Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Jag tror såhär: Det finns de som på riktigt känner att de är ”födda i fel kropp” och väljer att göra resan från kvinna till man/man till kvinna, och kan fungera som vilken annan människa som helst efter att ha gjort den ”korrigeringen”. Sedan finns det de som använder det som svepskäl för att leva ut sina sinnessjuka monstruösa fantasier, och/eller som ett medel för att komma närmare sina potentiella offer. Jag tror att den s.k. Vilma faller in under den senare kategorin med tanke på tidigare brott, googlingar osv.

Framstår personen som en incel kan man nog utgå från det senare. Transidentiteten blir då något vederbörande trär på sig. Den finns alltså inte där inarbetad från början, utan uppkommer i anslutning till neurosbildningen. Att själv bli kvinna är ett sätt att komma åt och ta kontroll över sina lustar.

"Riktiga" transpersoner ger ofta uttryck för sin disposition innan det att samhället börjat forma dem.
Citera
2025-12-29, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Ja, jag ser en kvinna som kan ha blivit sviken av ett transfobiskt samhälle. Socioekonomiska faktorer har format henne till detta monster. Det är socioekonomiska faktorer som är en stark bidragande orsak till styckmord.

Det ursäktar så klart inte det fruktansvärda hon har gjort, men Sverige har behandlat många transkvinnor väldigt illa vilket gör att det kan slå slint för många.

Det märks i denna tråd där många kvinnor är öppet transfobiska.

Det är en väldigt
Speciell typ av människa som klarar av att stycka. Och dom är väldigt få
Vad betyder det ens ”sverige” har behandlat transkvinnor illa?
Det är inte upp till någon eller ett land att stötta eller finansiera en rubbning som att vilja byta kön, som även i detta fall finns det bakgrund av grov psykisk störning, det förekommer ofta i olika grad tidigare psykisk ohälsa hos transsexuella.
Den som är sviken är My, alla som inte värderar ett liv mer än att den kan dra in ett i bakluckan på bilen o gud vet vad planen var, är själv inte värd att leva
Citera
2025-12-29, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreshCandy
Har inte läst allt, men det här är så absurt att det knappt går att ta in. Man börjar nästan undra om man använder en uppenbart psykiskt instabil person för att få befolkningen att acceptera nya extrema lagar och obestämda förvaringsstraff.

1. Han har tidigare försökt kidnappa en flicka, extremt allvarligt och visar att gränser saknas.

2. Det han har sökt på och haft lagrat på sin dator tyder på allvarlig psykisk ohälsa.

3. Familjen har själva slagit larm, vilket är ovanligt och brukar betyda att situationen är mycket allvarlig.

Det här är uppenbart en person som borde ha omhändertagits för psykiatrisk tvångsvård enligt LPT.

Varför skedde inte det?

Det man skall veta om LPT (Lagen om Psykiatrisk Tvångsvård) är att det skall omprövas fortlöpande och inte vara längre än 6 månader åt gången. Vid längre LPT skall t.o.m förvaltningsdomstol besluta om detta är nödvändigt. För att ett LPT ö.h.t skall kunna beslutas krävs det att tre rekvisit/krav är uppfyllda:

1. Att det rör sig om en allvarligt psykisk störning. Vilket t ex kan vara psykotiska tillstånd, vanföreställningar, svåra personlighetsstörningar, hallucinationer, allvarliga depressioner med självmordsrisk. Utifrån vad som framkommit om gärningsmannen hittills så föreligger ingen sådan slags psykisk ohälsa.

2. Hur patientens personliga förhållanden ser ut i övrigt. Dvs att det skall finnas risk för patientens liv och hälsa om vård uteblir. Det skall alltså finnas behov av att på ett säkert sätt att stabilisera patientens situation. I fall där patienten t ex bor hos sina föräldrar och det finns historik av alternativ vård som fungerat bra så kan LPT anses inte vara nödvändigt. Utifrån vad som framkommit om gärningsmannen hittills så har det inte förelegat någon känd risk för suicid eller självskada. Han verkar dessutom haft en relativt fungerande livssituation i övrigt med bostad, arbete, kompisar, fritidssysselsättning (airsoft/paintball) osv.

3. Den sista punkten är att patienten skall motsätta sig vården eller förespråka vård som inte överensstämmer med behovet eller vårdinsatsen i övrigt. Här ingår även att patienten skall uppvisa dålig följsamhet eller sakna förmåga till grundat ställningstagande. Utifrån vad som framkommit om gärningsmannen hittills så har det inte framkommit att han tidigare skulle ha motsatt sig eller vägrat vård. Utifrån hans könskorrigering och troliga diagnoser så kan man också tänka sig att han har erfarenheter av psykiatrin och troligen varit föremål för öppenpsykiatrin.

....min uppfattning är därför att han i många fall inte hade varit kvalificerad för LPT - och i de fall LPT hade varit aktuellt så hade han nog inte omfattats av detta en längre tid.
Citera
2025-12-29, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etisbew
Du påstod att han inte är en del av HBTQ-rörelsen. Vad svamlar du om?
Nej. Det är du som inte verkar förstå vad som faktiskt skrivs.

Jag har inte påstått att någon ”inte är HBTQ på riktigt”. Jag säger att HBTQ är fullständigt irrelevant i sammanhanget.

