Citat:
Om vi tar laddningsfasen från början. När man ansluter batteriladdaren till bilbatteriet genom plus och minus anslutningskablarna så är ju inte laddaren ansluten till 230V. Så mängden vätgas runt batteriet är lika med NOLL.
Du ska nog inte ta ordet svammel i din mun.
Man (stom-)ansluter alltid (minuspolen) till en motordel(lyftöglan).
Orsaken är att eventuell gnistbildning inte ska ske i närheten av batteriet.
Gnistbildning KAN orsaka batteriexplosion - under ogynsamma förhållanden.
Man lossar ALDRIG den negativa batterikabeln från bilens chassie/stomme.(kan vara flera kablar på svåråtkomliga ställen)
En generator till en modern bil lämnar mellan 50 och 75 A.
En modern analog eller digital enkel batteriladdare lämnar cirka 4 A.
Man (stom-)ansluter alltid (minuspolen) till en motordel(lyftöglan).
Orsaken är att eventuell gnistbildning inte ska ske i närheten av batteriet.
Gnistbildning KAN orsaka batteriexplosion - under ogynsamma förhållanden.
Man lossar ALDRIG den negativa batterikabeln från bilens chassie/stomme.(kan vara flera kablar på svåråtkomliga ställen)
En generator till en modern bil lämnar mellan 50 och 75 A.
En modern analog eller digital enkel batteriladdare lämnar cirka 4 A.
Vad som sker under laddningen behöver vi inte fördjupa oss i utan det är först när anslutningarna FRÅN bilbatteriet ska lossas som någon gnista kan uppstå. Men förutsatt att man verkligen har dragit ut 230V kabeln till laddaren så tillförs ingen ström till batteriet och därför kan heller inga gnisor uppstå när minus anslutninskabeln till bilbatteriet lossas.
För övrigt är så gott som alla bilbatterier av idag helt "slutna batterier". Dvs det är väldigt få bilbatterier av idag som man skruvar bort påfyllnadslocken på dessa för att fylla på destillerat vatten.
Så jag står för min åsikt. Jag har ägt bilar sedan slutet av 1960-talet och har förflutet som amatör rallyförare och har laddat hundratals med bilbatterier - både inomhus i slutna garage liksom utomhus - och jag har aldrig... OBS ALDRIG... råkat ut förr något intermezzo vid laddning av blysyrebatterier.
DÄREMOT - är det en betydligt större utmaning att liva upp "stendöda insomnade" bilbatterier. Rykten går att ALLA bilbatterier INTE har en begränsad livslängd som ungefär ligger med bilens livslängd. Det här snacket om att ett bilbatteri har en livslängd på 5, 10, 20 eller 30 år påstår "vissa" är "fakta" bara man vet hur man behandlar ett bilbatteri. Men den debatten kan vi ta i en annan tråd.