2025-12-27, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Deras förslag, ja, dom gick inte lika långt som Tidö, men hade dom fått igenom det med MP i olika förhandlingar i olika frågor, kompromisser?
Det får vi aldrig veta, men jag tycker det är helt fel att bara höfta till påstå att bränsle priset idag skulle ligga på en så hög nivå när det inte ens finns några klubbade politiska beslut som bevisar det.
SDs reklam med 2 olika priser vid bränslepumpen blir ju nästan fake news när det inte finns några bevis.
Jag gillar fakta och enbart fakta, även när den är obekväm.
Det kanske t om skulle bli högre priserna med sossarna än det SD påstår, men det är bara spekulationer.
.
Citera
2025-12-27, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BambuBengt
Det får vi aldrig veta, men jag tycker det är helt fel att bara höfta till påstå att bränsle priset idag skulle ligga på en så hög nivå när det inte ens finns några klubbade politiska beslut som bevisar det.
SDs reklam med 2 olika priser vid bränslepumpen blir ju nästan fake news när det inte finns några bevis.
Det kanske t om skulle bli högre priserna med sossarna än det SD påstår, men det är bara spekulationer.
.
Politik och fakta, finns det, man får ta göra egna "analyser" av det som sägs och kanske viktigare, det som INTE sägs.
Citera
2025-12-28, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Bara jämföra MPs och Tidös olika partiprogram, att S "mjuknade" i frågan beror på att MP gick ur regeringen och S blev mer realistiska då dom förstod att det skulle bli viktig valfråga, frågan är vad som händer om dom i framtiden blir beroende av MP.
Inte svårt räkna ut. Får MP nåt att säga till om är höjda bränslepriser en självklarhet. Frågan är om det räcker med tio kronors höjning eller mer.
Citera
2025-12-28, 08:17
Medlem
Nixters avatar
Citat:
.

Jag kan konstatera att det i dag känns billigt att tanka, särskilt jämfört med den systematiska jakten på bilister som pågick under Socialdemokraterna och Miljöpartiet. All bilkörning målades då upp som ett problem som skulle styras, beskattas och begränsas efter dagsform. Det var alltid bilistens och bensinens fel.

Själv kör jag inte mer utan betalar helt enkelt bara mindre för samma distans jag tidigare betalade mer för. Tror det gäller de flesta människor med bil.

Miljöpartiet och Socialdemokraterna verkar i grunden vilja försvåra människors möjlighet att förflytta sig. Allt som kan göras för att jaga, straffa eller trakassera dem som vill ta sig till jobb, familj och vardag accepteras – oavsett konsekvenser.

Med MP och S bakom spakarna hade bensinen sannolikt varit upp till dubbelt så dyr, helt i onödan och utan faktisk nytta för vare sig klimatet eller samhället.

Så: tack Tidö för att jag slipper vara förbannad varje gång jag fyller tanken.
Sänk gärna bensinpriset ännu mer nästa mandatperiod. 👍
Citera
2025-12-28, 20:00
Medlem
Nixters avatar
Dieselpriset med Tidöregeringen

Q1 2023 Hög nivå före regeringsskifte ~29kr/litern
Q2 2023 Fortsatt högt ~26–28kr
Q3 2023 Hög topp ~28–33kr
Q4 2023 Nedgång mot ~27kr
Q1 2024 ~27–28kr
Q2 2024 ~25–26kr
Q3 2024 ~22–26kr
Q4 2024 ~23–24kr
Q1 2025 ~20–27kr
Q2 2025 ~20–22kr
Q3 2025 ~16–18kr
Q4 2025 ~16, ca 16,2 kr/l i dec

....Behöver väl knappast påpeka att allt du köper måste transporteras, ofta i flera led. När transportkostnaderna sjunker öppnas samtidigt möjligheten att sänka priset på varan, eftersom lägre fraktkostnader kan föras vidare till konsumenten. Dina pengar räcker då längre – inte bara på drivmedel, utan på alla varor du köper.

