2025-12-27, 19:28
Medlem
I tråd efter tråd där SD kritiseras för inte ha fått något vettigt gjort i Tidösamarbetet så dyker det omedelbart upp svar som säger att utan SD hade bränslepriset varit typ 30/40 kr litern
Det som jag tänkt skall diskuteras är fakta, inte påståenden om SD verkligen gjort någon större skillnad i bränslepriserna.
Och om då SD har gjort skillnad, hur mycket hade bränslet kostat om Sossarna fått makten 2022?
Vad är sant och vad är falskt i den här debatten?
Citera
2025-12-27, 19:33
Medlem
Då det var planerade (index) höjningar av t ex reduktionsplikten så hade det blivit dyra dock svårt att exakt säga hur mycket på sikt
Tidö stoppade höjningarna och i stället sänkte, låg ju på 25-28 kr innan.
Senast redigerad av tjanska 2025-12-27 kl. 19:40.
Citera
2025-12-27, 19:35
Medlem
Enligt Chat GPT så gäller följande.

Tolkning
Skillnaden idag: Tidö-regeringen har pressat ned priset 1,5–3 kr/l lägre än vad S hade gjort.
2023–2024: Priserna styrdes nästan helt av världsmarknaden; politiken hade mindre effekt.
Trend: Socialdemokraternas hypotetiska politik skulle ha hållit priserna högre för att stödja klimatmål, medan Tidö har sänkt skatter och reducerat priset vid
Citera
2025-12-27, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BambuBengt
Enligt Chat GPT så gäller följande.

Tolkning
Skillnaden idag: Tidö-regeringen har pressat ned priset 1,5–3 kr/l lägre än vad S hade gjort.
2023–2024: Priserna styrdes nästan helt av världsmarknaden; politiken hade mindre effekt.
Trend: Socialdemokraternas hypotetiska politik skulle ha hållit priserna högre för att stödja klimatmål, medan Tidö har sänkt skatter och reducerat priset vid
Du tror världsmarknadspriset sjönk med 5-8 kr just vid årsskiftet, normalt är sänkningar 5-30 öre, priset i sig kanske gick ner men det var den dyra reduktionsplikten som gjorde störst skillnad.
Citera
2025-12-27, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du tror världsmarknadspriset sjönk med 5-8 kr just vid årsskiftet, normalt är sänkningar 5-30 öre, priset i sig kanske gick ner men det var den dyra reduktionsplikten som gjorde störst skillnad.
Som sagt jag är ute efter fakta, inte påståenden.
Chat GPT är väl inte så exakt men vad jag vet inte är det inte än kidnappat av Sossarna eller Miljöpartiet.
Det vore trevligt med fakta från någon officiell källa som inte är färgad av Tidö eller Sossarna.
Citera
2025-12-27, 19:44
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Om jag minns rätt:

2024 togs reduktionsplikten bort av Tidö. Detta gjorde bränslet betydligt billigare (ihop med annat möjligen).

2025 återinfördes reduktionsplikten och samtidigt sänktes skatten för att priset inte skulle sticka igen.

Så gillar man billigt bränsle har Tidö varit bra.
Citera
2025-12-27, 19:48
Medlem
Citat:
Som sagt jag är ute efter fakta, inte påståenden.
Chat GPT är väl inte så exakt men vad jag vet inte är det inte än kidnappat av Sossarna eller Miljöpartiet.
Det vore trevligt med fakta från någon officiell källa som inte är färgad av Tidö eller Sossarna.
Bara jämföra MPs och Tidös olika partiprogram, att S "mjuknade" i frågan beror på att MP gick ur regeringen och S blev mer realistiska då dom förstod att det skulle bli viktig valfråga, frågan är vad som händer om dom i framtiden blir beroende av MP.
Citera
2025-12-27, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Om jag minns rätt:

2024 togs reduktionsplikten bort av Tidö. Detta gjorde bränslet betydligt billigare (ihop med annat möjligen).

2025 återinfördes reduktionsplikten och samtidigt sänktes skatten för att priset inte skulle sticka igen.

Precis, och det var ett EU beslut som krävde höjningen annars hade Sverige åkt på böter, så ingen märkte den höjningen.
Citera
2025-12-27, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Bara jämföra MPs och Tidös olika partiprogram, att S "mjuknade" i frågan beror på att MP gick ur regeringen och S blev mer realistiska då dom förstod att det skulle bli viktig valfråga, frågan är vad som händer om dom i framtiden blir beroende av MP.
Ja, det undrar nog alla politiska debattörer också.
Oavsett om man är Tidö eller S väljare är det viktigaste i valet 2026 att MP aldrig får något inflytande igen.
Citera
2025-12-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ja, det undrar nog alla politiska debattörer också.
Oavsett om man är Tidö eller S väljare är det viktigaste i valet 2026 att MP aldrig får något inflytande igen.
Helt enig, det är även dom som via M och S fått igenom den generösa invandringen och nedläggning av kärnkraft.
Senast redigerad av tjanska 2025-12-27 kl. 20:00.
Citera
2025-12-27, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Om jag minns rätt:

Det jag googlat och kommit fram till är att om Sossarnas reduktionsplikt gällt idag så hade dieselpriset varit 3-5 kronor högre och bensin 0,5-1 kr högre.
En ytterst osäker uppskattning som bygger på Chat GPT och olika debattsidor.
Citera
2025-12-27, 20:08
Medlem
Citat:
Det jag googlat och kommit fram till är att om Sossarnas reduktionsplikt gällt idag så hade dieselpriset varit 3-5 kronor högre och bensin 0,5-1 kr högre.
En ytterst osäker uppskattning som bygger på Chat GPT och olika debattsidor.
Deras förslag, ja, dom gick inte lika långt som Tidö, men hade dom fått igenom den sänkningen med MP i olika förhandlingar i olika frågor, kompromisser?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in