2025-12-27, 21:03
Medlem
Det är sant att sunderbyn akut psyk är åt helvete oavsett om du kommer in självmant eller med polis så tar som inte in dig om du inte är självmordsbenägen eller grovt psykotisk.
Skulle tro att GM togs in på lpt 12 eller 24 timmar och med lite haldol i kroppen så och inte längre i lika dåligt skick skrevs han ut.
Det kostade en mammas liv och två döttrar som aldrig får tillbaka sin mamma eller upprättelse då han är död.
Citera
2025-12-27, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Finns det exempel på såna rättegångar/stämningar?? Verkar som rädslan tagit orimliga proportioner för läkarna

Nu har jag inte jobbat inom psykiatrin på flera decennier, men när LPT ersatte LSPV så var det en hel del oro i lärarkåren, fr a bland den som skulle skriva på som ansvarig överläkare.
Citera
2025-12-27, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilrvrm
Sammanfattning läs, läs för bövelen läs!

Tusen tack för snabbt svar
Citera
2025-12-27, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Blanda inte ihop saker. Drogproblem och psykoser av droger är inte psykvårdens ansvarsområde.
Orosanmälan går till socialtjänsten och utredningar tas därifrån.

Psykisk ohälsa är inte samma sak.
I norrbotten går det under samma..
Du anmäler via socialtjänsten dom hamnar hos psykvården 1 dygn sen skrivs dom ut oavsett skick.
Citera
2025-12-27, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu har jag inte jobbat inom psykiatrin på flera decennier, men när LPT ersatte LSPV så var det en hel del oro i lärarkåren, fr a bland den som skulle skriva på som ansvarig överläkare.
Den där oron har tydligen helt obefogat förts över till yngre läkare
Det borde de göra upp med inom dessa väggar
Citera
2025-12-27, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Det där tror jag var GMs mamma

läste ditt inlägg helt fel... sorry
Citera
2025-12-27, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Frågan kvarstår, vad placerade GM på just den adressen, tar ihjäl en kvinna, ger sig på hennes barn med synnerligen grovt våld, attackerar polis som anländer (Sucide by cop enl. min uppfattning). Att i princip alla ledningar i skallen brunnit förstår man efter att hans att hans psykiska o mentala tillstånd är i absolut bottenläge. Men varför hoppar han inte ännu en gång från balkongen, men det är klart, det gjorde jävligt ont och hade inte avsedd verkan och tänkt utfall vid det tillfället. Han måste ha varit en "tickande "bomb" som gick omkring efter han skrevs ut den 17'e december (osäker på datum ??)

Han var knappast intresserad av innehållet i annonsen utan då snarare annonsören om det var en tänkt dörröppnare/kontakt fast det är jäkligt långsökt men inte omöjligt. Man vill ju gärna veta vad som placerade honom på just den platsen (adressen) eller är det bara en stor tillfällighet vilket är jäkligt svårt att ta in och förstå även om han var just en "tickande bomb" och uppenbarligen i stånd att döda/lemlästa.

Ja jag vet såklart inte men gissar att det beror på slumpen eller någon petitess. Polisen verkar utreda just det.

Vet inte om det handlar om Suicide by cop, känns mer som en töntig förklaringsmodell för saker som är svåra att ta in och dyker upp i nästan varje tråd där polis tvingas säkra liv genom att neutralisera våldsutövaren.
Varför ringde han inte själv polisen isf? Kunde rusat mot dom med kniven i högsta hugg och fått som han ville ju.

Det verkar som att det fanns ett elektroniskt lås på dörren. Typ Yale, det skulle isf låsa dörren när den väl stängs och eftersom polisen vet att dödligt våld pågår så har man ansvaret att bruka nödvändigt våld för att lösa situationen
Kanske inte låter vackert men i vissa fall vet man att det är av vikt för att helt enkelt rädda liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det är detta jag har problem med att förstå.
Att en enstöring går till en skola & skjuter som Rickard Andersson el. attackerar ngn ute som Daniel Nyqvist är logiskt på ett sätt: de behåller fortfarande distansen till människor.

Enstöring el. socialt tafatt: går man då hem till ngns hus & tvingar till sig närhet? Det rimmar lite illa.
Utsätta dem för våld & elände? Ja.

Passion är inte logiskt. Ponera att GM är besatt av en av flickorna och tror att om han bara får träffa henne så så kommer hon att falla för honom. Alla tänker inte fullt klart och rationellt.
Citera
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför borde hunden reagerat på ett lik och på vilket vis skulle den reagerat och om hunden noterade ett lik, hur skulle grannen veta att det var ett lik hunden noterade i sitt medvetande?
Mina hundar skulle definitivt markera lukten av blod. Och även om jag inte kände den så skulle jag reagera på deras signal. Men det är ju för att vi jagar så mycket tillsammans.

Nu vet jag ju inte om den här grannen jagar och vilken typ av hund han har.

En hund blir inte rädd för lukten av blod.

Så det är osannolikt att brottsoffret låg död utomhus då han gick förbi. Ens att hon låg bakom hörnet utom synhåll.
Citera
2025-12-27, 21:10
Medlem
Här kan man läsa lite om psykvård och vilket underlag som behöver finnas för tvångsvård.

https://www.1177.se/Vasternorrland/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/lagen-om-psykiatrisk-tvangsvard/
Citera
2025-12-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
när jag skummade igenom nyhetsflödet idag så stod det att gm hade ringt på ytterdörren och sedan när bo öppnade högg han ned henne direkt?

men nu hittar jag det inte? har jag sett i syne eller har det redigerats bort?

någon annan som såg detta?

kanske bara någon som gissade?

annars måste det ju vara något som dottern sagt?

Kan det vara kuriren eller nsd's citerade artikel här i tråden som du minns?
Vi är flera användare som har citerat lokaltidningen som skrivit såhär:
"Men klart är att 22-åringen ringt på hemma hos den 55-åriga kvinnan, knivskurit henne till döds och sedan tagit sig in huset där han också skadat kvinnans döttrar."
Länk till artikel: https://www.kuriren.nu/nyheter/boden/artikel/22-aringens-mamma-jag-insag-att-han-kan-vara-farlig/lzz489zl

Det är en del av tidningens sammanfattning av vad som hittills är känt, inget direktcitat från polis.
Citera
2025-12-27, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopslut75
Håller med!
Vad menar ni. Östermalm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto