Citat:
Ursprungligen postat av
Kukilon
Intressant att höra. Tror även ryssar med hybris inser hur svårt det skulle vara att inta just Charkiv så man lägger nog mer krut på andra ställen där man eventuellt har planer på att inta. Kiev blir ju mer av ett statement och för att destabilisera makten. Som stad är Charkiv som Kiev eller hur skulle du beskriva kulturen om du varit där innan kriget? Har själv endast besökt Kiev och Odessa av de större städerna.
Jag var inte runt i Ukraina innan kriget, så jag vet inte hur det var då. Jag gillar Charkiv. Folket är vänliga och glada, trots kriget. Man ser spår av kriget från början av krigets utbrott. Folk totalignorerar flygalarmen som ljuder flera gånger om dagen. Odessa är nog den mest drabbade storstaden utanför ockuperat område.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snyggast.i.Speedo
Stort tack för uppdateringen.
Så här i jultider och din närvaro i Kharkiv, hur upplever du med dina ögon sett övergången till att fira jul 24:e och 25:e december bland befolkningen i staden? Upplever du att stora firandet sker 24:e och 25:e december eller på nyårsafton i specifikt Kharkiv?
[/i]
Övergången är lika med noll, såvitt jag kan se. Det går att se julgranar och liknande, men det är fortfarande inte så mycket. Man ändrar inte en tradition så snabbt. Jag var hos en volontärorganisation, där folk är ortodoxa i regeln, och där var det inga julsaker framme, men det kanske kommer i januari. Även om Charkiv är Ukrainas näst största stad, så upplevs staden som ganska tom emellanåt. Man måste gå till specifika ställen bara för att se en större grupp människor.
Jag vill tillägga att jag lämnade Ukraina igår.