2025-12-30, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jo, så har jag uppfattat det. Jag såg att det gjordes en inledande (en liten) rättpsykiatrisk undersökning, i vilken resulterade i ett utlåtande om att det var stor sannolikhet för att det förelåg en allvarlig störning, eller hur nu formuleringen var.

Rimligen måste det därefer gjorts en stor rättpsykiatrisk undersökning. Det hade varit intressant att veta vad denna kom fram till. Domen från kidnappningsförsöket finns postad i en annan tråd, men jag har inte pallat ladda ner det 570-sidiga dokumentet.
Lite kortfattat då enligt Krimfup:
"Den rättspsykiatriska undersökningen konstaterade att Vilma Andersson inte led av en allvarlig psykisk störning. Utlåtandet pekade i stället på att gärningarna präglades av beräknande och ändamålsenligt agerande före, under och efter brottet, samt ett uttalat intresse för barn och död."
https://www.krimfup.se/articles/avslojande-sa-planerade-vilma-andersson-kidnappningen-2019

Jag tycker ändå det är lite märkligt för det finns väl fall där GM varit beräknande, planerat etc., men ändå dömts till RPV?
Citera
2025-12-30, 02:29
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jo, så har jag uppfattat det. Jag såg att det gjordes en inledande (en liten) rättpsykiatrisk undersökning, i vilken resulterade i ett utlåtande om att det var stor sannolikhet för att det förelåg en allvarlig störning, eller hur nu formuleringen var.

Rimligen måste det därefer gjorts en stor rättpsykiatrisk undersökning. Det hade varit intressant att veta vad denna kom fram till. Domen från kidnappningsförsöket finns postad i en annan tråd, men jag har inte pallat ladda ner det 570-sidiga dokumentet.
Rättspsykiatriska undersökningen brukar inte offentliggöras om brottslingen friskförklaras.
Så praktiskt för läkarna som är så sjuka i huvudet så de friskförklarar sina egna polare, typ bunkerläkaren och denna Wilma-typ!
Kan ge mig fan på att läkarna tycker att de här kidnapparna är balla som gör såna brott som de själva bara vågar drömma om.
Allt strålkastarljus bör riktas på rättsläkaren som tyckte att Vilma eller vad fan han heter inte lider av en allvarlig psykisk störning bara för att han inte är psykotisk.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tjolafallelera
Hen kunde väl inte tänka i flera led, IQ fiskmås.
Vi ska nog inte vara hånfulla eller va man ska säga men allting gick nog så jävla snabbt att personen inte visste själv vad hen gjorde. Gjorde hen verkligen allt detta utan narkotika/alkohol? Vi får vänta på svar tills nästa år de ska bli spännande med fup/prime crime
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappasKebab
Mordplatsen kan ju ha varit där nere tänker jag, eller dumpplats för annat.

De har sökt vid flera platser längs södra sidan av Rönninge mot Uttran, men Uttringe Brygga är den som är lättast att nå med bil som även har skyddad insikt.

Behöver ju inte vara så… men möjligt.

Men var inte polisen och spärrade av och sökte vid uttran i bara tre timmar? (ca 19-22)

Sen släppte de avspärrningarna

Det låter i mina öron som att det inte fanns nånting där, att de kanske fått tips men visade sig att det inte ledde nånstans

Så jag är inte alls övertygad om att Vilma varit vid uttran alls
Citera
2025-12-30, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappasKebab
Hon var 25 år gammal, bott där hela livet och kände sig trygg.

Lägg inte skuld på familjen. Idiot

Det betyder inte att man skyller på familjen, det är iaf inte så jag tolkar det. Utan en egen tanke utan att skuldbelägga någon.

Ibland kan man vara envis som individ och inte ta emot skjuts "kan själv" av familjen...
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Intressant. Inte omöjligt dock att det är en seriemördare, för han kan tidigare ha varit duktigare på att sopa igen spåren efter sig. Här verkar han ha blivit stressad av något. Jag tror som du att han gjort allt för att undvika att åka fast. Det kan ju fakstist också ha varit ett beställningsmord.
Seriemördare? Vi har väl inga ouppklarade styckmord på senare tid?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Men var inte polisen och spärrade av och sökte vid uttran i bara tre timmar? (ca 19-22)

Sen släppte de avspärrningarna

Det låter i mina öron som att det inte fanns nånting där, att de kanske fått tips men visade sig att det inte ledde nånstans

Så jag är inte alls övertygad om att Vilma varit vid uttran alls

Så kan det vara! Jag vet inte, kan ju ha dragit till stugan direkt såklart.
Citera
2025-12-30, 02:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Livremmen
Åklagarmyndighetens ärendenummer: AM-200955-25.
Målnummer i Södertälje tingsrätt: B 4467-25.
Är sämst på sånt, vet du om häktesförhandlingen är tisdag eller onsdag
Citera
Medlem
Citat:
Juste ja, dags att gå och lägga sig känner jag. Men ja, då skulle jag alla dagar i veckan be mina päron hämta mig. Vilket de alltid skulle göra.

Hämtar dom dig 15:30 en Lördag också mitt i sommaren.
Det jag vill säga, hon är uppvuxen här, att en sjuk individ dyker upp hör till ovanligheten, och skuldbelägga föräldrarna för det som har firat jul och sover.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Vi ska nog inte vara hånfulla eller va man ska säga men allting gick nog så jävla snabbt att personen inte visste själv vad hen gjorde. Gjorde hen verkligen allt detta utan narkotika/alkohol? Vi får vänta på svar tills nästa år de ska bli spännande med fup/prime crime

Host host host. Bara tacksam att hen togs på bar gärning.
Citera
2025-12-30, 02:32
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Ditt påstående är förenklat och delvis missvisande. Tvilling- och adoptionsstudier visar visserligen att genetik spelar en betydande roll i utvecklingen av personlighet och även kluster B-drag, men de visar inte genetisk determinism.
Tvärtom finns det gott om tvillingstudier (inklusive studier på enäggstvillingar som adopterats till olika familjer) som visar att uppväxtmiljö, anknytning, föräldrabeteende och tidiga relationella erfarenheter kraftigt påverkar hur (och om) genetiska sårbarheter faktiskt uttrycks. Samma genetiska predisposition kan alltså leda till mycket olika utfall beroende på miljö.

Modern forskning inom beteendegenetik och utvecklingspsykologi talar snarare om gene–environment interaction (G×E) och epigenetik, dvs gener sätter ramar och sannolikheter, men miljön avgör i hög grad hur dessa gener aktiveras, dämpas eller formas till faktiska personlighetsmönster.
Visst är det multifaktoriellt. Men jag gjorde inte anspråk på att skriva en komplett avhandling på området, utan ville belysa ett farligt felslut som beror på sammanblandning av korrelation och kausalitet. För övrigt så spretar studierna åt många olika håll, men konsekvent är att delad familjemiljö har svag påverkan. Om GM blivit misshandlad som barn så är det därför oavsett ingenting som kan användas för att förklara hans beteende idag.
Citera
2025-12-30, 02:32
Avstängd
Citat:
Men familjen bor väl inte i Sthlm? Då kanske det är lite svårt, eller be en kompis. Men då gäller det att skjutsen är framme innan man är framme för att slippa stå och vänta ensam i mörkret.
Dom bor ju i rönninge? Hon skulle ju traska dit mitt i natten men nån annan hann före
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in