Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Jag är ytterst tveksam till att EU skulle fungera som en realistisk försvarsgarant. Visserligen en betydligt billigare premie men vi skulle heller inte ha nån garanterad säkerhet. Vi skulle säkert få stöd liknande Ukraina, och förmodligen mer, men jag tror verkligen inte vi kan förvänta oss att andra europeiska länder skulle skicka trupper.
Föreställningen att Ryssland skulle invadera Sverige utan att först ha erövrat Finland och Baltikum är inget annat än bisarra fantasier. Det är sådant som sprids av någon jobbig överste-mupp och andra knasbollar (analytiker, think-thanks etc) som lever på att fabricera "hotbilder" för att roffa åt sig mer makt, högre lön och saftigare traktamenten.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Kärnvapenparaplyet som Frankrike kan erbjuda kan naturligtvis inte heller jämföras med USAs.
Det paraplyet kan dessutom utökas. Och det Frankrike redan har räcker gott och väl för att avskräcka! Det är knappast en fråga om mängd, utan om leveransförmåga. USA:s kärnvapenparaply är inte ett dugg avskräckande om ingen på allvar tror att de skulle riskera sitt eget skinn för att rädda lilla "Sverige" (eller för den delen Danmark, som tjafsar om Grönland).
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Men, i övrigt håller jag med dig. Jag får erkänna att jag tillhörde dem som tänkte att NATO-inträdet var ett nödvändigt ont pga den situation vi hade försatt oss i. Men med facit i hand och den utveckling vi har sett så håller jag med dig att det bara har förvärrat vårt läge till en hög kostnad. Jag anser dock fortfarande att det är en kostnad vi inte hade kommit undan oavsett. Eller menar du att Sverige att kunnat storsatsa på försvaret mer ekonomiskt effektivt utan NATO-inträdet? Vi hade kunnat köpa försvarsmateriel på en fri marknad utan att ha USA att ta hänsyn till? Borde inte denna storsatsning vara ett utmärkt tillfälle att satsa på svensk försvarsindustri?
Jag tror inte vi behöver "storsatsa" i panik, vilket bara leder till extremt resursslöseri. En gammal hederlig "lagom" anda med modesta, fullt finansierade budgetökningar borde vara det rimliga, samtidigt som vi propagerar för en europeisk försvarsstyrka med mindre inflytande från USA. Grundtanken med vårt försvar borde vara att göra det så kostsamt för en angripare att de låter bli.
Självklart ska vi också utnyttja vår industriella kapacitet och ingenjörskunnande för att ha en stark försvarsindustri. Och ja, vi borde kunna sälja till länder även om de inte lovar att aldrig använda vapnen :-). Vi skulle kunna spara miljardbelopp genom att flytta pengar till civila delar av försvaret (infrastruktur, sjukvård, krisberedskap), då gör pengarna mer samhällsnytta än när de går till överprisade amerikanska eller israeliska produkter. Och absolut, vi skulle spara pengar på att ha en mindre ideologisk, anal syn på vilka vi kan köpa vapen av. Asien, mellanöstern, Indien, Kina, Turkiet,Sydamerika känns som ställen vi kan få mer dugligt material för samma antal kronor.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Håller även med om att risken för en attack mot Sverige fortfarande är mycket liten. Men när det kommer till frågor med så potentiellt allvarliga konsekvenser är det inte läge att chansa. Poängen med ett starkt försvar är väl ändå att det inte ska behöva användas just för att det finns?
Även om vi så la 20 % av BNP på försvaret vore det fortfarande en "chansning". Det finns ALDRIG några garantier för någonting. Någonstans måste man göra en rimlig riskbedömning i förhållande till kostnaden. Sannolikheten är större att Sverige utplånas av en asteroid än att vi talar ryska i riksdagshuset inom 50 år, även om vi skulle lägga ner hela försvaret den 1 januari 2026!
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Ja, kan tänka mig att du har rätt i att fjäskandet för Trump kan ha sina konsekvenser för utländska investeringar i Sverige. Har själv inte funderat över det. Men det måste ju vara ytterligare en konsekvens av att ha satsat allt på NATO-kortet och nu upptäckt att Trump kom till makten igen och att USA är fullständigt opålitligt. I ljuset av att USA inte längre är en pålitlig allierad var det verkligen sämsta tänkbara tillfälle att överge neutralitetspolitiken.
Ja, framför allt visar det här att hela narrativet och retoriken om artikel 5 och NATO i stort sett var en lögn. Den kommer från exakt samma grupp politiker och militärer som dagligen skriker om "hybridhot" från Ryssen och som har skrikit "ryssen kommer" så länge jag kan minnas.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Tidös kriminalpolitik är däremot nödvändig, men absolut att de skulle kunna tona ned på retoriken.
Absolut. Men även där är analysen pinsamt grund när man lanserar enkla svar på komplicerade frågor. Svaret är alltid samma visa: hårdare straff, lägre beviskrav och "ut med babbarna". Det löser inga problem. Det som däremot "fungerar" är nedmontering av frihet och yttrandefrihet, övervakningssamhälle och myndighetsmissbruk. Visst, det kan få bort en viss typ av brott, men kostnaden sker till ett Orwellskt samhälle, som iallfall jag inte tycker gör det värt det. jag tycker "They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Jag tycker nog inte att det spelar så stor roll vad SD lovar. Det är vad de de facto gör som spelar roll. Har väldigt svårt att tro att vänstern skulle föra en bättre ekonomisk politik.
Absolut inte. S+V är om möjligt ännu sämre, eftersom de är än mer tillväxtfientliga. Men tyvärr är det ju så att oavsett om man röstar på SD eller V så får man samma extrema "slösa-pengar-vi-inte-har"-och lova-allt-till-alla politik.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Håller helt med dig om kärnkraften. Den finansieringsplan som ligger på bordet nu är totalt vansinne. Det är just därför de hade behövt ha S med i en uppgörelse. För att säkerställa politisk stabilitet så att privata aktörer vågar ta sig an projektet utan dessa galna garantier som finns nu.
Jag tror inte det hade hjälpt. De ville väl främst ha med S på den galna finansieringen; någon statlig kärnkraft har väl inte ens varit på tal? Sedan har ju SD, i vanlig populistisk anda, hakat upp sig på att kärnkraften är lösningen på allt. De är med på diverse idiotstopp och motarbetar aktivt andra energislag som också behövs, såsom vind- och solkraft.