Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja folk är jävla sopor. Är det orange varning ska man inte ut på vägarna över huvud taget.

Det var väl ingen som var ute och körde på vägarna som råkade ut för olyckor eller skador. Helt ofarligt. Bara en del köer här och var.
Citera
2025-12-28, 18:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Det var väl ingen som var ute och körde på vägarna som råkade ut för olyckor eller skador. Helt ofarligt. Bara en del köer här och var.

Exakt hur många olyckor som inträffade har inte med saken att göra. Om det råder en orange eller röd vädervarning ska du inte vara ute i det området över huvudtaget om du inte vet vad du håller på med. Men folk fungerar inte så.
Citera
2025-12-28, 18:59
Medlem
Dags att lagstifta för trädsäkra elledningar och viktiga vägar.
Senast redigerad av ViSocialModerater 2025-12-28 kl. 19:03.
Citera
2025-12-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViSocialModerater
Dags att lagstifta för trädsäkra elledningar och viktiga vägar.

Nog för att nätägare är snåla (jobbar själv inom kraftnätsbranschen), men detta är omöjligt.
Citera
2025-12-28, 19:17
Medlem
Nätägarna tycker förstås att det är för dyrt, men omöjligt kan det inte vara med statliga subventioner och privata skogsägares initiativ.

Trafikverket borde i första hand säkra vägarna.

Stormar blir väl vanligare med väderförändringarna så det borde åtminstone startas en utredning så att det eventuellt är löst när 2100-talet börjar.

Våra barnbarn kommer att vara tacksamma.
Senast redigerad av ViSocialModerater 2025-12-28 kl. 19:31.
Citera
2025-12-28, 19:54
Medlem
Citat:
Nätägarna tycker förstås att det är för dyrt, men omöjligt kan det inte vara med statliga subventioner och privata skogsägares initiativ.

Stormar blir väl vanligare med väderförändringarna så det borde åtminstone startas en utredning så att det eventuellt är löst när 2100-talet börjar.

varför skulle en privat skogsägare bry sig ett dugg om någon elledning?
Citera
2025-12-28, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
fel. jag såg 2 olyckor med mina egna ögon och var själv nära på att köra in i en gran som låg på motortrafikleden i motsatt riktning men som även stack in över omkörningsfältet som jag låg i, man såg den riktigt dåligt när det var mörkt konstigt nog. och har även sett några på facebook som fått stillastående bilar krossade
Citera
2025-12-28, 19:55
Medlem
Om skogsägaren får tillräckligt betalt av staten för att säkra ledningarna, det ska vara lönsammare att säkra ledningarna än att vänta till slutavverkning.
Alla skulle inte ta det erbjudandet, men en del.
Senast redigerad av ViSocialModerater 2025-12-28 kl. 20:04.
Citera
2025-12-28, 20:13
Medlem
Citat:
Om skogsägaren får tillräckligt betalt av staten för att säkra ledningarna, det ska vara lönsammare att säkra ledningarna än att vänta till slutavverkning.
Alla skulle inte ta det erbjudandet, men en del.
eh va?
är du dum i huvudet? det är inte skogsägarens uppgift att ta hand om elnätet. vem ansvarar när skogsägaren råkar fälla träd på skogsledningen, eller om ett träd ändå skulle blåsa omkull och slå ut ledningen?

nejdu, det där ligger inte på skogsägaren.

vet du hur dåligt betalt man får idag för att få ett elskåp uppsatt på sin mark? man får en engångssumma på 3000kr, det var vad min far blev erbjuden. och då står fanskapet precis intill skogsvägen och kan vara lite i vägen när man bökar med timmervagnen. inte värt det för att ha ett elskåp där i all överskådlig framtid..
Citera
2025-12-28, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Visst var det mindre katastrofalt än Gudrun eller Per men det ligger mattor av träd lokalt, vi snackar säkerligen om tiotusentals kubikmeter timmer som har blåst ner sett till hela området.

Jag har under mina snart 40 år aldrig sett nåt liknande med mina egna ögon. Att jämföra katastrofer med varann blir lite fjantigt. Det är definitivt en naturkatastrof i mina ögon, om än med lyckligtvis väldigt få dödsfall.

Träd av denna sort borde inte falla så lätt. Isf skulle inte vissa träd kunnat bli 100-150 år gamla… jag tror de har att göra med att tråden är riktigt dåligt planterat och stressväxer. Vi har knappt urskog kvar i Sverige.
Citera
2025-12-28, 21:42
Medlem
soups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Visst var det mindre katastrofalt än Gudrun eller Per men det ligger mattor av träd lokalt, vi snackar säkerligen om tiotusentals kubikmeter timmer som har blåst ner sett till hela området.

Jag har under mina snart 40 år aldrig sett nåt liknande med mina egna ögon. Att jämföra katastrofer med varann blir lite fjantigt. Det är definitivt en naturkatastrof i mina ögon, om än med lyckligtvis väldigt få dödsfall.

Snarare ett exempel på katastrofalt skogsbruk än naturkatastrof. Trädåkrar faller pladask, va samma vid gudrun. En flerskiktad naturskog står pall på ett helt annat sätt.
Citera
2025-12-28, 21:51
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Finns ingen fakta om att stormarna blir vanligare eller kraftigare.
Den diskussionen var uppe då stormen Gudrun var aktuell men SMHI som har statistik på sådant förklarade att så inte är fallet.

Har du riktiga fakta så fram med dem istället för bara eget hittepå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in