2025-12-27, 14:35
  #2365
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Så han tar sig in i huset medan kvinnan ligger död utanför och är där i flera timmar, skadar flickorna men lyckas inte ha ihjäl dem? Låter märkligt.

Hans mål var kanske inte att ha ihjäl dom, åtminstone inte tillsvidare, men polisen hann före.
Citera
2025-12-27, 14:36
  #2366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Det här fallet har skakat många men det borde inte komma som en överraskning för någon som följt hur psykiatrin har hanterats i det här landet. Det här är ingen olyckshändelse utan en direkt följd av systematiska nedskärningar, felaktiga reformer och politiskt korttänk. När staten och regionerna på 90-talet sköt över ansvaret till kommunerna under parollen ”människor ska få leva i samhället” var det vackra ord som dolde en kall verklighet: man ville spara pengar och flytta bort problemet. Resultatet blev att tusentals människor med tunga psykiska sjukdomar hamnade mellan stolarna utan kontinuerlig medicinering utan uppföljning utan trygghet.

Kommunerna fick ansvar men inga resurser. Socialtjänsten blev sista utposten för människor som egentligen behövde specialistvård. Handläggare sitter med omöjliga uppdrag, läkare saknar vårdplatser och alla skyller på någon annan. I praktiken betyder det att människor i akut psykos ofta möter byråkrati istället för behandling. Och det är just där tragedin börjar, inte i ett ögonblick av våld utan i åren av försummelse innan.

Det patetiska är att först nu börjar myndigheterna låtsas bry sig. Varför just nu? Kanske för att offren den här gången råkade tillhöra samma kategori som man annars väljer att blunda för, människor som hamnat längst ner i samhällets hierarki. Det är människor som socialtjänsten kallar “tunga ärenden”, som psykiatrin ser som “kroniska” och som systemet i praktiken gett upp hoppet om. De får sällan rubriker när de går under men när något så här brutalt sker då vänds strålkastarna dit tillfälligt. Sedan blir det tyst igen tills nästa gång.

Det här måste bli punkten där samhället börjar ta sitt ansvar på riktigt. Psykiatrin kan inte fortsätta vara splittrad mellan olika huvudmän som saknar samordning. Vi behöver ett övergripande statligt ansvar, riktiga vårdplatser, långsiktig behandling och uppföljning. Människor i kris ska inte lämnas åt sin egen förvirring och deras grannar ska inte behöva leva med rädslan för när nästa psykos slår till.

Så länge politiker fortsätter prata om "resurseffektivitet" istället för mänskligt ansvar, så länge psykiatrin får mindre pengar medan våldet och desperationen växer då är det bara en tidsfråga innan det händer igen. Och då kommer samma myndigheter stå framför kamerorna och säga exakt samma sak: "Det är en tragisk händelse vi ska utreda vad som gick fel." Men det vet vi redan. Allt gick fel för länge sen.


Du har helt rätt. Det började redan på 90-talet massor av människor som hade sina hem på olika boenden Hamnade rätt ut i samhället i egna lägenheter, Då man lade ner Alla boenden. Boenden där dom bott och känt sig trygga och haft hjälp och vård efter behov. Har själv besökt flera sådana här boenden på 90- talet Där människor i olika åldrar bodde och många hade bott där i 20 tals år om inte mer, många var pensionärer när Dessa människor kastades ut! Kan man helt enkelt säga. Till ett samhälle dom inte klarade av, och utan tillgång till att söka/ få hjälp. Men det skrevs så fint redan då att psykiatrin skulle hjälpa dessa människor. Hur skulle dessa människor förväntas klara sig själva och be/ söka hjälp när dom behövde? När dom aldrig fick någon hjälp med övergång m.m Sedan är det inte lätt att få hjälp av psykiatrin. Om dom då inte anser det vara väldigt akut! Det är långa köer för människor som bara mår dåligt och behöver få stödsamtal m.m även med remisser. Så det är rena katastrofen!!! Och bör inte glömmas bort! Mellan dessa hemska dåd sker. Det är bara vi Alla som kan trycka på och kräva m.m Att psykiatrin vården förbättras och utökas med betydande medel rätt omgående. För det går så många människor ute i samhället bland oss som mår så fruktansvärt dåligt. Så det kan slå slint när som helst på oskyldig människor. Men först då reagerar man!
Citera
2025-12-27, 14:41
  #2367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför har denna tråd flera tusen inlägg? Trådar om nåt psycho som mördar nån brukar inte få så här mycket uppmärksamhet. Fattar inte varför just detta fall är så jävla intressant?
Ryktesväg verkar det vara en halv-colombian som haft ihjäl kvinnan. Mörk man har ihjäl svensk kvinna - artiklarna skriver sig själva och media täljer guld med smörkniv. Men du har rätt - verkar vara ett vansinnesdåd i mängden och lika tragiskt
Citera
2025-12-27, 14:44
  #2368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilrvrm
Ryktesväg verkar det vara en halv-colombian som haft ihjäl kvinnan. Mörk man har ihjäl svensk kvinna - artiklarna skriver sig själva och media täljer guld med smörkniv. Men du har rätt - verkar vara ett vansinnesdåd i mängden och lika tragiskt
Hemskt när svenskar bryr sig om mördade svenskar. Här ska vi minsann gå vidare och glömma 5 sekunder efter det hände.

