Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-30, 00:12
Medlem
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Har ingen elcykel. Om du (mot förmådan) träffar på någon som cyklar "i sandlådan" så förtjänar givetvis den pappskallen bögstryk till förmågan att cykla upphör. Likaså du som tar dig rätten att gå på cykelbanor för att det är "jobbigt" att gå på trottoaren.

Typiskt sossebeteende. DU har "rätt" till allt, men inga skyldigheter... Påminner mig även om idiotjävlar som går i skidspår. För ett antal år sedan sade jag till en kärringjävel att hon skulle ge fan i detsamma och sluta förstöra skidspåren. Hennes kommentar var att det var så "jobbigt" att gå i snön, och då tar sig kärringjäveln "rätt" att förstöra för andra för sin egen bekvämlighets skull. Vidriga as. På temat sade jag även till en blatte att ge fan i att gå i skidspåren, och till hans credit sade han att han inte visste att det var fel, och gick sedan inte längre i spåren.

På senare år har jag vid besök i det gamla landet noterat att idioter går mitt i gatorna trots att det finns en trottoar. VARFÖR?

Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det är inte det minsta jobbigt att gå på trottoaren, men underlaget och skicket av trottoaren är betydligt sämre än cykelbanan. Särskilt vid dom sträckorna där trottoaren består av grus och lera och där cykelbanan består av hyfsat nylagd, jämn, och fin asfalt. Då blir valet jävligt simpelt. Särskilt när cyklister består av ett jävla pack som verkar tro att dom har företräde överallt och att andra ska flytta sig för dom. Vill ni dundra på kan ni cykla på vägen istället.

Har för övrigt inte sagt att jag saknar skyldigheter. Jag ser mig om när jag korsar körfält, och jag blockerar inte trafiken, men det är som sagt ingen rättighet för cyklister att få cykla snabbt på cykelbanan och förvänta sig att andra ska flytta sig för dom. Ni får sakta ner farten och cykla förbi när det finns tillfälle att göra så, i övrigt ska ni hålla käften.

DU har likförbannat ingen rätt att gå på cykelbanan om det finns en trottoar, men du "tar" dig tydligen den "rätten" för din bekvämlighets skull. Om du tycker att trottoarerna är i dåligt skick så får du väl klaga på det.
Citera
2025-12-30, 08:58
Medlem
Teus avatar
Citat:
DU har likförbannat ingen rätt att gå på cykelbanan om det finns en trottoar, men du "tar" dig tydligen den "rätten" för din bekvämlighets skull. Om du tycker att trottoarerna är i dåligt skick så får du väl klaga på det.
Jag har ALL rätt i världen att bruka cykelbanan som fotgängare. Det finns inte reglerat någonstans att jag inte får lov att gå där.
Citera
2025-12-30, 13:55
Medlem
Citat:
Jag har ALL rätt i världen att bruka cykelbanan som fotgängare. Det finns inte reglerat någonstans att jag inte får lov att gå där.

Nej, du har ingen "rätt" att "bruka cykelbanan som fotgängare" om det finns en trottoar. Även om du tycker att trottoaren är av sämre kvalitet.

De viktigaste trafikreglerna för dig som är gående
Använd gångbanan eller vägrenen. Om det inte finns någon gångbana eller vägren får du använda cykelbanan eller körbanan.
Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler-och-vagmarken/trafikregler/gaende-rullstolsburen-rullskridskor/gaende/
Citera
2025-12-30, 14:31
Medlem
Teus avatar
Citat:
Nej, du har ingen "rätt" att "bruka cykelbanan som fotgängare" om det finns en trottoar. Även om du tycker att trottoaren är av sämre kvalitet.

De viktigaste trafikreglerna för dig som är gående
Använd gångbanan eller vägrenen. Om det inte finns någon gångbana eller vägren får du använda cykelbanan eller körbanan.
Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler-och-vagmarken/trafikregler/gaende-rullstolsburen-rullskridskor/gaende/
Härligt, då kan du peka ut för mig var det står lagstadgat att det är förbjudet för gående att befinna sig på cykelbanan.
Citera
2025-12-30, 14:35
Medlem
Citat:
Härligt, då kan du peka ut för mig var det står lagstadgat att det är förbjudet för gående att befinna sig på cykelbanan.

Det är inte "förbjudet för gående att befinna sig på cykelbanan, t.ex. för att KORSA densamma, men du skall likförbannat inte använda den för att gå med din barnvagn för att du tycker att det är lättare än att gå på trottoaren. Du har just fått "utpekat" för dig att du SKALL använda gångbanan som gående om sådan finns. Har du alltid sån "otur" när du tänker?
Citera
2025-12-30, 14:37
Medlem
Teus avatar
Citat:
Det är inte "förbjudet för gående att befinna sig på cykelbanan, t.ex. för att KORSA densamma, men du skall likförbannat inte använda den för att gå med din barnvagn för att du tycker att det är lättare än att gå på trottoaren. Du har just fått "utpekat" för dig att du SKALL använda gångbanan som gående om sådan finns. Har du alltid sån "otur" när du tänker?
Återigen, peka ut för mig var det står skrivet att det är förbjudet att gå på cykelbanan.
Citera
2025-12-30, 14:39
Medlem
Folk som går i bredd, så de sträcker över hela gång/cykelbanan är egoister och inget annat.
Har man lite överseende och tänker på andra också ev. vill komma förbi, så gör man liksom inte såhär.
Man det är dagens samhälle, bara ta plats på andras bekostnad, annars tar de plats på din bekostnad!
Citera
2025-12-30, 14:53
Medlem
Citat:
Återigen, peka ut för mig var det står skrivet att det är förbjudet att gå på cykelbanan.