Det finns en gärningsperson.

Inte en rörelse, inte ett kollektiv och inte ett identitetspaket som begått ett brott.

Att du desperat försöker pressa in detta i en HBTQ-ram säger mer om ditt behov av grupptillhörighet än om verkligheten.

Brottet handlar om grov psykisk störning, dokumenterade riskbeteenden och ett samhälle som misslyckades att ingripa i tid.

Att dra paralleller till ”paintball-communityn” är ett infantilt felslut.

Brott begås av individer!

Sluta svamla om etiketter och börja diskutera ansvar, skydd och faktiska handlingar.

Den relevanta frågan är i stället varför tydliga varningssignaler dokumenterade riskbeteenden och tidigare allvarliga tillbud inte ledde till tillräckliga tvångsåtgärder inom psykiatrin.
Citera
2025-12-29, 16:21
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Rättvik ligger i Sverige. Ett högst eventuellt utländskt påbrå hos GM skulle vara från mormor eller pappans släkt.

Om jag tolkat det rätt är det mammas släkt som är från Dalarna. Finns en kvinna med efternamn Säbb som har kommenterat en av Robin/Vilmas bild på två katter.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Topp nyhet på Aftonbladet och Expressen och har varit sedan den hände tillsammans med stormen. Jag tror du hoppas mellan raderna

Bra särskrivning! Nej man får skrolla djupt för att hitta nyheten på Aftonbladet, DN med mera
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somiq
45-åringen inte längre misstänkt enligt omni.
De var väldigt väntat. Transan häktas imorgon
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
45-åringen är släppt skriver Expressen nu:

"Anhållningsbeslutet om personen som varit misstänkt för människorov har hävts och personen är avförd från förundersökningen, eftersom det numera saknas anledning att anta att personen gjort sig skyldig till brott.", skriver Åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande.

Mannen, som var den äldre av de två som greps, var misstänkt på den lägre misstankegraden för att ha rövat bort kvinnan. De misstankarna finns nu inte kvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det spelar väl ingen roll vad som är "vanligast"? ALLA grova och allvarliga brott måste naturligtvis motarbetas med lämpliga metoder.

Du låter som de där tokfeministerna, när det äntligen kom ut att det var invandrare från Mellanöstern och Afrika som stod för praktiskt taget alla överfallsvåldtäkter på vilt främmande kvinnor. De sa ungefär som du, att detta inte spelar någon roll eftersom det även förekommer våldtäkter inom äktenskapet. ???

Klart att man inte ska undvika män, men man ska vara försiktig innan man går någonstans ensam med en ny manlig bekantskap för första gången, man ska kolla upp honom i polisregistret och få fram så mycket information som går på nätet, helst träffa hans vänner och göra sig en bild av vad de är för personer, o.s.v.. När man har säkerställt detta, kan man använda honom som manlig eskort när man går till sitt partisammanträde i kommunhuset på kvällen - eller i alla fall på hemvägen!

Även om jag som sagt tycker att vi inte BORDE behöva tänka så; samhället borde i alla fall TA NER riskerna genom att hålla de män inlåsta, som redan visat att de har sådana här idéer och även att de är beredda att omsätta dem i praktiken.

Varför ska man inte undvika män? De är ju grovt överrepresenterade vad gäller alla brott. Om jag ex kan välja att sätta mig bredvid en kvinna eller en man på bussen väljer jag alla gånger en kvinna t ex.

Här på Flashback inte minst får man ju verkligen bilden av att många män är fullständiga idioter. Den typen brukar dock inte jag umgås med. Väljer att umgås med män som har liknande värderingar som mig.
Citera
2025-12-29, 16:22
Medlem
Radikalexorcists avatar
Det är otroligt att man har släppt ut ett sånt här freak efter det första misslyckade försöket. Vem som helst kunde ju förstå att han skulle göra allt för att en dag lyckas. Han är så störd att han ger mig Buffalo Bill-vibbar (När Lammen Tystnar).

Jag hoppas att alla ansvariga till att han har kunnat vistats fritt i samhället mår riktigt dåligt nu. Ni hade redan i förväg facit i hand, ni visste att det skulle krävas ett liv innan det tog stopp. Ändå känner jag på mig att det här monstret en dag kommer att kunna vandra fritt i samhället igen. De enda som har rättigheter i det här landet är gärningsmännen. Det krävdes ett oskyldigt liv för att läkare än en gång ska ha en orsak att tycka synd om det här freaket.
Citera
2025-12-29, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Han är nu avskriven från brott tydligen…
https://omni.se/a/RjRq05

Nåväl!

Dags att sluta tracka stackats P*r då!

Då har Ekeröpedofilen agerat helt själv?
Citera
2025-12-29, 16:23
Medlem
Anhållningsbeslutet om personen som varit misstänkt för människorov har hävts och personen är avförd från förundersökningen, eftersom det numera saknas anledning att anta att personen gjort sig skyldig till brott.

Den person som är misstänkt för mord är alltjämt anhållen.

Åklagarmyndighetens ärendenummer: AM-200955-25.

Målnummer i Södertälje tingsrätt: B 4467-25.

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2025/december/uppdatering-i-arende-om-mord-i-ronninge-salem/
Senast redigerad av 2006 2025-12-29 kl. 16:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in