2025-12-21, 03:27
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardaguler
Bayern München har årskort i prisklass med med allsvenska lag för att man inte tycker att det är värt att pressa supportrarna på pengar när det flyger övergångssummor i en helt annan storleksordning. IFK kan såklart höja men det är ju inte ens en Rockson Yeboah om vi pratar pengar in. Sen håller jag med om att 4500 är förmånligt utan att ha stenkoll på vad alla olika årskort går på.
Ja jag tänkte på Tyskland med samma starka supporterkultur. Dock har Bayern 5 miljarder i omsättning så 50 miljoner kronor från högre biljettpriser spelar knappt någon roll. För de mindre lagen så borde det vara det samma men kosta mer. Hamburg exempelvis är en av europas rikaste städer men har förmodligen svenska priser
Citera
2025-12-21, 11:28
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Ja jag tänkte på Tyskland med samma starka supporterkultur. Dock har Bayern 5 miljarder i omsättning så 50 miljoner kronor från högre biljettpriser spelar knappt någon roll. För de mindre lagen så borde det vara det samma men kosta mer. Hamburg exempelvis är en av europas rikaste städer men har förmodligen svenska priser
Ja det är ju olika ekonomiska verkligheter. Men jag tycker att man kan kränga en Rockson istället för att låta supportrarna få ta den kostnaden, även om IFK nog borde kunna höja sig till motsvarande nivå hos andra publiklag i Allsvenskan.
Citera
2025-12-29, 15:37
Medlem
QuantumQuills avatar
Sverige är snäppet före Norge, men långt efter de danska klubbarna:
https://pbs.twimg.com/media/G9V-DozWkAMWKbX?format=jpg&name=900x900
Citera
2025-12-29, 17:23
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Sverige är snäppet före Norge, men långt efter de danska klubbarna:
https://pbs.twimg.com/media/G9V-DozWkAMWKbX?format=jpg&name=900x900

Hur kan Bajen inte ligga högst av de svenska lagen (eller samtliga lag egentligen) med tre raka försäljningsallsvenska titlar?

Är listan inte dagsfärsk ligger DIF dessutom förmodligen 3:a efter rekordförsäljningen av Kosugi. Siltanen och Priske kvarstår i den vidöppna kranen av kassaflöde där Midtjylland som bevisligen hanterar affärerna bra ska ha sin sudd från den senare.

Återväxten i försäljningspotential är svårare att sia om idag. Blir spännande att se vad Hegland levererar 2026 men Alexander Andersson är givetvis den stora förhoppningen på den fronten.

Får hoppas att Super-Bo plockar in en ny pigg värvning ā la Siltanen även detta fönster. Ser absolut ett egenvärde i ligga topp tre påminner den listan 2026.
Citera
2025-12-29, 17:31
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Hur kan Bajen inte ligga högst av de svenska lagen (eller samtliga lag egentligen) med tre raka försäljningsallsvenska titlar?
Varför frågar du mig? Tror inte ditt påstående stämmer. Tror både MFF, Häcken och eventuellt Aik sålde för betydligt mer 2023.

Citat:
Är listan inte dagsfärsk ligger DIF dessutom förmodligen 3:a efter rekordförsäljningen av Kosugi. Siltanen och Priske kvarstår i den vidöppna kranen av kassaflöde där Midtjylland som bevisligen hanterar affärerna bra ska ha sin sudd från den senare.
Ja, om man räknar Difs försäljningar som inte är gjorda kommer Dif klättra en del. Blir snurrigt, för man kan ju tänka sig att övriga klubbar också lär sälja, men visst...

Blir inte ett dugg förvånad om Kosugi affären i praktiken går igenom på andra sidan årsikftet, av bokföringstekniska anledningar. Men vad vet jag.

Citat:
Återväxten i försäljningspotential är svårare att sia om idag. Blir spännande att se vad Hegland levererar 2026 men Alexander Andersson är givetvis den stora förhoppningen på den fronten.
Där ligger vi rätt bra till med Lahdo, Madjed, Paulos, Okeke, Persson, Fofana, Karlsson, Adjei och Skoglund (om vi håller oss till bara de som etablerat sig i allsvenskan eller dyl).
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-12-29 kl. 17:47.
Citera
2025-12-29, 17:53
Medlem
Londons avatar
Citat:
Varför frågar du mig?

Ja, om man räknar Difs försäljningar som inte är gjorda kommer Dif klättra en del. Blir snurrigt, för man kan ju tänka sig att övriga klubbar också lär sälja, men visst...

