Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
25-12-30, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Du ska nog inte ta ordet svammel i din mun.
Man (stom-)ansluter alltid (minuspolen) till en motordel(lyftöglan).
Orsaken är att eventuell gnistbildning inte ska ske i närheten av batteriet.
Gnistbildning KAN orsaka batteriexplosion - under ogynsamma förhållanden.
Man lossar ALDRIG den negativa batterikabeln från bilens chassie/stomme.(kan vara flera kablar på svåråtkomliga ställen)

En generator till en modern bil lämnar mellan 50 och 75 A.
En modern analog eller digital enkel batteriladdare lämnar cirka 4 A.
Om vi tar laddningsfasen från början. När man ansluter batteriladdaren till bilbatteriet genom plus och minus anslutningskablarna så är ju inte laddaren ansluten till 230V. Så mängden vätgas runt batteriet är lika med NOLL.
Vad som sker under laddningen behöver vi inte fördjupa oss i utan det är först när anslutningarna FRÅN bilbatteriet ska lossas som någon gnista kan uppstå. Men förutsatt att man verkligen har dragit ut 230V kabeln till laddaren så tillförs ingen ström till batteriet och därför kan heller inga gnisor uppstå när minus anslutninskabeln till bilbatteriet lossas.
För övrigt är så gott som alla bilbatterier av idag helt "slutna batterier". Dvs det är väldigt få bilbatterier av idag som man skruvar bort påfyllnadslocken på dessa för att fylla på destillerat vatten.

Så jag står för min åsikt. Jag har ägt bilar sedan slutet av 1960-talet och har förflutet som amatör rallyförare och har laddat hundratals med bilbatterier - både inomhus i slutna garage liksom utomhus - och jag har aldrig... OBS ALDRIG... råkat ut förr något intermezzo vid laddning av blysyrebatterier.

DÄREMOT - är det en betydligt större utmaning att liva upp "stendöda insomnade" bilbatterier. Rykten går att ALLA bilbatterier INTE har en begränsad livslängd som ungefär ligger med bilens livslängd. Det här snacket om att ett bilbatteri har en livslängd på 5, 10, 20 eller 30 år påstår "vissa" är "fakta" bara man vet hur man behandlar ett bilbatteri. Men den debatten kan vi ta i en annan tråd.
Citera
25-12-30, 14:39
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Om vi tar laddningsfasen från början. När man ansluter batteriladdaren till bilbatteriet genom plus och minus anslutningskablarna så är ju inte laddaren ansluten till 230V. Så mängden vätgas runt batteriet är lika med NOLL.
Vad som sker under laddningen behöver vi inte fördjupa oss i utan det är först när anslutningarna FRÅN bilbatteriet ska lossas som någon gnista kan uppstå. Men förutsatt att man verkligen har dragit ut 230V kabeln till laddaren så tillförs ingen ström till batteriet och därför kan heller inga gnisor uppstå när minus anslutninskabeln till bilbatteriet lossas.
För övrigt är så gott som alla bilbatterier av idag helt "slutna batterier". Dvs det är väldigt få bilbatterier av idag som man skruvar bort påfyllnadslocken på dessa för att fylla på destillerat vatten.

Så jag står för min åsikt. Jag har ägt bilar sedan slutet av 1960-talet och har förflutet som amatör rallyförare och har laddat hundratals med bilbatterier - både inomhus i slutna garage liksom utomhus - och jag har aldrig... OBS ALDRIG... råkat ut förr något intermezzo vid laddning av blysyrebatterier.

DÄREMOT - är det en betydligt större utmaning att liva upp "stendöda insomnade" bilbatterier. Rykten går att ALLA bilbatterier INTE har en begränsad livslängd som ungefär ligger med bilens livslängd. Det här snacket om att ett bilbatteri har en livslängd på 5, 10, 20 eller 30 år påstår "vissa" är "fakta" bara man vet hur man behandlar ett bilbatteri. Men den debatten kan vi ta i en annan tråd.