Nu försöker du flytta målstolparna igen. Tidigare svamlade du om att "befinna" sig på cykelbanan. Nu har du tydligen återgått till "gå på cykelbanan".

Som tidigare klart och tydligt angett SKALL du använda gångbana" om sådan finns tillhanda. VAD är det du inte förstår? Lider din avkomma som du släpar runt i barnvagn på cykelbanor då du anser att trottoarerna är för "dåliga" av samma förståndshandikapp som dig?

"De viktigaste trafikreglerna för dig som är gående
"
Citera
2025-12-30, 14:57
Medlem
Teus avatar
Citat:
Nu försöker du flytta målstolparna igen. Tidigare svamlade du om att "befinna" sig på cykelbanan. Nu har du tydligen återgått till "gå på cykelbanan".

Som tidigare klart och tydligt angett SKALL du använda gångbana" om sådan finns tillhanda. VAD är det du inte förstår? Lider din avkomma som du släpar runt i barnvagn på cykelbanor då du anser att trottoarerna är för "dåliga" av samma förståndshandikapp som dig?

"De viktigaste trafikreglerna för dig som är gående
"
Jag har inte flyttat några målstolpar. Jag har sagt uttryckligen vad jag gör och förklarat varför jag gör det. Jag går på cykelbanan med barnvagnen. Jag stannar inte upp och blockerar trafik, jag är aktsam när jag behöver korsa körfälten, men i övrigt tänker jag inte flytta mig åt sidan därför någon cyklist bakom mig vill behålla sin hastighet. Eftersom det inte finns något förbud som förhindrar mig från att gå på cykelbanan är det alltså fullt tillåtet för mig att fortsätta göra det, och om ni orsakar en olycka i trafiken bara för ni tycker jag går för långsamt är det också ert fel.

Du kan gräva fram hur många instruktioner du vill från transportstyrelsens hemsida, men sålänge det inte är lagstadgat är det bara ord. Sug slak.
Senast redigerad av Teu 2025-12-30 kl. 15:00.
Citera
2025-12-30, 15:04
Medlem
Citat:
Jag har inte flyttat några målstolpar. Jag har sagt uttryckligen vad jag gör och förklarat varför jag gör det. Jag går på cykelbanan med barnvagnen. Jag stannar inte upp och blockerar trafik, jag är aktsam när jag behöver korsa körfälten, men i övrigt tänker jag inte flytta mig åt sidan därför någon cyklist bakom mig vill behålla sin hastighet. Eftersom det inte finns något förbud som förhindrar mig från att gå på cykelbanan är det alltså fullt tillåtet för mig att fortsätta göra det, och om ni orsakar en olycka i trafiken bara för ni tycker jag går för långsamt är det också ert fel.

Du kan gräva fram hur många instruktioner du vill på transportstyrelsens hemsida, men sålänge det inte är lagstadgat spelar det ingen roll. Sug slak.

Ja, då är vi tillbaka till kärnpunkten, att DU, i sann sosse anda, VÄLJER att gå på cykelbanan TROTS att det finns trottoar, för din bekvämlighets skull. DU väljer även att bortse från transportstyrelsen som anger att du SKALL använda gångbana om sådan finns tillhanda. Med dina val förorsakar du problem för andra, men det skiter du fullkomligt i, ty din bekvämlighet är ju långt viktigare än andras, eller hur? Ät skit och dö.
Citera
2025-12-30, 15:10
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ja, då är vi tillbaka till kärnpunkten, att DU, i sann sosse anda, VÄLJER att gå på cykelbanan TROTS att det finns trottoar, för din bekvämlighets skull. DU väljer även att bortse från transportstyrelsen som anger att du SKALL använda gångbana om sådan finns tillhanda. Med dina val förorsakar du problem för andra, men det skiter du fullkomligt i, ty din bekvämlighet är ju långt viktigare än andras, eller hur? Ät skit och dö.
Det är som sagt ingen rättighet för cyklister att dundra på i maxhastighet och förvänta sig att alla ska flytta på sig. Jag går snabbare på cykelbanan än vad vissa cyklister cyklar, men det spelar väl ingen roll i din värld. Transportstyrelsen kan hitta på hur många instruktioner dom vill, men när det inte är lagstadgat att man inte får lov att gå på cykelbanan är det defacto också lagligt så länge man visar hänsyn vilket jag också gör. Att jag orsakar problem för problematiska människor skiter jag fullständigt i. Min rätt att få bruka cykelbanan är viktigare än andras imaginära rätt att få cykla i 50 km/h och tro att alla ska flytta sig.
Citera
2025-12-30, 15:12
Medlem
Citat:
Det är som sagt ingen rättighet för cyklister att dundra på i maxhastighet och förvänta sig att alla ska flytta på sig. Jag går snabbare på cykelbanan än vad vissa cyklister cyklar, men det spelar väl ingen roll i din värld. Transportstyrelsen kan hitta på hur många instruktioner dom vill, men när det inte är lagstadgat att man inte får lov att gå på cykelbanan är det defacto också lagligt så länge man visar hänsyn vilket jag också gör. Att jag orsakar problem för problematiska människor skiter jag fullständigt i. Min rätt att få bruka cykelbanan är viktigare än andras imaginära rätt att få cykla i 50 km/h och tro att alla ska flytta sig.

Nej, du SKALL använda gångbana om sådan finns. DET har du "rätt" till. DU PÅSTÅR att dun inte hindrar någon, men likförbannat säger du att du ger fan i att flytta på dig. Det innebär väl att du de facto är i vägen, eller hur? Känner du till uttrycket "when you're in a hole, stop digging"?
Senast redigerad av Bobbyboi 2025-12-30 kl. 15:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in