2025-12-29, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Du verkar extremt olämplig för att ha jobbat som barnpsykolog i 23 år när du går till personangrepp på det här sättet. Vill du hjälpa de barn du kommer i kontakt med eller vill du att de ska fara illa?

Hur kan du inte se att det är något allvarligt fel på en familj som stöttar en kriminell son i en konflikt med en annan son som är mest framgångsrik i Sverige inom sitt område? Jag har inte haft några problem med min familj under min uppväxt, så självklart jämför jag med vad som är normalt i en familj.

Du är väl inget barn? Nu kör du ju som Joakim igen.... Ni är vuxna.

När man jobbar med barn, så ser man till barnets bästa, om det är att få stöd hemma, i skolan, eller placeras beror på många olika orsaker. Och man tar inte hänsyn till vad en "normal" familj är. Det finns inget normalt i sådana fall, dom är snarare extremt ovanliga, och inget man ens kan jämföra med. Och även i detta fall så har det bevisat sig vara helt rätt. Joakim hade aldrig vart där han är idag om inte rätt beslut och insatser gjorts.

Vi placerar barn även idag, det är inte ovanligt, det kan bero på många saker. Men det är ingen liten process, och har aldrig varit. Man kan inte komma och lämna sitt barn bara, utan det krävs precis som i Joakims fall att det föregåtts av flera år med problematik innan.
Citera
2025-12-29, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drottningkung
Jag läste Joakims bok "Monster" igår, och jag hade svårt för att hålla mig för skratt emellanåt, för det var ren komik på många punkter. Att allt kan vara någon annans fel, oavsett om man misshandlar någon, att man är otrogen osv. Enligt Joakim har han inte valt någonting i sitt liv. Han fick inte ens några valmöjlighet. När Brinkenstjärna sa att han skulle komma och hämta honom och Nemo, så hade han inget val. Boken kunde likaväl hetat "Ett försvarstal till varje liten detalj i mitt liv"
Har läst boken själv, både förut, men flera gånger nu nyligen, eftersom jag följer dramat nära nu. Min upplevelse av boken är tämligen lik den upplevelse du beskriver.

Självklart finns en djup tragik och säkert mycket smärta och sorg i olika aspekter. Men sättet det presenteras på i boken blir som en tragikomedi. Allt är andras fel, vad som än händer. När han skiter i att betala hyror till lägenheter han fått via soc, och blir vräkt, så tycker han soc är extremt elaka, onda, och särskilt när dom meddelar honom att dom kan inte anordna ett nytt adekvat boende för honom på 24 timmars varsel.

Allt är andras fel.
Citera
2025-12-29, 22:27
Medlem
Jag såg i Renées-brygga, och läste det sedan i Expressen, det han beskriver.

"– Jag har ju asperger som funktionsvariation, eller vad man säger i dag. Jag är väldigt introvert. Sociala sammanhang är inte min grej, jag går inte på events. Jag har varit på Kristallengalan varje år men det är också dödsångest, säger Joakim Lundell.

Ordning och reda är också viktigt för honom.

– Annars kan jag inte fungera. Jag måste sortera saker noga, jag måste ha rutiner. Just att resa, att komma i väg på saker, jag får dödsångest ibland i veckor innan om jag vet att jag ska flyga. "

Jag skulle nästan kunna ta gift på att detta är problemet som funnits från begynnelsen. Har sett några liknande fall. Och det hör väl ihop med NPF.

Joakim och mamman hade inrutat liv två första åren. Men sedan skedde förändringar, det kom in en ny man i mammans liv. Först då blev Joakims problem tydliga, när allt inte var som vanligt längre. Kan tänka mig att hans långa utbrott berodde på att han inte klarade av omställningen. Autismbarn kan bli hysteriska om dom alltid äter klockan 13.00, men får vänta till 13.30.

Joakim beskriver även sin dödsångest fortfarande i nutid, om det ska hända något utöver det vanliga som inte är rutin. Det brukar lugna sig med tiden och åldern, så om han har total dödsångest idag för små steg från rutiner, så är det nästan helt sannolikt att han var orolig att mamma inte skulle komma hem om hon åkte iväg, eller att det skulle hända henne något. Det är precis så det fungerar.

Så tydligt fall utan att ens träffat honom skulle man kunna ställa diagnos. Och varför? Jo för precis såhär ser det ut för många av dom oroliga barn som söker sig till oss via sina föräldrar eller socialtjänst.

