2025-12-29, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Var bryter han mot lagen? (förutom då att han kör 5-10km/h för fort)
På 70-vägar med fler körfält i samma riktning får du använda alla körfält om inget annat är skyltat (såsom max totalvikt).
Tyvärr verkar många missat lagstiftningen som gäller flerfiliga 70 vägar.
Även vissa yrkeschaufförer, hoppas de inte ställer till för mycket skada när de skall lotsa över sina ekipage genom fler filer.
Citera
2025-12-29, 13:01
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Beror helt på trafiksituationen och hur vägarna är utformade.
Jag skulle fortfarande uppmana dig läsa på om regelverket, samt ett råd undvik att köra i och runt storstäder.
Du blir nog förvånad om du provar hålla högerfil för att sedan på några 100 meter korsa 6-10 körfält.
Sa jag 100meter? Rätt säker på att jag följde Trafikverkets rekommendationer på 1000m… klarar du inte det så ska du inte ha körkort.
Citera
2025-12-29, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Sa jag 100meter? Rätt säker på att jag följde Trafikverkets rekommendationer på 1000m… klarar du inte det så ska du inte ha körkort.
Har du kört i tät trafik i flerfaldigt vägar ? Då är 1000 m inte mycket.
Du säger att drygt 1 km är för långt och du skall vänta på avfarten.
Försök det, uppenbarligen barligen klarar du inte en komplicerad trafiksituation.
Försök gå från lägst höger till längst vänster vid frankfurther kreuts vid hög trafiktäthet, lycka till med din strategi
Citera
2025-12-29, 15:46
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Har du kört i tät trafik i flerfaldigt vägar ? Då är 1000 m inte mycket.
Du säger att drygt 1 km är för långt och du skall vänta på avfarten.
Försök det, uppenbarligen barligen klarar du inte en komplicerad trafiksituation.
Försök gå från lägst höger till längst vänster vid frankfurther kreuts vid hög trafiktäthet, lycka till med din strategi
Jag har kört i all sorts trafik på alla sorters vägar som finns i en uppsjö länder. Aldrig någonsin behövt mer än en hel jävla kilometer att förflytta mig över några körfält, om så än 1-2-5 eller 8 körfält. Och min åsikt står kvar, behöver du mer än 1km att byta fil/er så skall du inte ha körkort. Men du börjar utkristallisera dig som en sådan.
Citera
2025-12-29, 15:59
Medlem
Citat:
Jag har kört i all sorts trafik på alla sorters vägar som finns i en uppsjö länder. Aldrig någonsin behövt mer än en hel jävla kilometer att förflytta mig över några körfält, om så än 1-2-5 eller 8 körfält. Och min åsikt står kvar, behöver du mer än 1km att byta fil/er så skall du inte ha körkort. Men du börjar utkristallisera dig som en sådan.
Lille vän, försök inbilla dig att du har körkort och kört i komplex trafik.
Uppenbarligen saknar du baskunskap och saknar möjlighet att läsa in trafikregler.
Tillbaka till min fråga hur fixade du att gå från höger körfält till att göra en vänstersväng i tät trafik vid frankfurther kreuts utan att helt blockera trafiken under ett par 100 meter??
Du vet inte ens vad jag skriver om.
Har du körkort för tyngre fordon bör du genast återlämna det.
Citera
2025-12-29, 16:40
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Lille vän, försök inbilla dig att du har körkort och kört i komplex trafik.
Uppenbarligen saknar du baskunskap och saknar möjlighet att läsa in trafikregler.
Tillbaka till min fråga hur fixade du att gå från höger körfält till att göra en vänstersväng i tät trafik vid frankfurther kreuts utan att helt blockera trafiken under ett par 100 meter??
Du vet inte ens vad jag skriver om.
Har du körkort för tyngre fordon bör du genast återlämna det.
Ditt argument nu är då alltså "Du ljuger" (Jag är inte anonym) och "Trots att du säger 1km så tolkar jag det som 100m"...
Tror vi är färdiga här.
Citera
2025-12-29, 16:48
Medlem
Citat:
Ditt argument nu är då alltså "Du ljuger" (Jag är inte anonym) och "Trots att du säger 1km så tolkar jag det som 100m"...
Tror vi är färdiga här.
Läs mitt inlägg igen du beskriver mindre en 1 km och jag svarar några hundra meter.
Förstår du inte vad ett par hundra meter innebär så bör du gå om grundskolan.
Men det förklarar varför du faktiskt inte förstår gällande lagstiftning.
Den innebär att vid hastighetsbegränsningar 70 km i timmen eller lägre skall du välja den fil som är bäst anpassad för din vidare färdväg.
Men förstår man inte ett grundläggande utryck som ett par hundra meter så förstår man nog inte lagstiftningen heller.