Miljöpartiet och Socialdemokraterna står däremot för motsatsen. Hos dem ska allting bli dyrare: varje steg i transportkedjan bötfälls, ända tills du håller varan i din hand – och som pricken över i:et får du betala extra när du tar hem den från butiken.

Notera att den enda som verkligen drabbas av höga bränslekostnader är du som slutkonsument, medan alla andra i kedjan bara fakturerar vidare kostnaden till dig.
Senast redigerad av Nixter 2025-12-28 kl. 20:08.
Citera
2025-12-30, 18:20
Medlem
Superbunnys avatar
Den 1 januari 2024 sänktes reduktionsplikten på bensin från 7,8 procent till 6 procent och reduktionsplikten på diesel från 30,5 procent till 6 procent.

Sänkningen på bensinen med 1,8 procent resulterade i en prissänkning med 1,15 kr.

Sänkningen på diesel med 24,5 procent resulterade i en prissänkning med 4,27 kr per liter.

Den 1 januari 2025 sänktes skatten på bensin med 72 öre och på diesel med 4 öre.

Den 1 juli 2025 bestämde man sig för att höja reduktionsplikten på bensin från 6 procent till 10 procent och reduktionsplikten på diesel från 6 procent till 10 procent, men för att inte literpriset skulle gå upp så kompenserade man med en skattesänkning.

Detta gjorde en prissänkning på bensin med 2 öre samt 4 öre på dieselpriset.

Så i det stora hela så har regeringens ändring av reduktionsplikten och skatterna resulterat i en total prissänkning med 1,89 kr på bensinen och 4,35 kr på dieseln.

MEN! MEN! MEN!

Man ska inte glömma bort att den planerade reduktionsplikten för den 1 januari 2026 var satt till att bli 19 procent på bensinen och 50 procent på dieseln.
Och ingen som helst skattesänkning!

Svårt att säga exakt vad literpriset hade varit idag om man hade fullföljt reduktionsplikten enligt plan.

Men med tanke på att det gjorde 1,15 kr i lägre literpris på bensinen med en sänkning av reduktionsplikten med bara 1,8 procent så kan man ju gissa att literpriset hade åkt upp rejält med en höjning av reduktionsplikten från 7,8 procent till 19 procent.
Och typ likadant med dieselpriset om reduktionsplikten hade gått från 30,5 procent till 50 procent.

Om man hade fullföljt reduktionsplikten enligt plan och inte heller hade genomfört några skattesänkningar så hade inte alls råoljans och dollarns nedgång fått ett så pass stort genomslag på literpriset som det har fått under dom två senaste åren.

Med fullföljd reduktionsplikt så hade nog bensinpriset idag legat någonstans runt 20-22 kr per liter och dieselpriset runt 23-25 kr per liter.
Trots råoljans nedgång! 🤔

Dessutom så finns det bedömare som menar att Sverige hade fått problem med att få tag på tillräcklig mängd råvara för att ens KUNNA fullfölja reduktionsplikten, vilket i sig också sannolikt hade drivit upp priserna vid pump.

Planerad reduktionsplikt för 2030 var för övrigt satt till 28 procent på bensinen och 66 procent på dieseln.

Det var en vision satt av politiker utan verklighetsförankring.
Citera
2025-12-31, 10:42
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
I tråd efter tråd där SD kritiseras för inte ha fått något vettigt gjort i Tidösamarbetet så dyker det omedelbart upp svar som säger att utan SD hade bränslepriset varit typ 30/40 kr litern
Det som jag tänkt skall diskuteras är fakta, inte påståenden om SD verkligen gjort någon större skillnad i bränslepriserna.
Och om då SD har gjort skillnad, hur mycket hade bränslet kostat om Sossarna fått makten 2022?
Vad är sant och vad är falskt i den här debatten?