Det är så tydligt fall så det går inte ens diskutera, och ingen skulle säga emot som har kunskap. Den enda osäkerhetsfaktorn skulle i så fall vara om Joakim ljugit om hela historian.
Citera
2025-12-29, 22:39
Medlem
Citat:
Jag såg i Renées-brygga, och läste det sedan i Expressen, det han beskriver.

"– Jag har ju asperger som funktionsvariation, eller vad man säger i dag. Jag är väldigt introvert. Sociala sammanhang är inte min grej, jag går inte på events. Jag har varit på Kristallengalan varje år men det är också dödsångest, säger Joakim Lundell.

Ordning och reda är också viktigt för honom.

– Annars kan jag inte fungera. Jag måste sortera saker noga, jag måste ha rutiner. Just att resa, att komma i väg på saker, jag får dödsångest ibland i veckor innan om jag vet att jag ska flyga. "

Jag skulle nästan kunna ta gift på att detta är problemet som funnits från begynnelsen. Har sett några liknande fall. Och det hör väl ihop med NPF.

Joakim och mamman hade inrutat liv två första åren. Men sedan skedde förändringar, det kom in en ny man i mammans liv. Först då blev Joakims problem tydliga, när allt inte var som vanligt längre. Kan tänka mig att hans långa utbrott berodde på att han inte klarade av omställningen. Autismbarn kan bli hysteriska om dom alltid äter klockan 13.00, men får vänta till 13.30.

Joakim beskriver även sin dödsångest fortfarande i nutid, om det ska hända något utöver det vanliga som inte är rutin. Det brukar lugna sig med tiden och åldern, så om han har total dödsångest idag för små steg från rutiner, så är det nästan helt sannolikt att han var orolig att mamma inte skulle komma hem om hon åkte iväg, eller att det skulle hända henne något. Det är precis så det fungerar.

Så tydligt fall utan att ens träffat honom skulle man kunna ställa diagnos. Och varför? Jo för precis såhär ser det ut för många av dom oroliga barn som söker sig till oss via sina föräldrar eller socialtjänst.

Det är så tydligt fall så det går inte ens diskutera, och ingen skulle säga emot som har kunskap. Den enda osäkerhetsfaktorn skulle i så fall vara om Joakim ljugit om hela historian.
Intressant.
En del av oss här har tagit del av hans - väldigt märkligt presenterade - journaler ifrån BUP och Socialtjänst, som Joakim själv publicerat på youtube. (Finns att se som 4 timmar lång videoframställning, här: https://www.youtube.com/watch?v=n7t_MdOhEV8).

En aspekt därur som talar till mig, är att alla involverade beskriver Joakims mycket aggressiva utåtagerande som att det tilltagit i intensitet i olika bestämda etapper.
Dom två första levnadsåren beskriver mamman i princip inga problem alls. Problemen upplever hon börjar när hon blir tillsammans med styvfadern och denne flyttar in när Joakim är drygt 2 år gammal.
Nästa intensitetsökning beskrivs av styvfadern och mamman som "strax efter yngre brodern kommit till världen", dvs när Joakim är 4 år.
Nästa intentistetökning kommer när Joakim är knappt 6,5 år gammal, dvs när hans yngsta syskon föds. Den här intensitetsökningen är kraftig.

Det är mellan 6,5-7 års ålder som alla möjliga och väldigt abstrakta problem och beteenden börjar uppstå på fritids och i första årskurserna i grundskolan, och i hemmet. Det framstår för mig nästan som om hans utåtagerande och sociala experiment för att vinna kontroll, notis och erkännande liksom söker nya former, varvat nu med direkt farliga och självutplånande 5-6 timmar långa raseriutbrott, som till slut får familjen att oroa sig enormt mycket för honom, inklusive syskonen och även sig själva då han börjat hota mamman med kniv, säger han tänker ha ihjäl henne osv.

Vill du grotta ner dig lite extra kan du titta på videon. Men det är förstås inte säkert att allt står där, och att det inte är manipulerat eller framställt på ett ledande sätt.
Senast redigerad av Valentin90 2025-12-29 kl. 22:43.
Citera
2025-12-29, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valentin90
Intressant.
En del av oss här har tagit del av hans - väldigt märkligt presenterade - journaler ifrån BUP och Socialtjänst, som Joakim själv publicerat på youtube. (Finns att se som 4 timmar lång videoframställning, här: https://www.youtube.com/watch?v=n7t_MdOhEV8).

