Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-28, 19:30
Medlem
Sen har de gående hörlurar med Ghost eller Sven Ingvars på, det är dödsstraff på det!
Citera
2025-12-28, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Javisst är det så, men man måste också ge bilisten en ärlig chans att se dig. Kommer man farandes från en skymd kurva kan man inte bara anta att bilisterna har sett dig. Som bilist är det inte roligt att behöva tvärnita för att någon tjomme dyker upp som en svamp ur marken och kör ut framför dig och hänvisa till väjningsplikten när de själva bryter mot att iaktta varsamhet och omsorg för att undvika trafikolyckor.

Överlag tycker jag att många cyklister saknar konsekvenstänk och utsätter sig själva och andra för fara.

Om det är skymda kurvor vid cykelöverfarter så är det något som gått fel vid projekteringen.
Citera
2025-12-28, 19:36
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Ärligt talat - jag avskyr nästan alla cyklister. Det beror uteslutande på deras trafikvett pga det är jobbigt att sakta ner och sedan trampa vidare. Exempelvis när de kommer susandes från en korsning och inte ens kollar innan de korsar ett övergångsställe eller vistas på bilvägar och kör mot rött. I trafiken får man samsas om samma utrymme, men många cyklister anser att de har företräde överallt.

Där jag bor finns nästan enbart delade gång- och cykelbanor. Banorna är inte smala, men heller inte superbreda. Flera gånger har jag fått hoppa in i buskage för att någon cyklist måste komma fram - trots att det inte finns plats.

Går man i bredd får man ha koll, men jag kan tycka att man som cyklist kan bromsa in och ge folk tid att flytta på sig - särskilt om man cyklar fort. Som cyklist ser man oftast fotgängarna först om man kommer bakifrån och en cykel är ett relativt tyst färdmedel. Men som med allt annat, vissa tänker enbart på sig själva och skiter i alla andra.
Instämmer helt. Den enda skillnaden mellan oss är att jag skiter i att flytta på mig. Dom blir griniga som fan men dom kör inte på dig, och känslan av att kunna ge idioterna fingret överträffas endast en gång på året när snuten utför sin årliga razzia på cyklister.
Citera
2025-12-28, 20:51
Medlem
Abwehrs avatar
Jag brukar gå med hunden på en kombinerad GC-bana som är ganska rak, håller mig fint till vänster som jag ska ibland har jag hunden i rätt långt koppel för han gillar att sniffa runt i gräset bredvid.

Av de 10 cyklister kommer upp bakifrån, 5st plingar på 10-20 meter(vanliga cyklar), 3st ropar 5-10 meter bakom -"här kommer jag", eftersom de inte har någon plinga för de väger för mycket antar jag.
De sista 2st är spandexklädda värdelösa mellanchefer från knäckebrödsfabriken som susar förbi i 60km/h, 20mm från axeln utan att säga ett ord eftersom de måste hålla Watten.
Samma jävla fittor som inte kan hålla sig ur vägen när de kör på en 70 sträcka.

Ibland drömmer jag om att de står på arslet framför mig och ligger där intrasslade i blod och kolfiber med de snabba glasögonen intryckta i ögongloberna.

Så där har ni statistiken.
Citera
2025-12-28, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det är klart olämpligt att gå på cykelbanan när det finns en gångbana i närheten. Och går man på cykelbanan så får man räkna med att folk cyklar på gångbanan.

Ja jo såklart, men tänker mer i mindre städer är det inte riktigt egen cykelbana, då är de både gång och cykel.
Citera
2025-12-28, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abwehr
Jag brukar gå med hunden på en kombinerad GC-bana som är ganska rak, håller mig fint till vänster som jag ska ibland har jag hunden i rätt långt koppel för han gillar att sniffa runt i gräset bredvid.

Av de 10 cyklister kommer upp bakifrån, 5st plingar på 10-20 meter(vanliga cyklar), 3st ropar 5-10 meter bakom -"här kommer jag", eftersom de inte har någon plinga för de väger för mycket antar jag.
De sista 2st är spandexklädda värdelösa mellanchefer från knäckebrödsfabriken som susar förbi i 60km/h, 20mm från axeln utan att säga ett ord eftersom de måste hålla Watten.
Samma jävla fittor som inte kan hålla sig ur vägen när de kör på en 70 sträcka.

Ibland drömmer jag om att de står på arslet framför mig och ligger där intrasslade i blod och kolfiber med de snabba glasögonen intryckta i ögongloberna.

Så där har ni statistiken.

Jag brukar inte vilja plinga när jag kör förbi någon med hund, tänker att de bara skrämmer upp i onödan, saktar alltid in rejält dock. Gör jag fel?
Citera
2025-12-28, 21:13
Medlem
Det är ett oskick. Den biologiska flockmentaliteten går före sunt förnuft.

