2025-12-27, 18:32
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Att pendeltåget skulle komma in 5 minuter i förtid låter väldigt otroligt.
Om inte 01:20 är en avrundad tid så är det som Troian skriver ett "mysterium" vad hon gör i 25 minuter vid stationen.
Hon verkar hon en bra bit från stationen. Kan hon ha väntat på app- eller svarttaxi i 25 minuter?
Finns det ens svarttaxis idag? Är vi inte på fel sida milleniet för det? Och jag gissar att det inte dräller av Uber och Bolt i Rönninge, kl. 2 på natten. Ej heller traditionella vanliga taxis -något som de flesta studenter inte har råd med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
2986 ankom 01.19 och avgick 01.20, det är ju faktiskt mer på pricken. De tågen brukar inte vara särskilt välbesökta mig veterligen, så kamera ombord kunde (om man plockat ut data i tid) visa om någon pratade med henne ombord.

Den kameran borde man ju kolla,
kan förhoppningsvis redan vara gjort
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkjihlh
Herregud.

Bilden som spridits i efterlysningen är privat och ej en bild från övervakningskamera? Ja!
Hon har observerats av SL:s övervakningskamera PÅ perrongen, alternativt när hon klev ut genom spärrarna? Ja!
Är denna/dessa bild/bilder publika? Nej! Inte ännu i alla fall.
Var klockan omkring 1:20 när hon observerades? Ja!
Stämmer detta i närhet med att ett pendeltåg ankom till stationen? Ja, ett tåg från Märsta ankom till stationen omkring 01:20-01:25.
Finns det ytterligare övervakningskameror att tillgå? Vet ej!
”Men systerns efterlysning säger…”. Systerns efterlysning är en dag gammal och är rimligtvis skriven i panik och desperation. Hon skriver dessutom ”runt 01:20”. Alltså kan det handla om 01:23 eller 01:18.

Det är vad som hänt efter hon försvinner ur sikte från övervakningskameran som är relevant. Alltså allt efter ca 01:20.

Källa på det? 1. Läs efterlysningen igen. 2. Läs tråden igen. 3. Trust me bro.

Edit: Redigerat formuleringar.

Vad jag vill få fram är att det inte ska bli en trådsanning att hon kom med tåget från Stockholm.

Nu vet jag inte om det spelar någon roll, jag tror faktiskt inte det. Sannolikt är det så att det befarade brottet skedde helt oberoende av vad hon haft för sig tidigare under kvällen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whipitgood
En användare sa tidigt i tråden att det gick rykten om att de hittat hörlurar, buntband och ett hammarliknande föremål. Vi ska inte lägga så mycket vikt i detta då inlägget blev raderat senare, och att det var just bara rykten

Ah! Får verkligen hoppas att det bara är rykten! Och att hon kommer välbevarad och helskinnad hem!
Citera
2025-12-27, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Kan hon ha väntat på en Uber?
Kanske.
Appförare är ju ibland inte alltid 100% den utger sig för att vara. Därav vill inte den ev. föraren ge sig till känna.
Citera
2025-12-27, 18:33
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Som annan användare ovan påpekar, det kom faktiskt ett tåg mot Sthlm 01.19 vilket därmed passar rätt exakt att passera stationskameran 01.20.

Måste säga att systern verkar lite eljest som inte ger fler ledtrådar, typ "min syster hade varit på Sledgehammer i Södertälje" eller "på Gröne Jägaren i Stockholm" så det hela blev tydligare.

Vem skulle frivilligt åka till Södertälje? Hon var nästan garanterat i Stockholm eller möjligen hos någon god vän boendes mellan Sthlm och Rönninge.
Citera
2025-12-27, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappasKebab
Inget är väl omöjligt, men låter långsökt.

Jag går hem i mörkret ibland också, ser personer jag aldrig sett förut - inte är jag en psykopat för det.

Timmermansstigen är ca 2km bort från Rönninge Station, i motsatt riktning.

Låter ju inte heller som att denna man gjort något, utan endast råkat gå förbi denna persons dotter?

Men det var något i beteendet som avvek tillräckligt mycket för att det skulle registreras hos personen/personerna. Var det "genskjuta" eller "tvärskjuta" som beteendet beskrevs som? Det gör man ju för att "avbryta" någons rutt - sedan kan det finnas båda legitima och mindre legitima skäl till det.
Citera
2025-12-27, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Tydligen var det fejk.

Då blir man också osäker om mobilen, som nämndes i samma kommentar.

Men hade den varit påslagen hade hon hittats, eller hennes mobil.

Om den inte hittats alls, och inte är spårbar så har någon stängt av den och dumpat den - vilket tyder på en gärningsman med ont uppsåt.

Ang. hennes resa: Extremt osannolikt att hon skulle använt mågon biljett som inte går att spåra. Faktum är att det är nästan omöjligt att resa kollektivt i Sverige, utan att lämna ett lättföljt spår efter sig. Såvida man inte plankar...

Hoppas verkligen det var fejk och att hon kommer hem helskinnad!

Ja, man lämnar ju spår efter sig vart man än är, i dagens samhälle. Polisen vet säkert mer än de kan gå ut med...
Citera
2025-12-27, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Det finns inget som säger att bilden är ny, det står bara att hon hade samma kappa på sig. Vem använder hörlurar med sladd nu för tiden?

Nu får du koppla på hjärnhalvorna. Spelar ingen roll i detta fall om bilden är ny, det är uppenbart att den inte är tagen av en övervakningskamera?
Citera
2025-12-27, 18:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
2986 ankom 01.19 och avgick 01.20, det är ju faktiskt mer på pricken. De tågen brukar inte vara särskilt välbesökta mig veterligen, så kamera ombord kunde (om man plockat ut data i tid) visa om någon pratade med henne ombord.

Det är inledningsvis rätt gott om tid.

Här finns information om SL kameraövervakning inklusive hur länge material sparas.

https://sl.se/kundservice/villkor/kameror-for-en-tryggare-resa
Citera
2025-12-27, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Finns det ens svarttaxis idag? Är vi inte på fel sida milleniet för det? Och jag gissar att det inte dräller av Uber och Bolt i Rönninge, kl. 2 på natten. Ej heller traditionella vanliga taxis -något som de flesta studenter inte har råd med.
Jag trodde som du. Att svarttaxi inte fanns längre.
Men tydligen finns fortfarande svarttaxi. Om än i mindre utsträckning än tidigare.
Men som du säger. Det finns kanske inte så många apptaxi i Rönninge 01:30 på natten så då kanske finns en marknad för svarttaxi.
Citera
2025-12-27, 18:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad jag vill få fram är att det inte ska bli en trådsanning att hon kom med tåget från Stockholm.

Nu vet jag inte om det spelar någon roll, jag tror faktiskt inte det. Sannolikt är det så att det befarade brottet skedde helt oberoende av vad hon haft för sig tidigare under kvällen.

Är det ens säkerställt att hon kom med tåg till Rönninge station?

Är det inte ett alternativ att hon följt någon till stationen bara, för att därefter gå vidare hemåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in