En aspekt därur som talar till mig, är att alla involverade beskriver Joakims mycket aggressiva utåtagerande som att det tilltagit i intensitet i olika bestämda etapper.
Dom två första levnadsåren beskriver mamman i princip inga problem alls. Problemen upplever hon börjar när hon blir tillsammans med styvfadern och denne flyttar in när Joakim är drygt 2 år gammal.
Nästa intensitetsökning beskrivs av styvfadern och mamman som "strax efter yngre brodern kommit till världen", dvs när Joakim är 4 år.
Nästa intentistetökning kommer när Joakim är knappt 6,5 år gammal, dvs när hans yngsta syskon föds. Den här intensitetsökningen är kraftig.

Det är mellan 6,5-7 års ålder som alla möjliga och väldigt abstrakta problem och beteenden börjar uppstå på fritids och i första årskurserna i grundskolan, och i hemmet. Det framstår för mig nästan som om hans utåtagerande och sociala experiment för att vinna kontroll, notis och erkännande liksom söker nya former, varvat nu med direkt farliga och självutplånande 5-6 timmar långa raseriutbrott, som till slut får familjen att oroa sig enormt mycket för honom, inklusive syskonen och även sig själva då han börjat hota mamman med kniv, säger han tänker ha ihjäl henne osv.

Vill du grotta ner dig lite extra kan du titta på videon. Men det är förstås inte säkert att allt står där, och att det inte är manipulerat eller framställt på ett ledande sätt.

Ser man på när större förändringar skedde i Joakims liv, så kan man nästan lägga ett karbonpapper över hans eskaleringar. Ny pappa i huset, nya syskon som dom största förändringar. Kan man då se det som en ren tillfällighet att det råkar stämma med Joakims eskaleringar? Nej.

Till Joakims försvar kan man tillägga att han tog till kniv mot mamman och ströp sina syskon, inte för det handlade om att han primärt ville se dom döda, utan han ville få uppmärksamhet. Sekundärt kunde det blivit så att någon hade fått stryka med. Det är känt att barn kan nästan korsa vilken gräns som helst för att få uppmärksamhet. Dom börjar smått, men ökar i farlighets grad tills det ger nytta. I detta fallet, så gick det till den nivån att familjemedlemmarna inte kände sig trygga längre.

Det lilla jag sett idag av lite klipp och sånt på Youtube, så kan jag konstatera att Joakim ser allt i svart och vitt, det är antingen "ja" eller "nej", det blir lite fel då, när han ska svara på frågor och inte kan svara "jag vet inte riktigt", det finns bara svar ja och svar nej.
Citera
2025-12-29, 23:19
Medlem
Jag vill bara inflika i diskussionen, efter att ha läst journalanteckningarna så har bonuspappan varit väldigt involverad och knutit god emotionell kontakt med Jocke. Det hade inte alla män gjort. Det var bonuspappan som bodde med Jocke på Barnpsyk när han lades in i 2 veckor (om jag minns tiden rätt) för det funkade bäst med bonuspappan. Så bonuspappan har funnits där som en stabil föräldragestalt. Trots att Jocke då hällt diskmedel i tvillingarnas nappflaskorna och försökt strypa ett av barnen.
Citera
2025-12-29, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickassfarsan
Autismen är en påhittad (som allt annat i hans liv) ursäkt för att bortförklara avsaknaden av empati.

Han är inte korkad känslomässigt utan slug och manipulativ.

Kan man läsa mimik så blir det tydligt hur han ljuger i var och varannan mening. Att han kommit så pass långt är för hans fans är korkade.

Konstigt ändå för han är sämst på ljuga, uppenbar narcissist om ni frågar mig.

Att han är så känd som han är säger så mycket om Sveriges befolkning. Deras publik är mycket barn eller mer förr när de slog igenom men fortfarande en hel del och de är okej att dem är korkade, efter allt är de ju trots allt unga och har tid att växa upp och bli klokare. Deras huvudpublik nuförtiden är WTs, främst kärringar som ofta är singelmammor och man blir fan mörkrädd av att läsa kommentarerna under alla videos boi är med i. De är så olagligt jävla korkade och naiva, jag är nationalist men att se dessa svenskor gör att man inte längre blir lika stolt av att kalla sig det, antalet blå skruv i blå kloss svenskar är fan helt otroligt. Deras mentala ålder är fan ett skämt och hån mot detta landet
Citera
2025-12-29, 23:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentieisback
Stackars lilla Jockiboi fick ett psykbryt efter julfirarvideon Chrippa la ut. Började direkt spamma en massa sjuka mess
Han som så gärna vill ha en familj, varför inte ta hand om den han har? Varför suktar han efter andras familjer?

