Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Idag, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilyDavison
Min spekulation är att han förföljde henne med bilen, tog hammaren och buntbanden och slog ner henne bakifrån. My hade sina hörlurar på sig så hon uppfattade nog inte hotet innan det var för sent. När han sedan släpade in My i bilen så var han så stressad att han snabbt drog därifrån, därav sladdmärkena, och glömde i all hast kvar hammaren och buntbanden på brottsplatsen.

Låter troligt.
Men hur hamnade hörlurarna i diket? Slängde han dit dom (dumt att lämna spår) eller låg han gömd i diket och hoppade fram?
var det in-ear lurar eller headphones (större, lättare att se)
står bara att det var sladdlurar
Citera
Idag, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Den här kraken kommer att skaka galler så länge den lever.
Nja, han lär väl bli dömd till livstids fängelse men det innebär att han kan få sitt straff omvandlat efter 10 år. Minimitiden är väl 18 år så teoretiskt kan han vara ute igen 2043. Då är han 44 år gammal och har ändå en lång tid kvar att leva.
Citera
Idag, 06:57
Medlem
Hoppas att lagstiftarna lär sig mer av detta fall. Om det inte finns så måste det i vart fall till bättre kopplingar för utväxling av upplysningar mellan polis/psyk/soc.

Frågan är om det ens går att bedöma sådana här fall rent medicinskt? Jag kan för lite om detta. GM kan kanske vara hur förslagen som helst inför en psykiatriker? Ingen är fullständigt omöjlig att lura.

Det här fallet verkar vara så udda så att man kallt kanske måste räkna med ett fall för var tionde år utan att någon kan göra något i förebyggande syfte? Är det lösningen i så fall låsa in hundra människor för att garantera att täcka in ett av alla dessa udda personer?

Det finns nog fler frågor än heltäckande och fungerande svar.
Citera
Idag, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexStout
Gällande byte av juridiskt kön så blir det väl klurigt att ta reda på om han/hon verkligen har lämnat in ansökan till Skatteverket och fått bytet beviljat. Det syns ju på en ändring av personnumret och eftersom han/hon har skyddade personuppgifter så är detta oklart tills vidare. Eller har frågan om juridiskt kön diskuterats tidigare i tråden? Och därmed klargjorts.
Inget klargörande med någon säker källa ännu.
Citera
Idag, 06:59
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullykta
Jo, det är praxis i flera branscher och även gällande chaffisar. Min erfarenhet är att de oftare har domar på sig än övriga yrkeskategorier.

Som arbetsgivare får du begära ett utdrag innan anställning. Som ett förutsättande för anställning. Under tiden för anställning kan arbetsgivare rent praktiskt göra kontroller utan att registrera dem enligt gdpr, men inte heller agera på ev info.

I detta fall tror jag att man antingen inte velat ta register (pga färre sökande) eller, om de sökt digitalt, ev inte fått fram information pga skyddade eller nya personuppgifter

Får vem som helst i hela världen begära ett utdrag UTAN att "JAG" får reda på det!?

Är det detsamma med RATSIT och all annan skit!?

Vågar ju knappt söka på mig själv längre...

Dolda kameror i min lägenhet!? Lagligt!?

Integritet NOLL...
Citera
Idag, 07:03
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Får vem som helst i hela världen begära ett utdrag UTAN att "JAG" får reda på det!?

Är det detsamma med RATSIT och all annan skit!?

Vågar ju knappt söka på mig själv längre...

Dolda kameror i min lägenhet!? Lagligt!?

Integritet NOLL...

Han man inget att dölja så har man inget att oroa sig för. Men att begära utdrag från belastningsregistret tror jag många företag kommer bli hårdare framåt.
Jag kommer kräva det vid framtida anställningar tror jag personligen.
Citera
Idag, 07:16
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Han man inget att dölja så har man inget att oroa sig för. Men att begära utdrag från belastningsregistret tror jag många företag kommer bli hårdare framåt.
Jag kommer kräva det vid framtida anställningar tror jag personligen.

Jo, förstår din poäng - men gäller det ALLA I HELA VÄRLDEN!?

Sven Svensson vill ha uppgifter om mig, en snubbe från Antarktisk forskarstation, en tjej från Portland etc, etc.

Verkar ju helt sjukt. Privatpersoner?

Utan någon som helst identifiering!?

Samt att "jag" inte får reda på VEM som sökt INFO om "mig"...

Chezzuz
Citera
Idag, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RachelMaddow
Nja, han lär väl bli dömd till livstids fängelse men det innebär att han kan få sitt straff omvandlat efter 10 år. Minimitiden är väl 18 år så teoretiskt kan han vara ute igen 2043. Då är han 44 år gammal och har ändå en lång tid kvar att leva.

Det ligger honom dock i fatet att han har domen kring kidnappningsförsöket mot 10 åringen i lasten.

Så det blir antagligen ett klart längre straff än "normalt".

Ingen sörjer över det
Citera
Idag, 07:22
Medlem
Med tanke på att man fann ett enormt antal (45K+?) barnporr + gore 2019 när han dömdes för kidnappningsförsöket, så verkade han ha en stor fascination av sånt material. Undrar om han fotat/filmat överfallet och styckningen av kvinnan...?!
Senast redigerad av VonThronstahl Idag kl. 07:28.
Citera
Idag, 07:23
Medlem
Citat:
Adrenalinet gick väl på högvarv och då fungerar kanske inte hjärnan som den ska? Jäkla tur att Robin/Hampus/Vilma lämnade kvar buntbanden och hammaren på brottsplatsen. Nu var det ju rena barnleken för polisen och NFC att med DNA teknik snabbt ringa in förövaren.
Ja - polisen satte span på rätt person inom loppet av ett dygn - väldigt snabba , mycket bra polisarbete.
Tror inte att det skulle förändra hotbilden mot BO , då jag tror GM slog ihjäl BO med kraftigt slag av hammaren.
Det bör finnas kraftigt våld mot huvudet - på BO.
Citera
Idag, 07:24
Medlem
Några dagar sedan jag läste i tråden. Kommit upp att det är en Vilma som är misstänkt?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L4AL49/vilma-andersson-26-misstanks-for-mordet-i-ronninge
Citera
Idag, 07:25
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:

Han lär få sitta länge och kommer nog inte ut efter 18 år. Han kommer anses alldeles för farlig för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in