2025-12-27, 18:07
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
för att det kanske inte stämmer. det florerar alltid rykten och att i tråden gå ut med explicita detaljer man hört är inte alltid det bästa, varesig för sanningen eller de anhöriga. polisens beskrivning(ar) i det här fallet är ju i sig ganska talande. man kan ana att poliserna själva upplevt det här som chockerande..

Ändå var du snabbast av alla att skriva ut vad du enligt rykten hade hört vad polisen hade funnit vid försvinnandet i Salem. Nu cirkulerar det i tråden trots att det inte alls är bekräftat och förmodligen rent hittepå. Vad duktigt du är!
Citera
2025-12-27, 18:08
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken
Samma sak med GM:s mamma som inte ens har bilder på någon annan än sig själv. En massa festbilder, men enbart selfies på sig själv.

Med tanke på att BO:s mamma är en invandrarkritiker, så borde hon vara ännu argare och raljera mer än tidigare på sin Facebook profil.

Om du inte är "vän" med personen kan det vara så att bara profilbilder visas. Beror på hennes inställningar.
Citera
2025-12-27, 18:10
Medlem
Ursprungligen postat av Halte Harald
Är BO's mamma ovetandes?
La nyss upp ett inlägg på Facebook ang hockeymatchen mellan Luleå-Skellefteå igår och en bild på sig själv
Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken
Samma sak med GM:s mamma som inte ens har bilder på någon annan än sig själv. En massa festbilder, men enbart selfies på sig själv.

Med tanke på att BO:s mamma är en invandrarkritiker, så borde hon vara ännu argare och raljera mer än tidigare på sin Facebook profil.

Mamma till BO var ganska snabb på att skriva om detta men sedan juldagskvällen så har jag inte lyckats hitta tillbaka till hennes inlägg.
Blandannat hade hon yttrat sig i en lokal grupp angående att det fanns barn som blivit lidande.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messalinna
Det märks att du inte vet hur psykvården och polisens befogenheter fungerar. Anhöriga kan skrika sig blå utan att få rätt hjälp. Jag kan inte uttala mig om det är en kaosfamilj men mamman har ju ringt och sonen blev inlagd på psyket men snabbt utsläppt. GM borde fått tvångsvård men många läkare är så rädda om sina rumpor för att inte bli anmälda så de låter bli och hänvisar istället till mantrat "så länge man inte är en fara för sig själv eller andra så kan tvångsvård inte utfärdas". GM hade tydligt försökt ta livet av sig så han var en fara för sig själv. Psykiatrin borde aldrig ha släppt ut honom. IVO bör granska fallet. Psykvården hade kunnat förhindra denna tragedi. Tyvärr lär IVO:s svar troligen bli en urvattnad berättelse om att "denna utgång hade vårdpersonal inte kunnat förutse och ingen kan klandras" eller liknande. BO får inte livet tillbaka, hennes döttrar får leva med oerhört djupt trauma, en psykotisk människa GM sköts ihjäl av polis och GM:s familj har också fått sin tillvaro sönderslagen.

Det stämmer att jag inte vet hur psykvården fungerar men däremot en släktings fru som är chefsläkare på psyk i Stockholm. Psyket har absolut brister säger hon men regelverket hindrar många att spärras in. Det räcker med att psykiska sjuka svarar annorlunda när det blir allvar för bli inspärrad. Oftast vill de bara hem efter fått uppmärksamhet dessvärre.

Polisen som sköt GM borde ju få en medalj. En person som dödar utan grund har jag svårt att känna sympati för eller dennas familj.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Det var ett slå-stortån-i-bordsbenet-skrik, står preciserat i samma artikel där det står om "dödsångestskriket"
Alltså så om jag förstår det rätt så är det lika sannolikt om har dödsångest för sitt eget och sina barns liv är det lika sannolikt att man skriker som man har slagit i stortån? När en tokdåre under en pågående psykos aktivt häller på att ta livet av en kvinna och hennes tonårsflickor??
Vad lite jag visste. Hur hade du låtit tror du?.
Citera
2025-12-27, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det känns ännu mer galet att lägga skulden på mamman för att folk har behov av trasha mammor.

Vet inte vad som är värst men visst, jag lägger iofs skulden för dådet på GM som uppenbarligen inte lyckats eller kanske inte ens försökt ta tag i sin situation.

Kass uppfostran i all ära och mamman verkar rätt märklig minst sagt men mycket att den akut psykiska ohälsan är nog delvis ett resultat av det missbruk som fanns i bilden.
Citera
2025-12-27, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det är väl svårt att sitta på information man lovat att inte vidareförmedla kanske?

Kan bero på vem som lämnat informationen, denne kanske har tystnadsplikt tom. Det är inte många att välja på som kan beskriva vad som ska ha hänt i huset tex.

Det här är Flashback. Det är bara att lägga ut om det är något som tillför tråden något. Det finns inget att hålla på. Förklara status på infon utan att röja källan. Då kan läsaren själv värdera infon. Så mycket mer värdefullt med "inside information" än hittepå-spekulationer.
Citera
2025-12-27, 18:14
Medlem
Citat:
Uttalandet från mannen med hunden var i stil med ’det var livat där på förmiddagen och det hördes skrik som gjorde hunden rädd, men sen blev det tyst’

Kanske var det då BO somnade in eller GM fick tyst på barnen i huset?

Inte mycket civilkurage hos den mannen eller? Kunde ju bara kollat läget liksom? Typiskt svenskt/norrländskt eller att inte våga.
Citera
2025-12-27, 18:18
Avslutad
Citat:
Något som varit återkommande är ju att det kan ha att göra med BO’s annons på marketplace och diskussion om en eventuell affär som spårat ut eftersom GM betett sig som en rövhatt.
Under en aktiv pågående psykos är en motivbild rationellt irrelevant per definition!
Citera
2025-12-27, 18:21
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexhex234
Det kanske var så att mamman och den här familjen olyckligtvis blev ”vem som helst”

Ja det är nog olyckligtvis just så det ligger till & inte någon av de vilda spekulationerna.
Kommer ni inte ihåg den som högg ihjäl en liten pojke & en kvinna?
Då ingen kontaktpunkt fanns ens mellan offren tog det 20år innan han åkte dit på DNA.
ICA mordet på en anställd, IKEA dådet osv. osv. finns hur många exempel som helst.
Citera
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Så att fler galningar, som Rickard i Örebro, ska ha vapen?
Nej, så att fler vettiga kan försvara sig mot galningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrannSamverkan2
Inte mycket civilkurage hos den mannen eller? Kunde ju bara kollat läget liksom? Typiskt svenskt/norrländskt eller att inte våga.

Nej det kan man väl säga. Alla är vi olika, jag reagerar alltid när jag hör skrik och liknande men oftast handlar det ju bara om barn som leker eller fyllon som skruvat upp volymen några snäpp.

Å andra sidan hade jag inte tagit tag i en reporter på gatan för att få chansen att uttala mig till media heller.

Verkar handla om en idiot.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2025-12-27 kl. 18:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in