2025-12-28, 11:15
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Uppenbarligen bör du bättra på dina kunskaper om gällande trafikregler.
Det är helt i enlighet med med gällande trafikregler att ligga kvar i vänsterfil om det finns avfarter både till höger och vänster och hastigheten är begränsad till max. 70 km/timmen.
Däremot strider ditt körsätt mod gällande lagstiftning.
Det TS beskriver är inte en motorväg.
Mmmm men nu pratar ts om att ligga i flera kilometer i vänster fil, det är knappast det samma som att förbereda sig för en sväng.
Citera
2025-12-28, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Mmmm men nu pratar ts om att ligga i flera kilometer i vänster fil, det är knappast det samma som att förbereda sig för en sväng.
Läs på gällande lagstiftning, varför har folk så svårt att ta till sig trafikregler.
Citera
2025-12-28, 13:30
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Läs på gällande lagstiftning, varför har folk så svårt att ta till sig trafikregler.
Fortsätt hävda att du behöver ligga i vänsterfilen i flera kilometer innan du svänger, du kommer se mindre ut som en vrålande idiot som inte kan köra bil om du gör det och folk kommer respektera dig i trafiken, jag lovar.
Citera
2025-12-28, 13:39
Medlem
Citat:
Fortsätt hävda att du behöver ligga i vänsterfilen i flera kilometer innan du svänger, du kommer se mindre ut som en vrålande idiot som inte kan köra bil om du gör det och folk kommer respektera dig i trafiken, jag lovar.
Beror helt på trafiksituationen och skyltning.
Har du någonsin kört i mer komplexa trafikmiljön?
Det är så man skall köra i en miljö där du har avfarter både till höger och vänster och hastighetsbegränsning 70 km/ timmen.
Inte på en motorväg där det endast finns avfarter till höger.
Vad är det som gör att någon som dig vägrar läsa på och förstå vår trafiklagsriftning?
Hur gör du i en 8filig stadstrafik i USA håller du höger tills du skall svänga vänster och korsa 7 filer?
Citera
2025-12-28, 15:13
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Beror helt på trafiksituationen och skyltning.
Har du någonsin kört i mer komplexa trafikmiljön?
Det är så man skall köra i en miljö där du har avfarter både till höger och vänster och hastighetsbegränsning 70 km/ timmen.
Inte på en motorväg där det endast finns avfarter till höger.
Vad är det som gör att någon som dig vägrar läsa på och förstå vår trafiklagsriftning?
Hur gör du i en 8filig stadstrafik i USA håller du höger tills du skall svänga vänster och korsa 7 filer?
Nej självklart har jag aldrig kört i ”mer komplexa trafikmiljöer” när jag kört bil och lastbil i över 20 år.

Och du lägger dig såklart i vänsterfilen så sent som möjligt oavsett hur många filer det är, en god regel i svår trafik och många filer är att lägga sig där när skyltningen börjar, det är alltså så tidigt som möjligt inom rimlig gräns när det är absolut worst case scenario, och skyltning börjar oftast 1km innan avfart. Ingen normal förare kommer någonsin behöva ligga där tidigare än så, och det är också olagligt att börja ligga där för tidigt oavsett om du skall svänga av eller inte.
Citera
2025-12-28, 16:58
Medlem
Citat:
Nej självklart har jag aldrig kört i ”mer komplexa trafikmiljöer” när jag kört bil och lastbil i över 20 år.

Och du lägger dig såklart i vänsterfilen så sent som möjligt oavsett hur många filer det är, en god regel i svår trafik och många filer är att lägga sig där när skyltningen börjar, det är alltså så tidigt som möjligt inom rimlig gräns när det är absolut worst case scenario, och skyltning börjar oftast 1km innan avfart. Ingen normal förare kommer någonsin behöva ligga där tidigare än så, och det är också olagligt att börja ligga där för tidigt oavsett om du skall svänga av eller inte.
Intresant att du som yrkesförare inte lärt dig tragikreglrrna.
Gå tillbaka till skolboken skulle jag råda dig.
Och försök att följa ditt körbeteende i LA eller annan större stad, räcker faktiskt att du kör ner till Frankfurt.
Jag förstår att de nya planlösningarna och trafikreglerna förvirrar dig.
Citera
2025-12-28, 17:11
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Intresant att du som yrkesförare inte lärt dig tragikreglrrna.
Gå tillbaka till skolboken skulle jag råda dig.
Och försök att följa ditt körbeteende i LA eller annan större stad, räcker faktiskt att du kör ner till Frankfurt.
Jag förstår att de nya planlösningarna och trafikreglerna förvirrar dig.
Nej, det ÄR rekommendationen, längre än en kilometer i förväg är mot rekommendationen och ”flera kilometer i förväg” är olagligt. Men du får gärna motbevisa mig?

