2025-12-29, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Samlade kartor med utplacerade punkter för försvinnande, fynd, bostäder, kända sök av polis: https://imgur.com/a/CDW8hDv

Saknas:
plats för fynd av mobiltelefon (om detta inte är en trådsanning?)
plats för gripande av GM tillsammans med fynd av delar av kroppen

Kan saknas fler relevanta punkter i kartan, upplys mig gärna så uppdaterar jag kartorna.

Kanon!
Citera
2025-12-29, 19:40
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
För det första spelar det roll för de intagna på ett kvinnofängelse, de har inte blivit dömda till att bli inlåsta med en man som mördar, våldtar och styckar kvinnor. Deras säkerhet och grundläggande rättigheter kränks, men det skiter du såklart i.

För honom är det ett mildare straff att bli inlåst med kvinnor än med andra män, så straffet blir inte heller detsamma.

Du har fel.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av chomskara
Rätta mig gärna om jag har fel, men krävs det typ inte aktiv psykos (iaf hallucinationer alt. vanföreställningar) för att bli dömd till rättspsykiatrisk vård? Det är ju helt galet i sådana fall. Nu vet jag att jag riskerar påhopp eftersom folk tror att rättspsykiatrisk vård är som något hotell typ, men jag anser att om en Lex My ska införas så borde den innefatta en reformation av kraven för att dömas till rättspsykiatrisk vård. En person som är pedofil och nekrofil och som även visat upp en tendens av att vilja agera på sina fantasier ÄR så väl psykiskt sjuk som en fara för andras liv, hälsa och välbefinnande. Om en person visar sig vara psykiskt sjuk och också agerar på sina störda tankar på ett sätt som är en fara för andra så ska det INTE vara en fråga om HUR sjuk...
#LexMy
Med risk att OT mig själv

Du har delvis rätt, men bilden är förenklad.
Det krävs inte pågående hallucinationer eller manifest psykos i vardaglig mening för att rättspsykiatrisk vård ska bli aktuell.

Det avgörande är om individen vid gärningen led av en allvarlig psykisk störning enligt rättspsykiatrisk definition, vilket är ett bredare begrepp än aktiv psykos.

Till detta kommer en separat och minst lika central fråga, farlighet och återfallsrisk.

Rättspsykiatrin är inte en belöningsform utan ett skyddsinstrument.

När en individ uppvisar sexuella parafilier kombinerat med faktisk handling, eskalerande beteende och bristande impulskontroll, föreligger en tydlig och kliniskt välkänd riskprofil oavsett om personen hallucinerar eller inte.

Problemet är inte att kriterierna är ”för snälla”, utan att de i praktiken ofta tillämpas för snävt och för sent.

I det här fallet borde individen ha omhändertagits inom psykiatrin redan vid det första tillbudet med den tioåriga flickan, mot bakgrund av tydliga riskindikatorer och dokumenterat farligt beteende.

Psykiatrisk sjukdom bedöms isolerat från beteendemässig farlighet, trots att modern riskforskning tydligt visar att det är kombinationen av störning, beteendehistorik och dynamiska riskfaktorer som avgör hotbilden.

Om en individ upprepade gånger visar sig vara både psykiskt avvikande och handlingsbenägen på ett sätt som utgör fara för andra, då är frågan inte hur sjuk personen är utan om samhället har verktyg att neutralisera risken i tid.

Vilket inte har gjorts med facit i handen.

Kriminalvård och Rättspsykiatrisk vård bör knytas till dokumenterad farlighet och återfallsrisk inte till snäva symtomdefinitioner.

Det innebär att om personen i stället hade dömts till rättspsykiatrisk vård och inte till ett tidsbestämt fängelsestraff tidigare hade My med stor sannolikhet varit vid liv i dag.
Citera
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av centralt
Det är nog inte långsökt att tänka om att han faktiskt lyckats och bli pilot eller polis så hade det kanske blivit en stor attack. Störta ett plan eller skjuta loss.

Inte helt otroligt eftersom några bilder på mördarens facebook är på samma flygplanstyp från Germanwings som en pilot kraschade medvetet i Alperna 2015.
Citera
2025-12-29, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentOkeke
Nu är det ju en kvinna som är GM här och som kommer landa i kvinnofängelse. Vill kvinnor få till en förändring så får man ändra vilken valsedel man petar ned i kuvertet.

Nej, gärningsmannen är en man, hur roligt du än tycker att det är att skylla mäns våld mot kvinnor på kvinnor. Det är hatiskt och det får stå för dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaMy
Polisen visste ju inte att hon var död förrän GM greps. Alltså skulle hon ha kunnat leva under en del av den tid de hade span.

Troligen visste polisen att hon ej fanns i GM bostad. Då är det bättre att spana än att gripa honom med risk att kanske aldrig hitta kroppen.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
De var väl de polisen hittade och skickade till nfc förtursanalys?

Ja, men det har väl inte framgått att hans(mördarens) dna fanns på alla föremål som hittades och skickades in?
Citera
2025-12-29, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaMy
Polisen visste ju inte att hon var död förrän GM greps. Alltså skulle hon ha kunnat leva under en del av den tid de hade span.
Ganska säker på att polisen visste att hon var död, annars skulle de knappast spana i 10 h utan att ingripa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Du har fel.

Nej jag har rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Att han försökt dölja sina handlingar eller agerat ”rationellt” utesluter inte allvarlig psykisk störning. Bedömningen av rättspsykiatrisk vård grundas på psykiskt tillstånd vid gärningstillfället – realitetsprövning, impulskontroll och affektreglering med mera. Att han inte haft känd psykos eller vårdkontakter betyder inte att en allvarlig störning inte finns.
Min käpphäst är att personen uppvisar extrema, upprepade varningssignaler och är en tvångsmässig, aggressiv pedofil (ja han tycks gilla sex med lik också visserligen). Allt detta har läkare redan konstaterat! Såna här mönster förblir oadresserade på grund av LPT:s höga trösklar. Enkelt uttryckt borde han ha bommats in i förebyggande syfte. Precis som fallet i Boden.

Detta har inget med LPT att göra. Och sannolikt inget med LRV heller, såsom personen du citerar säger.
Citera
Medlem
smickras avatar
Jag får lite Dahmer-vibbar av denna pojk.
Citera
Medlem
trickydicks avatar
Har den fan tagit namnet Vilma efter den mördade Wilma Andersson?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in