2025-12-28, 00:15
Medlem
https://www.nsd.se/story-nyheter/boden/artikel/mardrommen-sofias-son-forsokte-ta-sitt-liv-for-tre-veckor-sedan/l72wxk8j

Här är artikeln om GM hur dåligt han mådde tidigare… känner tyvärr ingen sympati för han.. borde vara bättre att han dödade sig själv och inte andra offer för hans ohälsa…
Citera
2025-12-28, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammamia32
Om vi nu ska spekulera hejvilt så kan de ju finnas en totalt värdelös pappa som själva har psykiska problem som är skulden till dessa tre barns elände. En del psykiatriska diagnoser är tyvärr till viss del ärftliga. Samhället är smockfullt av värdelösa pappor idag som gör sina barn sjuka.

Det var illa. Stackars pappor som går omkring och gör sina barn sjuka.
Men inte är väl samhället smockfullt av värdelösa pappor? Anser du verkligen att man är en värdelös pappa om man bär på en ärftlig psykisk sjukdom sjukdom eller genetiskt anlag för en sjukdom som t.ex. bi-poläritet?
Senast redigerad av Detdundrar 2025-12-28 kl. 00:29.
Citera
2025-12-28, 00:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orofarne
Du spekulerar friskt; utifrån medieuppgifterna är det inte tydligt att han skrevs ut på vårdens initiativ. Mer sannolikt, eftersom att han först skall ha skrivits in på LPT är att han vid bedömning för intagningsbeslut (som skall utföras inom 24 h efter att personen ankom vårdinrättningen) inte bedömdes uppfylla krav för fortsatt tvångsvård enligt LPT 6b §. Ett rätt vanligt scenario vid ex. drogutlösta psykoser; en patient kommer in, är psykotisk och är i behov av inneliggande vård, vårdintyg skrivs, personen får medicinering och sover ut. När personen vaknar är vederbörande hyggligt klar och redig och lagen medger inte intagningsbeslut. Ofta erbjuds man då att kvarstanna på HSL - alltså på frivillig vård. Alla tar dock inte emot det erbjudandet. De problem som detta kan orsaka får du snarare lasta lagstiftaren för. Kanske gjorde någon fel, kanske gjorde man allt vad lagen medger - i det här skedet är det ju inte klart vad som hänt, så man kan ju avstå brösttonerna ett tag åtminstone…

Har läkaren inte högljutt protesterat mot rådande ordning har han ett delansvar i att mördaren gick lös.
Citera
2025-12-28, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxDemon0099xx
Nej men vad heter kvinnan som är mamman till GM
Du ställde frågan till ett svar som gällde brottsoffrets mamma.

Uppgifterna om gärningspersonen hittar du i Grevens sammanfattning - DEL 2. Det finns en länk till hennes Facebook profil.

(FB) Kvinna avliden, 2 skadade, GM skjuten till döds av polisen, Boden (2025-12-25)
Citera
2025-12-28, 00:35
Medlem
Onanikrems avatar
Kan MGMs styvpappa haft en fling med den mördade mamman och MGM fått ett psykbryt över det, anklagat mordoffret för att ha förstört familjen osv? Jag tror inte på slumpen, och hade han slumpvist valt ett hus att gå in och mörda i så hade han mördat och varit klar med sitt dåd och ute på 10 minuter. Händelseförloppet verkar ha pågått över ett flertal timmar.
Citera
2025-12-28, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Visst, det fanns andra alternativ, hade självmordsförsöket och efterbörden av det, kanske mer vi inte vet? Hade det för 50 år sedan hade han låsts in på mentalsjukhus för sin egen och andras säkerhet.

Han kunde lagts in och medicinerats tungt som i bland händer i dag, men en dag skulle han då säkert ut i samhället ändå, och kanske mörda någon?

Nu släpptes han ju bara ut, fri att mörda att krossa en oskyldig familjs liv. Jag tror det blivit bättre om han inte överlevt självmordsförsöket trots allt. Med kontentan, bättre för honom och bättre för alla andra.
De som släppte ut honom kan ta på sig skulden för det inträffade, ett mord och två mordförsök.

