Citat:
Ursprungligen postat av
Mailmans
Förstår din poäng, men inte insatt i ämnet rent rättsligt så tänker inte spendera min ledighet att leta upp massa domar.
Jag vet bara vad Trafikverket säger och att polisen stoppar dig om du kör för sakta på vägen. Sen att bli dömd är en annan femma.
Men att påstå att jag har fel och att man får lära sig att det är helt okej att fritt välja att hastighet på vägarna när man tar körkort är helt galet.
Körskolan ska lära ut ”bästa praxis” inom vad TF (Trafikförordningen) tillåter.
När det sen gäller vilken hastighet man ska köra i så får man skilja på bör och skall i det trafiklärare säger, och de har tyvärr inte alltid juridiskt till punkt och pricka i vad de lär ut om bästa praxis, sett till vad TF faktiskt säger.
Jag kan lova dig att polisen i princip aldrig kommer att bry sig i om nån kör 75-80 på en väg skyltad 100, om aktuell förare i övrigt kör ok, och detta även om det stundom kan bli lite bilar i kö bakom.
Det hela grundar sig i att folk ska ha friheten att nyttja vägnätet, även om de inte är ”elitförare” och alltid kan/vill/vågar hålla skyltad hastighet där andra kan och gör det. Där kommer TF paragrafer om att visa hänsyn till andra trafikanter in, och de som är mer kapabla bör då kunna visa de mindre kapabla mer hänsyn.
De extremt få fall där någon blivit dömd för att ha hållit för låg hastighet, handlar i princip uteslutande om att det finns fler påverkade faktorer än endast hastigheten som grund, som t ex hängt folk på bilen, ut ur fönstren och stereo på max med dunka i plåten och cruising i promenadfart mitt i natten i stan, alltså på många sätt ett direkt störande. Eller på landsväg i lägre fart men påtagligt vinglande och misstänkt RF etc.