Blir inte ett dugg förvånad om Kosugi affären i praktiken går igenom på andra sidan årsikftet, av tekniska anledningar. Men vad vet jag.

Där ligger vi rätt bra till med Lahdo, Madjed, Okeke, Persson, Karlsson, Adjei och Skoglund (om vi håller oss till bara de som etablerat sig i allsvenskan eller dyl).

Eftersom du har en mångårig historik av att förvänta dig de högsta summorna för vrak och de lägsta för övriga. Det vi normalbegåvade roar oss med att kalla bajenmiljoner.

Bara ett par sidor bak hittar du en lista (från dig) som du menar visar försäljningar under endast 2025 för runt halvmiljarden. Med tillägget att transfermarkt fortfarande håller Bajen som näst dyrast kvarvarande trupp.

Minns du? Detta inlägg kan jag till skillnad från många andra länka till utan att någon får inkontinens.

Vill du försöka förstå dig själv kan du annars läsa om dina förväntningar för Mjällbys Røjkjaer från i somras senast. Vad han var värd för Mjällby vs Bajen och hur det bara fanns uppsidor för samtliga parter i att han såldes till vrak

Vad du trodde om Keita och Lucas värden. Berisha. Köttbullen. Listan görs lång över ett par år.

Lahdo har jag förstått är bra och gissar att han har ett förväntat värde över 50 mkr? Vilka av övriga sex namn förväntar du dig gå för 50 eller mer?
Citera
2025-12-29, 18:13
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Eftersom du har en mångårig historik av att förvänta dig de högsta summorna för vrak och de lägsta för övriga. Det vi normalbegåvade roar oss med att kalla bajenmiljoner.

Bara ett par sidor bak hittar du en lista (från dig) som du menar visar försäljningar under endast 2025 för runt halvmiljarden. Med tillägget att transfermarkt fortfarande håller Bajen som näst dyrast kvarvarande trupp.
Halvmiljard? Hittar ett inlägg där jag talar om 380 miljoner, brutto som var en siffra från en rubrik. Så länka gärna.

Citat:
Vill du försöka förstå dig själv kan du annars läsa om dina förväntningar för Mjällbys Røjkjaer från i somras senast. Vad han var värd för Mjällby vs Bajen och hur det bara fanns uppsidor för samtliga parter i att han såldes till vrak

Vad du trodde om Keita och Lucas värden. Berisha. Köttbullen. Listan görs lång över ett par år.
Att jag inte trodde på Mjällby i somras står jag för. Det var många (på detta forum också) som inte gjorde. Du kan ju förstås påstå att du trodde på dem hela vägen, för det är inget jag kommer orka ifrågasätta även om jag tror vad jag vill om det.
Vem är mest patetisk, den som inte trodde på guld till Mjällby i somras, eller den (du) som med facit på hand försöker göra sig lustig över det...?
.
Men innan vi dyker djupare i det så vill jag att vi diskuterar din utfästelse om att Gulliksen enligt dig skulle vara värd upp till 160 miljoner. Eller Kosugi för den delen... Som du säger "listan kan göras lång över åren"...
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-12-29 kl. 18:45.
Citera
2025-12-29, 18:26
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Lahdo har jag förstått är bra och gissar att han har ett förväntat värde över 50 mkr? Vilka av övriga sex namn förväntar du dig gå för 50 eller mer?
Brutto eller netto...? Jag brukar tala om brutto siffror, iom att det är det man har att gå på när det skrivs i media. Funkar det för dig också?

Hur ser din egna lista ut med spelare du förväntar dig gå över 50M eller mer? Eller ville du bara ha min utfästelse dokumenterad...?
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-12-29 kl. 18:32.
Citera
2025-12-29, 18:46
Medlem
Londons avatar
Citat:
Halvmiljard? Hittar ett inlägg där jag talar om 380 miljoner, brutto som var en siffra från en rubrik. Så länka gärna.

Andemeningen som alla förstod är vi sålt spelare för rekordsummor, samtidigt som vi inte tappat i truppvärde mot våra konkurrenter är nämnvärt. Det är något du inte kan snacka bort.

Att jag inte trodde på Mjällby i somras står jag för. Det var många (på detta forum också) som inte gjorde. Du kan ju förstås påstå att du trodde på dem hela vägen, för det är inget jag kommer orka ifrågasätta även om jag tror vad jag vill om det.
Du är patetisk när du försöker göra dig lustig över ett inlägg där jag inte trodde på guld Mjällby.