- ”Jaaa men jag vill ju prata med både Kajsa och Anita”

Man får kanske börja utropa ”skingra er”
Citera
2025-12-28, 22:02
Medlem
Det räcker med att folk går i bredd på trottoaren, och tar upp hela gångbanans bredd. Kommer man gåendes i mötande riktning står jag bara still så får de bryta upp och gå runt i stället.
Citera
Igår, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Andra fordon ja. Inte för att det spelar någon roll när cyklister alltid tror dom har företräde. Det spelar ingen roll om man står i sandlådan med ungarna, nog fan kommer det någon tvåhjulad idiot som förtjänar spö.

Är det sunkigt underlag på trottoaren går jag på cykelbanan med barnvagnen. Har ni problem med det är det ert problem.

Och lär er leda era jävla cyklar.

Varför inte gå på motorväg vid "sunkigt underlag på trottoaren", gärna med barnvagnen. Det kan förhoppningsvis resultera i en förbättring av gen poolen...

Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Right back at you, precious. Kör så det ryker med din lilla elcykel på motorvägen så slipper vi kanske både dig och din cykel.

Har ingen elcykel. Om du (mot förmådan) träffar på någon som cyklar "i sandlådan" så förtjänar givetvis den pappskallen bögstryk till förmågan att cykla upphör. Likaså du som tar dig rätten att gå på cykelbanor för att det är "jobbigt" att gå på trottoaren.

Typiskt sossebeteende. DU har "rätt" till allt, men inga skyldigheter... Påminner mig även om idiotjävlar som går i skidspår. För ett antal år sedan sade jag till en kärringjävel att hon skulle ge fan i detsamma och sluta förstöra skidspåren. Hennes kommentar var att det var så "jobbigt" att gå i snön, och då tar sig kärringjäveln "rätt" att förstöra för andra för sin egen bekvämlighets skull. Vidriga as. På temat sade jag även till en blatte att ge fan i att gå i skidspåren, och till hans credit sade han att han inte visste att det var fel, och gick sedan inte längre i spåren.

På senare år har jag vid besök i det gamla landet noterat att idioter går mitt i gatorna trots att det finns en trottoar. VARFÖR?
Citera
Igår, 13:17
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Har ingen elcykel. Om du (mot förmådan) träffar på någon som cyklar "i sandlådan" så förtjänar givetvis den pappskallen bögstryk till förmågan att cykla upphör. Likaså du som tar dig rätten att gå på cykelbanor för att det är "jobbigt" att gå på trottoaren.

Typiskt sossebeteende. DU har "rätt" till allt, men inga skyldigheter... Påminner mig även om idiotjävlar som går i skidspår. För ett antal år sedan sade jag till en kärringjävel att hon skulle ge fan i detsamma och sluta förstöra skidspåren. Hennes kommentar var att det var så "jobbigt" att gå i snön, och då tar sig kärringjäveln "rätt" att förstöra för andra för sin egen bekvämlighets skull. Vidriga as. På temat sade jag även till en blatte att ge fan i att gå i skidspåren, och till hans credit sade han att han inte visste att det var fel, och gick sedan inte längre i spåren.

På senare år har jag vid besök i det gamla landet noterat att idioter går mitt i gatorna trots att det finns en trottoar. VARFÖR?
Det är inte det minsta jobbigt att gå på trottoaren, men underlaget och skicket av trottoaren är betydligt sämre än cykelbanan. Särskilt vid dom sträckorna där trottoaren består av grus och lera och där cykelbanan består av hyfsat nylagd, jämn, och fin asfalt. Då blir valet jävligt simpelt. Särskilt när cyklister består av ett jävla pack som verkar tro att dom har företräde överallt och att andra ska flytta sig för dom. Vill ni dundra på kan ni cykla på vägen istället.

Har för övrigt inte sagt att jag saknar skyldigheter. Jag ser mig om när jag korsar körfält, och jag blockerar inte trafiken, men det är som sagt ingen rättighet för cyklister att få cykla snabbt på cykelbanan och förvänta sig att andra ska flytta sig för dom. Ni får sakta ner farten och cykla förbi när det finns tillfälle att göra så, i övrigt ska ni hålla käften.
Citera
Igår, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Enligt Trafikförordningen är du skyldig att anpassa din hastighet som cyklist beroende på trafikförhållanden. Det innebär att du på en kombinerad gång- och cykelbana håller för hög hastighet om du tvingas tvärnita pga gående och hundar, som naturligtvis har all rätt att vistas där.
Nu handlade ts om cykelbanor (står tom i rubriken), inte kombinerade gång/cykelbanor.
Citera
Igår, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Nu handlade ts om cykelbanor (står tom i rubriken), inte kombinerade gång/cykelbanor.

Försök läsa trådstarten nästa gång och inte bara rubriken. Det framgår tydligt att TS menar just kombinerade gång- och cykelbanor:

Citat:
Och där går ni, tre pers i grupp, över hela den kombinerade cykel- och gångbanan, som om ni ägde stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in