Du inte bara inte vet hur psykvården fungerar men du har heller ingen aning om vad svår psykisk sjukdom med psykos är om du tycker att polisen som sköt ihjäl denne psykotiske GM, som vad jag förstått inte längre var ett hot, ska ha en medalj.
GM:s mamma har sagt att sonen likväl hade kunnat döda henne eller sin bror istället för den kvinna som tyvärr blev BO. Det är tyvärr sant när man har att göra med människan i psykos. Du skriver att en person som dödar utan grund har du svårt att känna sympati för eller dennes familj. Vad är det för grund du letar efter? Svartsjuka, pengar, hat? Det är just det när psykotiska människor dödar att dådet är obegripligt och det finns ingen grund annan än psykisk sjukdom. För min del har jag svårt att känna sympati med någon som dödar på s k rationell grund om det inte är i självförsvar.
Låt mig hoppas att släktingens fru som är chefsläkare på psyk har större förståelse för vilka oerhörda tragedier denna haltande psykvård skapar och har mer empati än du.
Citat:
Ursprungligen postat av
Waji
Det stämmer att jag inte vet hur psykvården fungerar men däremot en släktings fru som är chefsläkare på psyk i Stockholm. Psyket har absolut brister säger hon men regelverket hindrar många att spärras in. Det räcker med att psykiska sjuka svarar annorlunda när det blir allvar för bli inspärrad. Oftast vill de bara hem efter fått uppmärksamhet dessvärre.
Polisen som sköt GM borde ju få en medalj. En person som dödar utan grund har jag svårt att känna sympati för eller dennas familj.