningsfasen från början. När man ansluter batteriladdaren till bilbatteriet genom plus och minus anslutningskablarna så är ju inte laddaren ansluten till 230V. Så mängden vätgas runt batteriet är lika med NOLL.
Vad som sker under laddningen behöver vi inte fördjupa oss i utan det är först när anslutningarna FRÅN bilbatteriet ska lossas som någon gnista kan uppstå. Men förutsatt att man verkligen har dragit ut 230V kabeln till laddaren så tillförs ingen ström till batteriet och därför kan heller inga gnisor uppstå när minus anslutninskabeln till bilbatteriet lossas.
För övrigt är så gott som alla bilbatterier av idag helt "slutna batterier". Dvs det är väldigt få bilbatterier av idag som man skruvar bort påfyllnadslocken på dessa för att fylla på destillerat vatten.

Så jag står för min åsikt. Jag har ägt bilar sedan slutet av 1960-talet och har förflutet som amatör rallyförare och har laddat hundratals med bilbatterier - både inomhus i slutna garage liksom utomhus - och jag har aldrig... OBS ALDRIG... råkat ut förr något intermezzo vid laddning av blysyrebatterier.

DÄREMOT - är det en betydligt större utmaning att liva upp "stendöda insomnade" bilbatterier. Rykten går att ALLA bilbatterier INTE har en begränsad livslängd som ungefär ligger med bilens livslängd. Det här snacket om att ett bilbatteri har en livslängd på 5, 10, 20 eller 30 år påstår "vissa" är "fakta" bara man vet hur man behandlar ett bilbatteri. Men den debatten kan vi ta i en annan tråd.

Det var förr när folk laddade så det kokade o bubbla ur batterierna det bidde massa knallgas , smällen utanpå batteriet åkte ju in i batteriet o toppen fläktes upp med massa härlig ögon/hudvårdande syra stänkte upp
Citera
2025-12-30, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det är med dagens laddare extremt låg risk o få knallgasexplosion och skulle det ske är det om man lyfter klämmorna mitt i bulkfasen med lite större strömmar men som sagt - eftersom man inte kan efterfylla vätska i agm/gel accar så är det väldigt väldigt tunt me knallgas då man laddar noggrant , typ som månens atmosfär i täthet

Men man kan ju följa det gamla rådet ändå
Jaa, TS nämner väl inte att han har AGM batteri så knallgas bildas hur som...
Jag har sprängt ett batteri rätt i ansiktet en gång, eller det var faktiskt två, ett 24Volts arrangemang.

En sån batteriexplosision vill man inte vara med om, det kan jag försäkra dig om.
Fick åka ambulans osv

Jag hanterade iofs kanske tusen eller tvåtusen batterier eller batterifordon per år på den tiden, men förr eller senare händer en olycka även om du gör rätt pga saker du inte förutsett.
.
Har 3-4 vänner och kollegor som sprängt batteri på olika sätt då jag under många år arbetade i ett yrke som hanterade batterifordon.

En del berodde på fel de själva gjorde, andra inte.

Man agerar på rätt sätt när man arbetar och sköter batterier, och tror man då är säker.

Men batterier kan explodera ändå, därför skrev jag som jag gjorde.
Knallgas är en verkligt potent och explosiv gas.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-12-30 kl. 23:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in