Bränslepriserna skiljer sig inte nämnvärt från andra varor. Socialdemokraterna beskattar allt och så mycket det går för att sedan spendera skattemiljarder på helt sinnesslöa saker som bidrag till somalier som sitter i betonglägenheter och stirrar i taket. Det är en nobrainer att bränslepriserna hade varit betydligt högre med S.
Citera
2025-12-31, 11:07
Medlem
Man kan ju se vad reduktionsplikten skulle varit utan en ändring. Den skulle varit 19 % för bensin och 50 % för diesel 2026 och fortsatt att växa år för år. Vet inte med era fordon, men i min mc (2014) instruktionsbok står det att inblandning av etanol i bensinen högst får vara 10 %. Att det kan medföra både skador i motorn samt sämre prestanda med högre inblandning än 10 % etanol. Så många fordon likt den skulle varit skrotade redan idag om den skadliga miljöpolitiken fortsatt. Vore det en miljönytta att skrota fullt fungerande fordon med mycket bra bränsleekonomi och rening?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reduktionsplikten
Citera
2025-12-31, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
Bränslepriserna skiljer sig inte nämnvärt från andra varor. Socialdemokraterna beskattar allt och så mycket det går för att sedan spendera skattemiljarder på helt sinnesslöa saker som bidrag till somalier som sitter i betonglägenheter och stirrar i taket. Det är en nobrainer att bränslepriserna hade varit betydligt högre med S.
Jag har inte heller påstått att bränsle priserna skulle vara lägre om Sossarna suttit i regeringsställning.
Det fattar ju alla med någon form av hjärnaktivitet.

Det jag undrar över är hur mycket det skulle kosta idag istället om inte Tidö vann.
Jag ifrågasätter alla som påstår att om S skulle vinna så skulle bränsle priset ligga på 30:-.
Citera
2025-12-31, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Jag kan konstatera att det i dag känns billigt att tanka, särskilt jämfört med den systematiska jakten på bilister som pågick under Socialdemokraterna och Miljöpartiet. All bilkörning målades då upp som ett problem som skulle styras, beskattas och begränsas efter dagsform. Det var alltid bilistens och bensinens fel.

Själv kör jag inte mer utan betalar helt enkelt bara mindre för samma distans jag tidigare betalade mer för. Tror det gäller de flesta människor med bil.

Miljöpartiet och Socialdemokraterna verkar i grunden vilja försvåra människors möjlighet att förflytta sig. Allt som kan göras för att jaga, straffa eller trakassera dem som vill ta sig till jobb, familj och vardag accepteras – oavsett konsekvenser.

Med MP och S bakom spakarna hade bensinen sannolikt varit upp till dubbelt så dyr, helt i onödan och utan faktisk nytta för vare sig klimatet eller samhället.

Så: tack Tidö för att jag slipper vara förbannad varje gång jag fyller tanken.
Sänk gärna bensinpriset ännu mer nästa mandatperiod. 👍
Det där tror du väl inte ens själv på?
Hela Sverige och alla transportföretag skulle ju bränna riksdagshuset då.
Jag försvarar absolut inte MP eller Sossarna, dom har helt verklighetsfrämmande idéer.
Men varför överdriva.
Det är alltid bäst att hålla sig till fakta och sanningen.
Citera
2025-12-31, 14:59
Medlem
Citat:
Jag försvarar absolut inte MP eller Sossarna, dom har helt verklighetsfrämmande idéer.
Men varför överdriva.
Det är lätt att undanta företag eller åtminstone ge dem bidrag. Avdrag kan de ju även redan göra. Företag betalar ju t.ex. ingen skatt på el till skillnad mot folket. C brukar tala om att bonden skulle vara undantagen. För tankade de ju alltid privatbilen med diesel till traktorn och skördetröskan. Idag är det olika färg på diesel till företag och privatbilism. Detta kontrolleras i kontroller längs våra vägar. Men åter till frågan, på vilket sätt blir klimatet bättre för att svenska (privat)bilister hårdbeskattas och att man använder mat till att göra bränsle?
Citera
2025-12-31, 15:05
Medlem
Citat:
Men varför överdriva.
Det finns ingen "fakta och sanning" då vänstern inte vann så vet man inte var det hamnat, bara antaganden går att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in