Jag håller helt med dig. Hade det funnits kvar mentalsjukhus hade troligen flera oskyldigas liv räddats. Jag tycker att man läser flera gånger per år om vansinnesdåd utförda av galningar med psykos. Som galningen i Harmånger(?), en galen kvinna i Uppsala som oprovocerat mördade en okänd pensionär, knivmördaren i Enköping etc etc. Samtliga har år med psykisk instabilitet bakom sig. Hade mentalsjukhusen funnits kvar hade dessa galningar varit inspärrade och oskyldiga liv hade räddats från en fasansfull död och anhöriga besparats livslångt lidande och sorg.

Psykiatrin är ju nu katastrofal. Här är den egna familjen så rädd att de låser in sig om nätterna och lyckas få in galningen på tvångsvård och så släpps han! Bara för att bestialiskt mörda en helt okänd kvinna och skada o traumatisera två unga kvinnor! De som släppte ut aset bör ställas inför rätta. Gudskelov att polisen gjorde det enda vettiga och oskadliggjorde svinet så att han aldrig mer kan skada en enda människa. Den polisen som sköt borde få medalj för den har räddat samhället från en bestialisk mördare!

Jag trodde aldrig att jag skulle säga något så grymt om en annan människa men det var förbannat synd att han inte lyckades med sitt självmord!
Citera
2025-12-28, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LustForYouth
Folk pratar psykos hit och psykisk ohälsa dit, men det finns lika mycket som pekar på att han visste exakt vad han gjorde. Att hans egen mamma varit så rädd för honom att hon låst in sig på nätterna säger en hel del. Totalt jävla ond. Brinn i helvetet

Man behöver inte vara 'ond' för att man är psykiskt oberäknelig. Och det är just det jag tror GM var. En frisk person brukar väl generellt inte hugga ner obekanta människor, om det nu var fallet, utav ren ondska?
Citera
2025-12-28, 00:40
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har information som gör gällande att modern var ute i närheten av huset och blev där knivskuren.

Han tog sig därefter in i huset.
Hon dog utomhus ja, men var det före Elvis has entered the building från första början eller flydde hon ut? Mördaren verkade vara beredd på polisens entre.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-12-28 kl. 00:45.
Citera
2025-12-28, 00:42
Medlem
Psykvården befinner sig i en nedåtgående spiral.
Nyss var det någon som gick bärsärk inne på psyket i Umeå.
Det säger väl allt.
Bara de som är sjukast i varaktiga psykossjukdomar och extremt suicidala får en långvarig LPT.
GM borde ha kvalificerat för den senare gruppen.
Han sökte och fann en metod att ta sitt liv genom suicide by cop.
Citera
2025-12-28, 00:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Hon dog utomhus ja, men var det före Elvis has entered the building från första början eller flyde hon ut? Mördaren verkade vara beredd på polisens entre.

Som sagt, det jag fått till mig är att det var före, sant eller inte.
Citera
2025-12-28, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Man behöver inte vara 'ond' för att man är psykiskt oberäknelig. Och det är just det jag tror GM var. En frisk person brukar väl generellt inte hugga ner obekanta människor, om det nu var fallet, utav ren ondska?

Jag tror efter att ha följt hela tråden att det inte finns svart på vitt allt vi vill ska vara så. Man vill ge någon skulden, för det ofattbara som hänt. Nån ska sättas dit, nån ska betala.
Självklart är MGM den första, han är död… vem ska vi då sätta dit? Hans mamma: som både gått ut tidigare i tidningar om hur hon inte får hjälp, även nu efter dådet: varit med på intervju om sin son. För er som inte fattar så har hon även förlorat någon, en son hon säkert fått kämpa många år med. Jag tror inte hon i sina vildaste drömmar kunde veta vad som skulle ske. Försök att tänka efter innan ni skriver saker om henne, hon är inte sin son. Känner så mkt för familjen som blev drabbad, det ska inte behöva hända om sjukvården fungerar, allra helst psykiatrin, där måste det ske förändringar!! Ibland är inte föräldrar ansvariga för vad som händer deras barn, det gäller naturligtvis inte i alla familjer. Bara värt att nämna, så vi alla tänker på det.
Citera
2025-12-28, 01:02
Medlem
mammamia32s avatar
DU ser mig ut som "låg nivå". Den dagen du har min utbildning så kan vi prata

Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Om du nu mot förmodans verkligen arbetar inom rättspsykiatrin så antar jag att det handlar om på en väldigt låg nivå.

Det sociala arvet är knappast oviktigt.

Därför kan man lika gärna glömma GM’s mamma och välja att hjälpa dom som drabbats av GM’s våld. Det är dom och andra i liknande situation som behöver ha hela samhällets kraft bakom sig nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in