Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-28, 11:57
Medlem
Hrass avatar
Att myndigheterna grämer sig över att inte alla tar till sig varningarna är väl inte oväntat. De går ju ut med precis samma "gula varning" och att man ska "stanna hemma" (på en vardag, precis som om alla kan arbeta hemifrån) så fort det blåser lite snålt.

Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Hyfsat skandinaviska namn. Undrar hur länge det dröjer innan listan beskylls för att vara rasistisk eller i alla fall icke inkluderande.
Det är ju destruktiva ting, då passar det bra med svenska namn.
Citera
2025-12-28, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Totalt 3 personer har omkommit. Må dessa vila i frid!

Alla tre var i skogen.
En som promenerade (vid skidanläggning), igår.

En som röjde träd igår.

En som röjde träd idag.
Senast redigerad av Terrorbyre 2025-12-28 kl. 12:24.
Citera
2025-12-28, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag undra mer hur lätt träd verkar falla.. är det för de mesta är planterat i Sverige att dom är dålig rotsättning? Såg en video en tjej lagt ut på tiktok såg inte ut ens att blåsa särskilt hårt men flera träd trilla som plockepinn över vägen..

Nja det beror på flera saker: Trädtyp, markens/jordens karaktär, mono-odling (ex. samma höjd och täta planteringar) och ingen tjäle. Blöt mark gör det lättare att de faller. Det finns fler skäl än de nämnda.
Citera
2025-12-28, 12:41
Medlem
outback4s avatar
Dom gnäller i Norrland när vi söderut får snökaos. Och nu gnäller norrlänningar på stormen Johannes är den värsta stormen dom upplevt, men vi söderut hade Gudrun Jan 2005 som var EN ORKAN och tusen gånger värre konsekvenser med 10 tals döda och långt över en halv miljon hushåll var utan ström i veckor, ja vissa fick vänta i månader på normala omständigheter, och träden som blåste ner var 100 000 gånger fler än den här blåsten. Så tappa inte omdömet pga lite blåst där uppe.
Citera
2025-12-28, 13:09
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Dom gnäller i Norrland när vi söderut får snökaos. Och nu gnäller norrlänningar på stormen Johannes är den värsta stormen dom upplevt, men vi söderut hade Gudrun Jan 2005 som var EN ORKAN och tusen gånger värre konsekvenser med 10 tals döda och långt över en halv miljon hushåll var utan ström i veckor, ja vissa fick vänta i månader på normala omständigheter, och träden som blåste ner var 100 000 gånger fler än den här blåsten. Så tappa inte omdömet pga lite blåst där uppe.
Jag har inte hört eller läst om en enda norrlänning som gnäller över stormen för de är vana vid tufft väder. Däremot en del 08-or som måste åka skidor och inte kan fatta att det går inte om det är storm.

Däremot har vi några larviga här som påstår att det inte blåser så farligt och de bor i södra Sverige där stormen aldrig kom till.
Där jag bor i södra Sverige blåste det max 7-8 m/s och inget att gnälla om.

Vad nollor här inte fattar att de som måste ut och ta hand om träd som vält eller gått av har ett mycket farligt arbete och det är två som inte lever längre.

När stormen Gudrun härjade i södra Sverige hörde jag heller ingen som gnällde. Däremot ett stort och farligt arbete att ta hand om skadorna på skogen efter stormen.

Att tidningarna drar på är vi rätt vana vid och inget att bry sig om.

Den som gnäller är du själv.
Citera
2025-12-28, 14:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har inte hört eller läst om en enda norrlänning som gnäller över stormen för de är vana vid tufft väder. Däremot en del 08-or som måste åka skidor och inte kan fatta att det går inte om det är storm.

Däremot har vi några larviga här som påstår att det inte blåser så farligt och de bor i södra Sverige där stormen aldrig kom till.
Där jag bor i södra Sverige blåste det max 7-8 m/s och inget att gnälla om.

Vad nollor här inte fattar att de som måste ut och ta hand om träd som vält eller gått av har ett mycket farligt arbete och det är två som inte lever längre.

När stormen Gudrun härjade i södra Sverige hörde jag heller ingen som gnällde. Däremot ett stort och farligt arbete att ta hand om skadorna på skogen efter stormen.

Att tidningarna drar på är vi rätt vana vid och inget att bry sig om.

Den som gnäller är du själv.

Men man kan ju undra varför dessa tre personer som dog var ute i stormen över huvud taget? Det är samma sak varje gång det varnas för extrem halka. Lik förbannat ska tusentals människor vara ute och köra på dessa vägar. Ta varningar och väder på större allvar så slipper du dö.