Lägg upp bevis på det för vi andra vill gärna se så vi vet att det inte är en lögn..
Citera
2025-12-30, 00:05
Avslutad
Citat:
Du är väl inget barn? Nu kör du ju som Joakim igen.... Ni är vuxna.

När man jobbar med barn, så ser man till barnets bästa, om det är att få stöd hemma, i skolan, eller placeras beror på många olika orsaker. Och man tar inte hänsyn till vad en "normal" familj är. Det finns inget normalt i sådana fall, dom är snarare extremt ovanliga, och inget man ens kan jämföra med. Och även i detta fall så har det bevisat sig vara helt rätt. Joakim hade aldrig vart där han är idag om inte rätt beslut och insatser gjorts.

Vi placerar barn även idag, det är inte ovanligt, det kan bero på många saker. Men det är ingen liten process, och har aldrig varit. Man kan inte komma och lämna sitt barn bara, utan det krävs precis som i Joakims fall att det föregåtts av flera år med problematik innan.

Men du som har erfarenhet i yrket hur tror du att det påverkade Jocke när mamman lovade att komma på saker men inte kom eller när hon lovade att han skulle få komma hem, vad gör det mot ett barn?
I journalerna så kan man ju se att mamma avbokar besök hos soc ganska ofta.
Är genuint nyfiken vad du säger om detta som har erfarenhet.
Citera
2025-12-30, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valentin90
Kan rekommendera Chrippas genomgångar av chatten ifråga (länkar nedan), med ljudklipp och hela shitten. Chatten heter "Shhhhh!", talande nog.
Har inte hållit stenkoll på andra släpp av chatten dock. Kan eventuellt finnas mer, men annars kan man koppla ihop olika outlets av chatten för att få helhetsbild.

Det Chrippa/Jakob tydligt visar här, är Anjos fru Lisen varit drivande i att skapa sekt-ryktet som dom utsatt hela Linneas släkt för. Idén kommer ifrån henne från ruta 1. Man ska förstå att Jocke och Anjo m.fl. har varit STENHÅRDA med att påstå att Lisen har ingenting med nånting att göra, överhuvudtaget - precis som Jocke nte har nånting med nånting att göra överhuvudtaget.

Det är Anjos fru Lisen som är aktiv i att försöka koppla ihop Linneas dagbok med sektioda religiösa element, för att kunna smeta det över hela Linneas släkt sen.
Först hittar dom inget stöd för nån sektoid koppling, förrän Lisen hittar ett inlägg/artikel av nån kvinna som varit med i nån random sekt, lämnat den, och skriver om upplevelsen, bland annat utdrivning av demoner.
Då kommer Jocke in och frågar om det står något om demoner i Linneas dagbok?
Gustav (Jockes bästa vän, som tog sin in i lägenheten och fotade av dagboken) säger att han tror det gör det. Och BOM där har dom hittat en (märklig) koppling.
Nästa koppling dom gör, är att hitta ett random fri-religiöst samfund som leds av en Leif Lundström, som alltså har samma efternamn som Linnea, "Lundström". Och därigenom skulle Linneas familjs koppling till just samma samfund/sekt vara 'bevisad'.
Den kopplingen leds fram av Lisen, genom att läsa följande referat från ett SVT forum om sekter från 2008: (FB) Ny sekt i Höör
Danjal varnar då i chatten, för att det här låter för sjukt, kommer inte bli trovärdigt.
Men det skiter dom i.

