Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2025-12-27, 20:47
Medlem
Fenomenet att på 2+1-väg åker saktare när det är enfiligt och sedan snabbare när det blir två filer tycker jag har blivit mer ovanligt med tiden. Men visst förekommer det fortfarande och det är irriterande.

Min teori är att vissa tycker det är otäckt när det blir smalt och då saktar de in. Och när blir tvåfiligt så slappnar av för det blir bredare, och ökar farten. Känslorna styr, inte det logiska i att när det är enfiligt så är det som säkrast och man kan verkligen slappna av.

Jag tycker 2+1-väg är en utmärkt uppfinning. Jag behöver inte bekymra mig om omkörning innan det blir två filer och kan köra om utan mötande trafik. När enfiligt så slipper de som gör annars gör farliga omkörningar och de har inget för att nosa en i baken, jag kan ju inte släppa fram. 2+1-väg är lugnare än om det är tvåfiligt hela tiden.
Citera
2025-12-27, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Igår körde jag på en 2+1-väg och jag blev fullständigt rosenrasande över vilka efterblivna människor som trafikerar dem. Somliga borde inte ha körkort.

2+1-vägen var skyltad 100 km/h. När det var 2 filer så höll folk 100 km/h. Men när det övergick till 1 fil så bromsade somliga ner till 80 km/h så det blev långa köer bakom dem.

Finns det någon som tänker på att det kan finnas oskyddade trafikanter på en 2+1-väg? (Såvida det inte är skyltat motortrafikled eller gående/cykel-förbjudet.) De som håller 80 km/h kanske gör det.

En anledning till att man gjort 2+1-vägar istället för motorväg är väl för att slippa göra alternativa vägar för långsam trafik.

Gasas man upp 120-130 km/h på en väg med hastighetsbegränsning 100 km/h så har man inte alla hästar hemma.
Citera
2025-12-27, 21:34
Medlem
Grodaifickans avatar
En annan kör snabbare på 1-sträckorna där körfältet är bredare och man inte behöver förhålla sig till annan trafik än den precis framför en, för att sakta ner på 2-sträckorna så att dampmongona kan köra om så man slipper ha dem i arslet.

Ser annars inte poängen med omkörningar på 2+1-vägar så länge det inte handlar om trafik som kör långt under hastighetsbegränsningen. Att köra om folk som ligger på hastighetsbegränsningen är bara en onödig risk som på sin höjd vinner en 2-3 sekunder per omkörning fram till ens mål. Du fastnar ändå bakom nästa person som håller begränsningen på nästa 1-sträcka. Sålänge du inte ska köra en väldigt lång sträcka hinner du ändå inte med tillräckligt många omkörningar för att det ska bli någon nämnvärd tidsvinst, och om du kör en väldigt lång sträcka, vad fan gör några minuter hit eller dit?
Senast redigerad av Grodaifickan 2025-12-27 kl. 21:37.
Citera
Igår, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Det är inte mitt fel att jag blir arg. Det är broms-mongona som provocerar fram den reaktionen ur mig.
Du borde inte ha körkort. Det kommer alltid förekomma irritationsmoment i trafiken. De som inte kan kontrollera sina känslor i sådana situationer har inget på vägarna att göra.

Citat:
Tack vare deras idiotiska och rentav elaka körstil så tvingas jag, när det övergår till 2 filer att accelerera från 80 km/h till 130 km/h, byta fil till vänstra, köra förbi så många bilar som möjligt, sen snabbt som satan byta tillbaka till högerfilen igen när skyltarna kommer om att det övergår till 1 fil igen om 400 m, och bromsa ner till 80 km/h igen när man blir fast i kön igen.
Nej, du är inte tvingad. Du har valet att ligga kvar i 80.
Citera
Igår, 15:59
Medlem
Det börjat bli tröttsamt med dessa gnälltrådar om trafiken, andra förare, hastigheter, filer och fan vet allt…
Och det vanligaste är att trådstartaren och majoriteten av de som postar i dessa trådar uppenbarligen inte har så bra koll på trafikregler eller hur man ska uppföra sig i trafiken, utan verka mest vara extremt lättirriterade och ha stort självhävdelsebehov och stora brister i riskanalys konsekvensmedvetenhet samt hänsyn till andra trafikanter.

När trådstartaren och dennes ”påhejare” påstår att det som det gnälls på skulle vara så extremt vanligt, så handlar det i princip bara om deras egen konfirmeringsbias och fördomar.

Jodå, jag kan absolut uppleva liknande scenarier jag med, men sett till hur många andra trafikanter man stöter på under körning i trafiken, så kör de allra flesta rätt ok. Skulle det vara så illa som gnällkukarna försöker påstå så skulle Sverige inte kunna ha så bra trafiksäkerhetsstatistik som vi haft i en massa år.

2+1 vägar är mycket bättre och säkrare än vanliga vägar utan mitträcke. Och det bästa för trafiksäkerheten vore om sådana som TS och de som sympatignäller lärde sig att själva uppföra sig mer korrekt i trafiken, och att man måste acceptera att det finns andra trafikanter som av olika orsaker kan köra i andra hastigheter än man själv gör. Kanske dags att mogna lite bakom ratten….

Jag vill rikta ett tack till de relativt få i tråden, och andra likande trådar, som faktiskt verkar ha högre mognad och bättre och hänsynsfullare beteende i trafiken, än de som gnäller vittnar om att de själva har.
Citera
Igår, 16:40
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Detta stämmer inte!
Man får köra långsammare om man har en bra anledning, inte bara för att man känner för det. Att man är dålig på köra bil är inte en skälig anledning

Det stämmer alldeles utmärkt.
Man får verkligen absolut köra under skyltad hastighet, det vet du om du har körkort.
Citera
Igår, 17:15
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Man får verkligen absolut köra under skyltad hastighet, det vet du om du har körkort.

