Citat:
Ursprungligen postat av
antwoord
2023 skickades en motion in till justitieutskottet om ’inget identitetsskydd för pedofiler’ (Motion 2023/24:1142). Fick så klart avslag.
Jag tänker såhär, timing var kanske inte rätt då. Men nu, med den här helt fruktansvärda händelse, kanske vi kan få till en ändring. Det kanske gör någon skillnad att använda detta momentum.
Så jag frågar helt seriöst här, är det någon som är intresserad av att sätta ihop en välskriven motion och sedan kontakta relevanta riksdagsledamöter och skicka över den till dem? Eller har andra idéer hur vi kan använda den här fruktansvärda händelsen för att skapa en riktig förändring framåt. Har du intresse av detta, skicka mig en dm.
Problemet är att politiker aldrig bryr sig, för att deras partiledning inte tar fingret ur arslet någon gång. Som enskild politiker följer man partipiskan slaviskt och vågar aldrig sätta press.
Hade politiker brytt sig så hade vi fått en förändring för länge länge sedan. Det finns pedofiler som förgripit sig på barn i dagis som släppts efter häktningsförhandling, för att sedan dömas till ynka 3 år, och nu lever med skyddad identitet.
Problemet är till viss del också folket. Man röstar på samma politiker. Man glömmer den här typen av fall efter bara några veckor. Sen är det business as usual.
Pedofil-register borde funnits för längesedan. Än idag har vi alltså pedofiler som ränner runt på våra gator helt fria.
Jag gillar den moderata politikern som skrev den motionen. Hon har ballar. Men en sån politiker måste också påverka folket och därefter sätta press på sin partiledning. Detta exempel för åtgärder mot pedofiler är 99,9 procent av befolkningen med på. Att skriva motioner och debattera i riksdagen kommer aldrig hjälpa. Och blir man för obehaglig mot partiledningen så ryker din riksdagsplats nästa val.