Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-29, 09:43
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Då GM bytt kön juridiskt kommer denne få avtjäna straffet på en kvinnoanstalt eller?

Ja, Vilma är ju en kvinna nu!
Citera
2025-12-29, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av microscopium
Det utreds om ett nytt straff, "säkerhetsförvaring": https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2025/10/sakerhetsforvaring--en-ny-tidsobestamd-frihetsberovande-pafoljd/

Om man snabbspårar detta och får igenom det innan dom ska fastslås för odjuret, kan han dömas till det? Eller måste brottet ha begåtts efter det att lagen röstats igenom?

Torde finnas 99,9% folkligt stöd, med undantag för snecker och någon annan vrickad center eller vänsterpartist, för att snabba på det och se till att han aldrig får röra sig fritt igen.

Jag tror du missuppfattat den påföljden. Säkerhetsförvaringen kommer främst vara ägnad åt återfallsförbrytare eller seriebrottslingar (som t ex Nytorgsmannen, Hagamannen eller Gryningspyromanen). Säkerhetsförvaringen kommer inte anses som ett hårdare straff än livstidsstraffet - och skall heller inte ersätta livstidsstraffet. Personer som döms för sådana här brott (mord) kommer alltjämt dömas till livstid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Jag har sett ett par bilder på hen. På den ena bilden har hen blå ögon, målade läppar och lite längre ljust hår med mittbena. På den andra bilden har hen brunaaktiga ögon, ljust hår och killfrisyr. Man kan knappt tro att det är samma person.

Vänta va? Är mördaren transa?
Citera
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Då GM bytt kön juridiskt kommer denne få avtjäna straffet på en kvinnoanstalt eller?

Vet vi att han har gjort ett juridiskt könsbyte? Såvitt jag vet kan en man byta til ett kvinnligt namn även utan juridiskt könsbyte.

Edit: Nu såg jag att krimfup.se skrivit att han gjort ett juridiskt könsbyte. Vet ej om det är en pålitlig källa.
Senast redigerad av Sonny00 2025-12-29 kl. 09:51.
Citera
Medlem
Kan inte 45 åringen som är misstänkt typ vara hans pappa? Jag tänker att en random person inte hjälper till att gömma ett lik
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagejaget
Var kan jag finna
information och bild på 45-åringen? Har läst allt i tråden men inte sett något

Inte sett så mycket information om honom. Det verkar vara väldigt obekräftade uppgifter. Så jag skulle nog utgå från det - 45-åringens identit är just obekräftad tills vidare.
Citera
2025-12-29, 09:46
Medlem
Nån som har länken till dumpen där MGM förekommer?
Citera
2025-12-29, 09:46
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManySuchCases
Kan vi bara klargöra att GM är en man och att kalla honom för henne gör många förvirrade.
Är ett hån mot kvinnor, biologin och Wilma Andersson att kalla honom Vilma.
Håller med, samtidigt är det så lagen är nu i Sverige.

Heter hon Vilma Andersson så gör hon.
Citera
2025-12-29, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MREnzoWrange
Men det är ju alltid praxis, en person ska vara försvunnen i ett visst antal timmar och med andra indicier innan man startar igång en större insats.

Jag säger inte det är rätt, men jag säger att det är så det brukar går till. Sedan är det väl bra att sakerna hittades och att det möjligtvis var en del av det stora pusslet i att hitta henne.

En tjej som går hem själv efter en festnatt är ju inget ovanligt.

Fortfarande så kunde dom ha räddat offret.
Det är dom första 24h och speciellt dom närmaste timmarna som är viktigast när någon har blivit kidnappad.
Det är rätt sjukt att man som anhörig måste försöka lösa brotten när polisen vägrar. Som anhörig har man inte alla resurser som polisen har.
Citera
2025-12-29, 09:47
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eqal.rights
Ja, vi har försökt kolla vart hon kan vända sig! Hon har pratat med en polis/tipsat (det var innan de hade hittat BO och GM). Men dessvärre var den polisen ganska arrogant och gjorde nog allting värre för henne. Så idag ska vi kolla med kyrkan om där finns någon att prata med. Alt. förslag?
Kyrkan har ofta fantastiska diakoner / själasörjare som man kan träffa i sorg eller i kris.
Citera
2025-12-29, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Ja, Vilma är ju en kvinna nu!

Har Vilma opererat bort quken?
Citera
2025-12-29, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sensationsmile
. Jag är glad att de lämnat öarna och nu, när han är fri så får vi se när han är begår nästa brott
Vad menar du med ovanstående?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in