Det är isf alltså INTE som Anjo hävdar i dokumentären, att sekt-ryktet uppfanns genom att "Alla i Linneas släkt har Facebook sidor med starka religiösa budskap". Utan sekt-ryktet uppfanns helt av killarna själva, i chatten, och genom ett ovanligt korkat resonemang måste man säga.

https://youtu.be/-v61aDB6cr0?t=694
https://youtu.be/bofPrnCUgmE?t=731

Kan verkligen rekommendera Chrippa/Linneas reaktion första gången dom ser del 3 av dokumentären hatet, just när dom får se chatten i dokumentären, hur totalt förstummade dom blir:

https://youtu.be/hcoPEkXeY3s?t=3437

Wow tack! Vilket utförligt svar 🙂
Kollade länkarna och det är minst sagt intressant och rätt obehagligt på ett smått overkligt sätt. Kom att tänka på ett tajt gäng ungdomar som hetsar varandra, tolkar in hot där inga finns tex. i en blick och lägger ihop det med något sammanträffande osv. Steg för steg bygger de upp en föreställning som de själva börjar tro stenhårt på, och i värsta fall även agerar på.
Det verkar inte vila på faktiska belägg, utan snarare på rädsla, magkänsla, misstolkanden och slumpmässiga händelser som egentligen inte hör ihop. Det finns väldigt lite reflektion eller kritisk prövning av de egna tankarna.

Varför alls bry sig om att hitta så otroligt dåliga och långsökta kopplingar?
De visar ju absolut ingenting.
Varför inte bara hitta på något bättre som inte går att kolla upp eller verifiera överhuvudtaget?
Då hade de haft större chans att komma undan med det.
Det här är så dumt.
Citera
2025-12-30, 00:10
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLUTSPEL1
Jocke var i allra högsta grad vuxen när detta skedde.

Något som får mig att må illa är att han kände att han ville straffa hans morfar. Det är inte ett normalt tankemönster.

"När jag fick veta att morfar hade cancer så hade jag så svårt att ta in det för jag blev så arg på honom att han skulle lämna mig. Hur fan skulle jag klara mig utan honom? Jag hade bara honom. Så jag ville väl straffa honom genom att inte hälsa på honom på sjukhuset, men sedan en dag fick jag ett samtal att han hade gått bort."

Han tycker alltså synd om sig själv när hans morfar fått cancer. Han tycker inte synd om morfarn. Han känner stark ilska mot sin morfar för att denne ligger döende på ett sjukhus. Han känner att han inte klarar sig utan sin morfar, (detta låter som en efterhandskonstruktion, åtminstone en stark överdrift). Han upplever saken svartvitt, inga nyanser. Ilskan är så stark att han bestämmer sig för att straffa den cancersjuke morfarn, och sättet han väljer att straffa honom på kommer sig helt ur egoism och nonchalans. Detta alltså i vuxen ålder. Morfar ska minsann inte få träffa Joaking.

Detta berättar han frivilligt i tv, vilket bör innebära att han inte skäms nämnvärt. Troligtvis tror han att hans berättelse ger en bild av en ärlig och stark person som har haft det så svårt att han en gång i tiden var dum mot en man på ett sjukhus, och att han idag ångrar det så djupt att han behöver en kram.

På något sätt är jOcKIboi förståndshandikappad.
Citera
2025-12-30, 00:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
"När jag fick veta att morfar hade cancer så hade jag så svårt att ta in det för jag blev så arg på honom att han skulle lämna mig. Hur fan skulle jag klara mig utan honom? Jag hade bara honom. Så jag ville väl straffa honom genom att inte hälsa på honom på sjukhuset, men sedan en dag fick jag ett samtal att han hade gått bort."

Han tycker alltså synd om sig själv när hans morfar fått cancer. Han tycker inte synd om morfarn. Han känner stark ilska mot sin morfar för att denne ligger döende på ett sjukhus. Han känner att han inte klarar sig utan sin morfar, (detta låter som en efterhandskonstruktion, åtminstone en stark överdrift). Han upplever saken svartvitt, inga nyanser. Ilskan är så stark att han bestämmer sig för att straffa den cancersjuke morfarn, och sättet han väljer att straffa honom på kommer sig helt ur egoism och nonchalans. Detta alltså i vuxen ålder. Morfar ska minsann inte få träffa Joaking.

Detta berättar han frivilligt i tv, vilket bör innebära att han inte skäms nämnvärt. Troligtvis tror han att hans berättelse ger en bild av en ärlig och stark person som har haft det så svårt att han en gång i tiden var dum mot en man på ett sjukhus, och att han idag ångrar det så djupt att han behöver en kram.

På något sätt är jOcKIboi förståndshandikappad.

Eller så var det svårt att bli lämnad av ännu en person som han tycker om och som var en trygghet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in