Men innan vi dyker djupare i det så vill jag att vi diskuterar din utfästelse om att Gulliksen enligt dig skulle vara värd upp till 160 miljoner. Du blir alltid tyst som en mus när frågan kommer upp.

Det var det inlägget jag syftade till

Vill du göra en poäng av att runt halvmiljarden diffar för mycket från 380 mkr så får du göra det. Du inser att summan dessutom inte är särskilt mycket lägre än vad tabellen du nyligen länkade till över tre senaste säsonger summerar till?

Ni kommer toppa listan nästa år! Igen 😃 Men ändå aldrig ens topp tre ekonomi i Allsvenskan när man läser årsredovisningen? Måste vara en konspiration.

Och nej. Inget i vad jag skrev handlade om Mjällbys sportsliga chanser. Detta är en tråd om ekonomi och du välsignade forumet med dina tankar om varför Mjällby inte hade råd att tacka nej till ett bud från vrak.

Läs igen. Røjkjkaer. Passande väljer du som alltid att klippa bort det som inte passar din agenda. Det du väljer att saxa finns dock för alla att läsa ett inlägg upp eller så i tråden så till liten nytta för dig.

Duckat om Gulliksen apropå att ducka sakfrågor? Var har frågan någonsin dykt upp om Gulliksen där jag duckat något? Upplys mig gärna.
Citera
2025-12-29, 18:56
Medlem
Londons avatar
Citat:
Brutto eller netto...? Jag brukar tala om brutto siffror, iom att det är det man har att gå på när det skrivs i media. Funkar det för dig också?

Hur ser din egna lista ut med spelare du förväntar dig gå över 50M eller mer? Eller ville du bara ha min utfästelse dokumenterad...?

Givetvis brutto. Vilket naturligtvis också ska återspegla sig netto över totalen om det inte är så att ni har sämst organisation i förhandling av majoriteten av era affärer alternativt har kända variabler som att ni ska betala dyr förväntad vfk till Afrika.

Har redan redogjort för vilka som är i nästa led. Nämde ett namn plus disclaimer på att det blir spännande att se vad Mini-Bo kan utföra.

Du nämnde 7. Lahdo var ett.

Samma fråga jag ställde dig kvarstår. Vilka av dessa sju förväntar du dig säljas för 50+ mkr. Någon över 100?
Citera
2025-12-29, 18:57
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Det var det inlägget jag syftade till

Vill du göra en poäng av att runt halvmiljarden diffar för mycket från 380 mkr så får du göra det. Du inser att summan dessutom inte är särskilt mycket lägre än vad tabellen du nyligen länkade till över tre senaste säsonger summerar till?

Ok så halvmiljarden och 380 miljoner är samma sak, men du livnär som en vampyr på när andra höftar?

Citat:
Ni kommer toppa listan nästa år! Igen 😃 Men ändå aldrig ens topp tre ekonomi i Allsvenskan när man läser årsredovisningen? Måste vara en konspiration.
Din dumma idiot. Spelarförsäljningar och resultat på sista raden är INTE samma sak. Höj dig om du tror att diskussionen kommer fortsätta.

Citat:
Duckat om Gulliksen apropå att ducka sakfrågor? Var har frågan någonsin dykt upp om Gulliksen där jag duckat något? Upplys mig gärna.
Iom att du i parti och minut drar upp 380 miljoner som en artikel (dvs inte jag talade om), så tycker jag att du kan kommentera de 160 miljoner du (ja DU, inte en artikel...) menade på att Gulliksen var värd innan du upprepar dig som den papegoja du är.

Sopa.
Citera
2025-12-29, 18:58
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Givetvis brutto. Vilket naturligtvis också ska återspegla sig netto över totalen om det inte är så att ni har sämst organisation i förhandling av majoriteten av era affärer alternativt har kända variabler som att ni ska betala dyr förväntad vfk till Afrika.

Har redan redogjort för vilka som är i nästa led. Nämde ett namn plus disclaimer på att det blir spännande att se vad Mini-Bo kan utföra.

Du nämnde 7. Lahdo var ett.

Samma fråga jag ställde dig kvarstår. Vilka av dessa sju förväntar du dig säljas för 50+ mkr. Någon över 100?
Ok. Siltanen och Priske alltså?

Jag tror vi har goda chanser att få över 50M Lahdo, Majded och eventuellt om Viktor Eriksson går till Middlesborough i vinter. Markus Karlsson är värderad till 50M enligt TM och vore inte orimligt om han säljs för något sådant till sommaren.
Skoglund är ju högaktuell för några serie A klubbar, men det är väl 30M-40M det handlar om isf.
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-12-29 kl. 19:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in