Edit, gjorde en snabb koll med AI också.
Att förbereda en vänstersväng betyder inte att du fritt får ligga i vänsterfilen i flera kilometer om:
du hindrar bakomvarande trafik,
högerfilen är fri,
svängen ligger långt fram.
Lagen säger inte ett exakt avstånd, men praxis är att man byter till vänsterfilen först när det är rimligt och motiverat, till exempel:
när korsningen närmar sig,
när vägmarkeringar eller skyltar visar kommande vänstersväng,
när det annars skulle vara svårt eller osäkert att byta fil senare.
Sammanfattning
✅ Tillåtet: ligga i vänsterfilen en kortare sträcka inför en vänstersväng.
❌ Kan vara olagligt: ligga kvar i vänsterfilen i flera kilometer utan att behöva, särskilt om du hindrar andra.

Så Jepp.
Citera
2025-12-28, 17:19
Medlem
Citat:
Nej, det ÄR rekommendationen, längre än en kilometer i förväg är mot rekommendationen och ”flera kilometer i förväg” är olagligt. Men du får gärna motbevisa mig?

Edit, gjorde en snabb koll med AI också.
Att förbereda en vänstersväng betyder inte att du fritt får ligga i vänsterfilen i flera kilometer om:
du hindrar bakomvarande trafik,
högerfilen är fri,
svängen ligger långt fram.
Lagen säger inte ett exakt avstånd, men praxis är att man byter till vänsterfilen först när det är rimligt och motiverat, till exempel:
när korsningen närmar sig,
när vägmarkeringar eller skyltar visar kommande vänstersväng,
när det annars skulle vara svårt eller osäkert att byta fil senare.
Sammanfattning
✅ Tillåtet: ligga i vänsterfilen en kortare sträcka inför en vänstersväng.
❌ Kan vara olagligt: ligga kvar i vänsterfilen i flera kilometer utan att behöva, särskilt om du hindrar andra.

Så Jepp.
Läs på lite om filkörning på flerfiliga vägar med max hastighet 70km sam avfarter både till höger och vänster.
Uppenbarligen behöver du läsa på.
Samt att helt uppenbart är du ovan med mer komplicerade trafikmiljöer.
Citera
2025-12-28, 23:59
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Läs på lite om filkörning på flerfiliga vägar med max hastighet 70km sam avfarter både till höger och vänster.
Uppenbarligen behöver du läsa på.
Samt att helt uppenbart är du ovan med mer komplicerade trafikmiljöer.
Tack det går bra ändå… mitt påstående om vilken typ av förare man är om man behöver ligga i flera kilometer i en fil innan man skall svänga håller nog ändå.
Senast redigerad av Firewaia 2025-12-29 kl. 00:10.
Citera
2025-12-29, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Varför bryter du lagen när du kör där, jag vill att du svarar på det.

Var bryter han mot lagen? (förutom då att han kör 5-10km/h för fort)
På 70-vägar med fler körfält i samma riktning får du använda alla körfält om inget annat är skyltat (såsom max totalvikt).
Citera
2025-12-29, 09:59
Medlem
Citat:
Tack det går bra ändå… mitt påstående om vilken typ av förare man är om man behöver ligga i flera kilometer i en fil innan man skall svänga håller nog ändå.
Beror helt på trafiksituationen och hur vägarna är utformade.
Jag skulle fortfarande uppmana dig läsa på om regelverket, samt ett råd undvik att köra i och runt storstäder.
Du blir nog förvånad om du provar hålla högerfil för att sedan på några 100 meter korsa 6-10 körfält.
Citera
2025-12-29, 10:08
Medlem
Grin-Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Var bryter han mot lagen? (förutom då att han kör 5-10km/h för fort)
På 70-vägar med fler körfält i samma riktning får du använda alla körfält om inget annat är skyltat (såsom max totalvikt).
Ja precis och det vägrar han svara på, han startar en tråd där han gnäller på andra i samma andetag erkänner han att han bryter mot lagen.

Han kan dra dit pepparn växer, helvete!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in