Det var förr när folk laddade så det kokade o bubbla ur batterierna det bidde massa knallgas , smällen utanpå batteriet åkte ju in i batteriet o toppen fläktes upp med massa härlig ögon/hudvårdande syra stänkte upp
Citera
25-12-30, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det är med dagens laddare extremt låg risk o få knallgasexplosion och skulle det ske är det om man lyfter klämmorna mitt i bulkfasen med lite större strömmar men som sagt - eftersom man inte kan efterfylla vätska i agm/gel accar så är det väldigt väldigt tunt me knallgas då man laddar noggrant , typ som månens atmosfär i täthet

Men man kan ju följa det gamla rådet ändå
Jaa, TS nämner väl inte att han har AGM batteri så knallgas bildas hur som...
Jag har sprängt ett batteri rätt i ansiktet en gång, eller det var faktiskt två, ett 24Volts arrangemang.

En sån batteriexplosision vill man inte vara med om, det kan jag försäkra dig om.
Fick åka ambulans osv

Jag hanterade iofs kanske tusen eller tvåtusen batterier eller batterifordon per år på den tiden, men förr eller senare händer en olycka även om du gör rätt pga saker du inte förutsett.
.
Har 3-4 vänner och kollegor som sprängt batteri på olika sätt då jag under många år arbetade i ett yrke som hanterade batterifordon.

En del berodde på fel de själva gjorde, andra inte.

Man agerar på rätt sätt när man arbetar och sköter batterier, och tror man då är säker.

Men batterier kan explodera ändå, därför skrev jag som jag gjorde.
Knallgas är en verkligt potent och explosiv gas.
Senast redigerad av Cuttherope 25-12-30 kl. 23:49.
Citera
25-12-30, 23:42
Medlem
Citat:

Du räknar inte med det oförutsedda som kan inträffa, att du tappar något mellan polerna eller mot chassiejord, kortsluter med något smycke, att laddaren gått sönder under laddningen och nu ger gnistor när du tar av klämmorna, även battericeller kan gå sönder och kortslutas internt under laddning...tex.
Knallgas bildas alltidvid laddning av blysyrabatterier, kallas för gasningsfasen, det är där laddningen bryts efter en stund och övergår i underhållsladdning eller utjämningsladdning.
Att TS inte verkade veta något om batteri eller laddning är ju skälet till varningarna här i tråden.
Sådana varningar ska man inte bara vifta bort med att jag har aldrig osv...
Citera
25-12-31, 09:40
Medlem
PeterNosters avatar
Inkopplingen:

Varifrån skulle vätgasen komma innan man kopplat in laddaren?
Gasen bildas väl ett bra tag efter inkopplingen.

Urkopplingen:

Man slår av laddaren först. Inget händer när man kopplar ur laddsladdarna.

