Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-28, 17:40
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Varför inte gå på motorväg vid "sunkigt underlag på trottoaren", gärna med barnvagnen. Det kan förhoppningsvis resultera i en förbättring av gen poolen...
Right back at you, precious. Kör så det ryker med din lilla elcykel på motorvägen så slipper vi kanske både dig och din cykel.
Citera
2025-12-28, 17:56
Medlem
Zoologens avatar
Jag förstår att cyklister tycker att fotgängare kan ta upp för mycket plats. Cykel- och gångbanor är ju uppdelade av en anledning. Men fotgängare har det inte heller alltid så lätt.
Det allra värsta är väl alla elscootrar som kommer susande bakom ryggen på en. Hur många gånger har man nästan strukit med?
Citera
2025-12-28, 18:00
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Vi avhandlar cyklister här och inte något hat mot en viss region.
Nja, tråden avhandlar egentligen fotgängare som rör sig i bredd på gång- och cykelbanor. Personligen hyser jag en extra stark avsky mot unga, nyblivna mammor med barnvagnar. De tror att de är universums centrum och går gärna mitt i vägen.
Citera
2025-12-28, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Nja, tråden avhandlar egentligen fotgängare som rör sig i bredd på gång- och cykelbanor. Personligen hyser jag en extra stark avsky mot unga, nyblivna mammor med barnvagnar. De tror att de är universums centrum och går gärna mitt i vägen.

Javisst! Jag tycker joggare är värst, faktiskt. De vet farorna men struntar fullkomligt i det bara för att inte tappat flåset.
Citera
2025-12-28, 18:10
Medlem
Klart man får gå på cykelbanan, men man får ju gärna ha lite koll bakåt. Vet man om att man har dålig hörsel får man särkilt fatta, finns ju fan inget värre än att plinga ett par gånger utan att en rad på 4 pers inte märker det.
Citera
2025-12-28, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle2111
Klart man får gå på cykelbanan, men man får ju gärna ha lite koll bakåt. Vet man om att man har dålig hörsel får man särkilt fatta, finns ju fan inget värre än att plinga ett par gånger utan att en rad på 4 pers inte märker det.

Det är klart olämpligt att gå på cykelbanan när det finns en gångbana i närheten. Och går man på cykelbanan så får man räkna med att folk cyklar på gångbanan.
Citera
2025-12-28, 18:56
Medlem
Luriosans avatar
Ärligt talat - jag avskyr nästan alla cyklister. Det beror uteslutande på deras trafikvett pga det är jobbigt att sakta ner och sedan trampa vidare. Exempelvis när de kommer susandes från en korsning och inte ens kollar innan de korsar ett övergångsställe eller vistas på bilvägar och kör mot rött. I trafiken får man samsas om samma utrymme, men många cyklister anser att de har företräde överallt.

Där jag bor finns nästan enbart delade gång- och cykelbanor. Banorna är inte smala, men heller inte superbreda. Flera gånger har jag fått hoppa in i buskage för att någon cyklist måste komma fram - trots att det inte finns plats.

Går man i bredd får man ha koll, men jag kan tycka att man som cyklist kan bromsa in och ge folk tid att flytta på sig - särskilt om man cyklar fort. Som cyklist ser man oftast fotgängarna först om man kommer bakifrån och en cykel är ett relativt tyst färdmedel. Men som med allt annat, vissa tänker enbart på sig själva och skiter i alla andra.
Citera
2025-12-28, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
men många cyklister anser att de har företräde överallt.

Jag anser att bilister har väjningsplikt på cykelöverfarter. (Lagen säger det.) Men idag blev jag nästan överkörd av en bilist.
Citera
2025-12-28, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av homenzinho
Ja, där går du med din hund som vankar fram och tillbaka i det väl tilltagna kopplet, så att cyklister som kommer bakifrån får tvärnita för att inte dela odjuret i två stycken.

Och där går ni, tre pers i grupp, över hela den kombinerade cykel- och gångbanan, som om ni ägde stället. Men jösses vad rädda ni blir när en cyklist flyger förbi alldeles alldeles tätt om jackan!

Och där står Agda och Agnes att prata, mitt i gångbanan! Inte en tanke på att gå avsides för detta ändamål, utan man spärrar så gärna andra medtrafikanter.

Varför gör ni på detta viset, ärthjärnor?
Tror inte att de vet att de kan bli döma för vårdslöshet i trafik. Körkortet kan ryka och det ligger fängelse i straffskalan.

"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik". (Trafikförordning, 1998:1276)
Citera
2025-12-28, 19:04
Medlem
Citat:
får tvärnita för att inte dela odjuret i två stycken.

Enligt Trafikförordningen är du skyldig att anpassa din hastighet som cyklist beroende på trafikförhållanden. Det innebär att du på en kombinerad gång- och cykelbana håller för hög hastighet om du tvingas tvärnita pga gående och hundar, som naturligtvis har all rätt att vistas där.
Citera
2025-12-28, 19:18
Medlem
Luriosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jag anser att bilister har väjningsplikt på cykelöverfarter. (Lagen säger det.) Men idag blev jag nästan överkörd av en bilist.
Javisst är det så, men man måste också ge bilisten en ärlig chans att se dig. Kommer man farandes från en skymd kurva kan man inte bara anta att bilisterna har sett dig. Som bilist är det inte roligt att behöva tvärnita för att någon tjomme dyker upp som en svamp ur marken och kör ut framför dig och hänvisa till väjningsplikten när de själva bryter mot att iaktta varsamhet och omsorg för att undvika trafikolyckor.

Överlag tycker jag att många cyklister saknar konsekvenstänk och utsätter sig själva och andra för fara.
Citera
2025-12-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ja, där går du med din hund som vankar fram och tillbaka i det väl tilltagna kopplet, så att cyklister som kommer bakifrån får tvärnita för att inte dela odjuret i två stycken.

Och där går ni, tre pers i grupp, över hela den kombinerade cykel- och gångbanan, som om ni ägde stället. Men jösses vad rädda ni blir när en cyklist flyger förbi alldeles alldeles tätt om jackan!

Och där står Agda och Agnes att prata, mitt i gångbanan! Inte en tanke på att gå avsides för detta ändamål, utan man spärrar så gärna andra medtrafikanter.

Varför gör ni på detta viset, ärthjärnor?

Cyklister har inte rätt till åsikter. Så käft på’re
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in