Tillbaka till grundfrågan hur många ggr. har du korsat en komplex körsituation utan att ställa till oreda.
Uppenbarligen har du aldrig passerat någon sådan.
Citera
2025-12-29, 17:20
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Läs mitt inlägg igen du beskriver mindre en 1 km och jag svarar några hundra meter.
Förstår du inte vad ett par hundra meter innebär så bör du gå om grundskolan.
Men det förklarar varför du faktiskt inte förstår gällande lagstiftning.
Den innebär att vid hastighetsbegränsningar 70 km i timmen eller lägre skall du välja den fil som är bäst anpassad för din vidare färdväg.
Men förstår man inte ett grundläggande utryck som ett par hundra meter så förstår man nog inte lagstiftningen heller.
Tillbaka till grundfrågan hur många ggr. har du korsat en komplex körsituation utan att ställa till oreda.
Uppenbarligen har du aldrig passerat någon sådan.
Då är vi överens då? Du behöver inte lägga dig i vänster fil 3km innan avfart på en 4-fylig väg i 70? Allt upp till en km räcker gott och väl? (Och sa jag inte innan att jag kört i alla situationer tänkbara i olika länder i 20 års tid utan att få en anmärkning eller orsaka något alls? Jag gjorde visst det ja.)
Citera
2025-12-29, 17:53
Medlem
Citat:
Då är vi överens då? Du behöver inte lägga dig i vänster fil 3km innan avfart på en 4-fylig väg i 70? Allt upp till en km räcker gott och väl? (Och sa jag inte innan att jag kört i alla situationer tänkbara i olika länder i 20 års tid utan att få en anmärkning eller orsaka något alls? Jag gjorde visst det ja.)
Nej det behöver du inte, men du har rätt att göra det om det ligger i linje med din senare körväg.
Däremot din rekommendation att först när avfarten skyltas fundera på din position i trafiken är direkt trafikfarligt.
Att du undvikit direkta trafikolyckor kan nog enbart bero på att du aldrig färdats i nån stad med över 50000 invånare.
Har du någonsin kört söder om dalälven?
Senast redigerad av SkogsSaab 2025-12-29 kl. 17:58.
Citera
2025-12-29, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Hej, är du dum i huvudet?
Nej men uppenbarligen du.
Vad är det som gör att vissa människor faktiskt jan köra runt i trafiken utan att ha grundläggande kunskaper gällande trafiklagstiftningen.
Att jag förstår lagstiftningen beror på att jag både är läskunnig samt framfört fordon i olika länder där de p.g.a tätare trafik har mer komplexa trafikstörningar samt i viss mån skiftande lagstiftning.
Citera
2025-12-29, 17:58
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Nej det behöver du inte, men du har rätt att göra det om det ligger i linje med din senare körväg.
Däremot din rekommendation att först när avfarten skyltas fundera på din position i trafiken är direkt trafikfarlig.
Att du undvikit direkta trafikolyckor kan nog enbart bero på att du aldrig färdats i nån stad med över 50000 invånare.
Har du någonsin kört söder om dalälven?
Åter igen, skyltning börjar oftast 1km i förväg, och det är också trafikverkets rekommendation att börja lägga dig i rätt fil om du anser det nödvändigt. Men jag antar att du vet bättre än de?

Och skall jag verkligen behöva svara en tredje (4e?) gång på vart jag kört? Jag har kört i praktiskt taget alla trafiksituationer som existerar i en mängd olika länder, allt från slingrande bergsvägar nära ekvatorn till mångfiliga vägar runt om i Europa under 20 års tid. Jag har ALDRIG behövt påbörja en sväng längre fram än 1km, och oftast långt senare än så, bekvämt sisådär runt 300-500m i förväg om det är på en 70-väg med flera filer.
Citera
2025-12-29, 18:03
Medlem
Citat:
Åter igen, skyltning börjar oftast 1km i förväg, och det är också trafikverkets rekommendation att börja lägga dig i rätt fil om du anser det nödvändigt. Men jag antar att du vet bättre än de?

Och skall jag verkligen behöva svara en tredje (4e?) gång på vart jag kört? Jag har kört i praktiskt taget alla trafiksituationer som existerar i en mängd olika länder, allt från slingrande bergsvägar nära ekvatorn till mångfiliga vägar runt om i Europa under 20 års tid. Jag har ALDRIG behövt påbörja en sväng längre fram än 1km, och oftast långt senare än så, bekvämt sisådär runt 300-500m i förväg om det är på en 70-väg med flera filer.
Stämmer det sista så kan jag bara gratulera dig att du inte skapat nån dödsolycka så här långt.
Vet du hur lång tid 300m tar i 70 km/ timme?
Är nog det du oftast behöver för att genomföra ett säkert filbyte, inte 3 och definitivt inte 7-8 som du beskriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in