Att ansluta laddarens minus till chassiet är ju helt befängt. Har man dålig kontakt till batteriets minuspol så får man ju ett spänningsfall där så batteriet blir inte fulladdat. Man behöver mer spänning i livet.
Citera
26-01-01, 11:45
Medlem
Citat:
Det här snacket om att ett bilbatteri har en livslängd på 5, 10, 20 eller 30 år påstår "vissa" är "fakta" bara man vet hur man behandlar ett bilbatteri. Men den debatten kan vi ta i en annan tråd.
Vill på stå att vissa blybatterier är outslitliga.
Så sent som på 60-talet hade de flesta större seriösa bilverkstäder egna elavdelningar.
På dessa avdelningar kunde man få batteriet renoverat.
Ett bilbatteri var mycket kostsamt på 60-talet, och tidigare.
Har själv bevittnat renovering av bilbatteri - på den tiden innan "de slutna" bilbatterierna fanns.
I princip lyfte man ur cellpaketet - efter att ha mjukat upp becket - ur "baljan.
Skrapade med kniv och bågfilsblad rent plattorna.
Sänkte ner cellpaketet i "baljan" och förankrade det med nytt beck.
Fyllde ny vätska och batteriet var "bättre som nytt" som finnen sa.
Den proceduren kan upprepas hur många gånger som helst, och lär fortfarande göras på äldre 6-voltbatterier som inte finns att uppbringa nu för tiden.
Citera
26-01-01, 11:59
Medlem
Citat:
Vill på stå att vissa blybatterier är outslitliga.
Så sent som på 60-talet hade de flesta större seriösa bilverkstäder egna elavdelningar.
På dessa avdelningar kunde man få batteriet renoverat.
Ett bilbatteri var mycket kostsamt på 60-talet, och tidigare.
Har själv bevittnat renovering av bilbatteri - på den tiden innan "de slutna" bilbatterierna fanns.
I princip lyfte man ur cellpaketet - efter att ha mjukat upp becket - ur "baljan.
Skrapade med kniv och bågfilsblad rent plattorna.
Sänkte ner cellpaketet i "baljan" och förankrade det med nytt beck.
Fyllde ny vätska och batteriet var "bättre som nytt" som finnen sa.
Den proceduren kan upprepas hur många gånger som helst, och lär fortfarande göras på äldre 6-voltbatterier som inte finns att uppbringa nu för tiden.
Härutöver har jag hört eller läst att man kan totalurladda ett batteri
Polvända och ladda fullt samt åter totalurladda batteriet.
Byta vätska och ladda batteriet "rätt polvänt".

Om det är en skröna låter jag vara osagt, men det skulle vara ytterst intressant att höra om någon lyckats med "polvändargrejen" och fått ett funktionsdugligt batteri som fungerar som ett nytt.
Citera
26-01-01, 12:09
Medlem
Citat:
Härutöver har jag hört eller läst att man kan totalurladda ett batteri
Polvända och ladda fullt samt åter totalurladda batteriet.
Byta vätska och ladda batteriet "rätt polvänt".

Om det är en skröna låter jag vara osagt, men det skulle vara ytterst intressant att höra om någon lyckats med "polvändargrejen" och fått ett funktionsdugligt batteri som fungerar som ett nytt.
Nä, som nytt lär det aldrig bli igen. Sulfaten som på det sättet lossnar från blyplattorna faller till cellbotten och kortsluter cellerna istället.
Det moderna sättet att "fixa" sulfaterade batteri är att ladda med rekondladdare på hög spänning men låg ström i lagom antal timmar, då omvandlas sulfateringen till bly igen.
Fast inte ens då blir batteriet som "nytt".
Även moderna vanliga bilbatteriladdare har en liknande rekondfunktion inbyggd numera.
Lite detta som Ts frågar, vad göra när batteriets spänning är noll och laddaren då inte "förstår" att den ens är ansluten till ett batteri.
Hur får man laddaren att starta då.
Senast redigerad av Cuttherope 26-01-01 kl. 12:15.
Citera
26-01-08, 15:13
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Nä, som nytt lär det aldrig bli igen. Sulfaten som på det sättet lossnar från blyplattorna faller till cellbotten och kortsluter cellerna istället.
Det moderna sättet att "fixa" sulfaterade batteri är att ladda med rekondladdare på hög spänning men låg ström i lagom antal timmar, då omvandlas sulfateringen till bly igen.
Även moderna vanliga bilbatteriladdare har en liknande rekondfunktion inbyggd numera.
Lite detta som Ts frågar, vad göra när batteriets spänning är noll och laddaren då inte "förstår" att den ens är ansluten till ett batteri.

Många smartladdare har en funktion som kickar iväg 18V pulser för o känna batterinärvaro och dom kan då börja ladda efter 12 timmar eller så avbryts det.

Man kan ha ett fulladdat batteri pararell i början annars
Citera
26-01-08, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope

Jag brukar koppla på ett annat batteri i 5-10 sekunder, det räcker för att laddaren ska känna av batteriet och börja ladda det igen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in