Du får inte hindra eller störa trafiken i onödan
Trafikförordningen kräver att du ska anpassa farten så att trafiken flyter. Att köra onödigt långsamt kan räknas som hinder.

Om förhållandena inte motiverar låg fart
Att köra t.ex. 40 km/h på en torr 80-väg utan anledning kan leda till böter om det bedöms som trafikfarligt.

Om man dessutom kör i 80 och sen 100 när det är tvåfiligt så begår man absolut ett brott.
Det är att störa trafikens flöde och man tvingar folk att bryta trafikregeler för att köra om en.

Du får nog ta om ditt körkort
Senast redigerad av Mailmans Igår kl. 17:19.
Citera
Igår, 18:20
Medlem
Citat:
Detta stämmer inte!
Man får köra långsammare om man har en bra anledning, inte bara för att man känner för det. Att man är dålig på köra bil är inte en skälig anledning

Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka

Citat:
Du får inte hindra eller störa trafiken i onödan
Trafikförordningen kräver att du ska anpassa farten så att trafiken flyter. Att köra onödigt långsamt kan räknas som hinder.

Om förhållandena inte motiverar låg fart
Att köra t.ex. 40 km/h på en torr 80-väg utan anledning kan leda till böter om det bedöms som trafikfarligt.

Om man dessutom kör i 80 och sen 100 när det är tvåfiligt så begår man absolut ett brott.
Det är att störa trafikens flöde och man tvingar folk att bryta trafikregeler för att köra om en.

Du får nog ta om ditt körkort

Då får du/de som menar att man inte får köra saktare än skyltat, börja med att definiera vad du/ni tror är godtagbar anledning eller inte för någon att hålla säg 20-30 kmh lägre hastighet än skyltat.

Sen kan ni säkert rada upp mängder med fall där någon helt vanlig person blivit straffad/bötfälld för att ha kört 20-30 kmh under skyltad hastighet, och enda orsak var just den låga hastigheten och inga andra påverkande faktorer eller omständigheter. Länka på….. Lycka till…

Vad TF säger om jag detta vet jag mycket väl, men det är inte vi här i tråden som avgör vad som är för sakta eller inte, bara för ni tycker det, utan det avgör först polis, om det är anledning att ge bot eller rapportera, sen Tingsrätt.
Och ja, hur många sådana domar kan ni rada upp…?
Citera
Igår, 20:33
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då får du/de som menar att man inte får köra saktare än skyltat, börja med att definiera vad du/ni tror är godtagbar anledning eller inte för någon att hålla säg 20-30 kmh lägre hastighet än skyltat.

Sen kan ni säkert rada upp mängder med fall där någon helt vanlig person blivit straffad/bötfälld för att ha kört 20-30 kmh under skyltad hastighet, och enda orsak var just den låga hastigheten och inga andra påverkande faktorer eller omständigheter. Länka på….. Lycka till…

Vad TF säger om jag detta vet jag mycket väl, men det är inte vi här i tråden som avgör vad som är för sakta eller inte, bara för ni tycker det, utan det avgör först polis, om det är anledning att ge bot eller rapportera, sen Tingsrätt.
Och ja, hur många sådana domar kan ni rada upp…?

Förstår din poäng, men inte insatt i ämnet rent rättsligt så tänker inte spendera min ledighet att leta upp massa domar.

Jag vet bara vad Trafikverket säger och att polisen stoppar dig om du kör för sakta på vägen. Sen att bli dömd är en annan femma.

Men att påstå att jag har fel och att man får lära sig att det är helt okej att fritt välja att hastighet på vägarna när man tar körkort är helt galet.
Citera
Idag, 00:10
Medlem
Citat:
Förstår din poäng, men inte insatt i ämnet rent rättsligt så tänker inte spendera min ledighet att leta upp massa domar.

Jag vet bara vad Trafikverket säger och att polisen stoppar dig om du kör för sakta på vägen. Sen att bli dömd är en annan femma.

Men att påstå att jag har fel och att man får lära sig att det är helt okej att fritt välja att hastighet på vägarna när man tar körkort är helt galet.

Körskolan ska lära ut ”bästa praxis” inom vad TF (Trafikförordningen) tillåter.
När det sen gäller vilken hastighet man ska köra i så får man skilja på bör och skall i det trafiklärare säger, och de har tyvärr inte alltid juridiskt till punkt och pricka i vad de lär ut om bästa praxis, sett till vad TF faktiskt säger.

Jag kan lova dig att polisen i princip aldrig kommer att bry sig i om nån kör 75-80 på en väg skyltad 100, om aktuell förare i övrigt kör ok, och detta även om det stundom kan bli lite bilar i kö bakom.

Det hela grundar sig i att folk ska ha friheten att nyttja vägnätet, även om de inte är ”elitförare” och alltid kan/vill/vågar hålla skyltad hastighet där andra kan och gör det. Där kommer TF paragrafer om att visa hänsyn till andra trafikanter in, och de som är mer kapabla bör då kunna visa de mindre kapabla mer hänsyn.

De extremt få fall där någon blivit dömd för att ha hållit för låg hastighet, handlar i princip uteslutande om att det finns fler påverkade faktorer än endast hastigheten som grund, som t ex hängt folk på bilen, ut ur fönstren och stereo på max med dunka i plåten och cruising i promenadfart mitt i natten i stan, alltså på många sätt ett direkt störande. Eller på landsväg i lägre fart men påtagligt vinglande och misstänkt RF etc.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in