En annan grej - sopigt att inte kunna bygga Gävlebocken så att den stod pall för lite vind.
Citera
2025-12-28, 15:27
Moderator
HelgeBuks avatar
Visst var det mindre katastrofalt än Gudrun eller Per men det ligger mattor av träd lokalt, vi snackar säkerligen om tiotusentals kubikmeter timmer som har blåst ner sett till hela området.

Jag har under mina snart 40 år aldrig sett nåt liknande med mina egna ögon. Att jämföra katastrofer med varann blir lite fjantigt. Det är definitivt en naturkatastrof i mina ögon, om än med lyckligtvis väldigt få dödsfall.
Citera
2025-12-28, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Men man kan ju undra varför dessa tre personer som dog var ute i stormen över huvud taget? Det är samma sak varje gång det varnas för extrem halka. Lik förbannat ska tusentals människor vara ute och köra på dessa vägar. Ta varningar och väder på större allvar så slipper du dö.

En annan grej - sopigt att inte kunna bygga Gävlebocken så att den stod pall för lite vind.

2 av de döda skulle ut och arbeta, röjning. Skyll på deras arbetsgivare.
Den 3e var ute på elljusspåret, den personen får tyvärr skylla sig själv.
Citera
2025-12-28, 15:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Jag håller med om att man bör ta varningar på allvar. Dock har vi rätt många som tramsar i den här tråden om att det var larvigt lite blåst.

De tre omkomna
En var ute och motionerade. Tokigt val av tillfälle (min åsikt). Fick ett träd på sig.

Två var ute och skulle ta bort träd som fallit. Svårt att döma de som försöker åtgärda stormskador.

Läser du inte på nyheterna?

Från Aftonbladet

"Man död – fick träd över sig
En man i 60-årsåldern har dött efter att ha fått ett träd över sig i Hofors.
Mannen arbetade i skogen när trädet blåste ned under lördagskvällen.
Polisen kommer att utreda olyckan och en anmälan om arbetsplatsolycka har upprättats.
Anhöriga är underrättade."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y53VWR/trafikverket-varanar-efter-stormen-johannes-fortfarande-farligt
Citera
2025-12-28, 17:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag håller med om att man bör ta varningar på allvar. Dock har vi rätt många som tramsar i den här tråden om att det var larvigt lite blåst.

De tre omkomna
En var ute och motionerade. Tokigt val av tillfälle (min åsikt). Fick ett träd på sig.

Två var ute och skulle ta bort träd som fallit. Svårt att döma de som försöker åtgärda stormskador.

Läser du inte på nyheterna?

Från Aftonbladet

"Man död – fick träd över sig
En man i 60-årsåldern har dött efter att ha fått ett träd över sig i Hofors.
Mannen arbetade i skogen när trädet blåste ned under lördagskvällen.
Polisen kommer att utreda olyckan och en anmälan om arbetsplatsolycka har upprättats.
Anhöriga är underrättade."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y53VWR/trafikverket-varanar-efter-stormen-johannes-fortfarande-farligt

Motionären får helt klart skylla sig själv.

Att två personer dör när de ska röja upp efter stormen tyder på extremt dåligt omdöme av antingen skogsröjarna själva eller deras arbetsgivare.
Citera
2025-12-28, 17:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Motionären får helt klart skylla sig själv.

Att två personer dör när de ska röja upp efter stormen tyder på extremt dåligt omdöme av antingen skogsröjarna själva eller deras arbetsgivare.
Ja det kommer säkert utredas vad det var som gjorde att de omkom.
Det har varit väldigt många ute för att åtgärda problemen med nedfallna träd över elledningar och vägar.
En intervju jag såg på från en som håller på med åtgärder med nedfallna träd berättade att det var väldigt många som ändå var ute och körde på vägarna trots allvarliga varningar.
Folk skiter i att det var orange varning och myndigheterna hade varnat för stora olycksrisker.

Ser du inte på nyheter eller läser nyheterna på nätet?
Citera
2025-12-28, 17:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ja det kommer säkert utredas vad det var som gjorde att de omkom.
Det har varit väldigt många ute för att åtgärda problemen med nedfallna träd över elledningar och vägar.
En intervju jag såg på från en som håller på med åtgärder med nedfallna träd berättade att det var väldigt många som ändå var ute och körde på vägarna trots allvarliga varningar.
Folk skiter i att det var orange varning och myndigheterna hade varnat för stora olycksrisker.

Ser du inte på nyheter eller läser nyheterna på nätet?

Ja folk är jävla sopor. Är det orange varning ska man inte ut på vägarna över huvud taget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in