För övrigt var den väldigt aktiv långt före vi fick veta att det var en era bruna änglar som varit i farten ännu en gång.
Citera
2025-12-27, 14:46
  #2369
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Så han tar sig in i huset medan kvinnan ligger död utanför och är där i flera timmar, skadar flickorna men lyckas inte ha ihjäl dem? Låter märkligt.
Han kanske trodde den mest skadade flickan var död. Ev. att hon spelade död & den andra tjejen till slut lyckades larma. Eller var det han som larmade när det var slut på det roliga & dags att avsluta livet?
Det pratats om att dottern larmade via iPad men inget bekräftat vad jag minns.
Citera
2025-12-27, 14:46
  #2370
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har information som gör gällande att modern var ute i närheten av huset och blev där knivskuren.

Han tog sig därefter in i huset.

Då är det verkligen ett skräckscenario om modern mördas först och han sen uppehåller sig flera timmar inne i huset med döttrarna.

Sjukt att grannen med hunden inte reagerade mer som hörde skrik på morgonen.
Citera
2025-12-27, 14:47
  #2371
Medlem
MGM verkar varit en del själv hemma i tom stor lägenheten över juldagarna. Mamman jobbade som undersköterska. Systern är på hvb hem i Göteborg. Storebröder (möjligen) på Malta. Tidigare Styvfadern hade sitt liv i Kalix. Biologiska fadern i Colombia.

En splittrad familj. Så dränkte han sina sorger.

Kanske kände han avund mot alla de till synes "lyckliga" familjer och den här familjen blev helt enkelt slumpmässig måltavla för den frustrationen av orättvisa han kände av att inte ha vad andra tycks ha - En enad familj som firar jul ihop.
Citera
2025-12-27, 14:48
  #2372
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag fattar bara inte varför denna tråd är så JÄVLA lång. Tycker inte denna händelse är speciellt intressant.

Kommer ihåg ett fall för några år sen då ett psycho bara gått in i en random lägenhet på Kungsholmen och mördat en tant. Den tråden hade typ 100 inlägg.
För det första höll han två tjejer i femton årsåldern gisslan varav en var nära att också bli mördad innan polisen sköt honom. Skiljer sig mer än du vill få det till, men vet att det sticker i ögonen när bruna mördare får uppmärksamhet.
Citera
2025-12-27, 14:49
  #2373
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atsuki
MGM verkar varit en del själv hemma i tom stor lägenheten över juldagarna. Mamman jobbade som undersköterska. Systern är på hvb hem i Göteborg. Storebröder (möjligen) på Malta. Tidigare Styvfadern hade sitt liv i Kalix. Biologiska fadern i Colombia.

En splittrad familj. Så dränkte han sina sorger.

Kanske kände han avund mot alla de till synes "lyckliga" familjer och den här familjen blev helt enkelt slumpmässig måltavla för den frustrationen av orättvisa han kände av att inte ha vad andra tycks ha - En enad familj som firar jul ihop.

Det låter snarare som en Charles Dickens-saga.
Citera
2025-12-27, 14:50
  #2374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilrvrm
Ryktesväg verkar det vara en halv-colombian som haft ihjäl kvinnan. Mörk man har ihjäl svensk kvinna - artiklarna skriver sig själva och media täljer guld med smörkniv. Men du har rätt - verkar vara ett vansinnesdåd i mängden och lika tragiskt

Det framgår inte i media att mördaren var Colombian. Om media skrev ut det skulle det bli ännu mer intresse.
Mördaren var hel-Colombian men uppväxt i Sverige enligt uppgift i tråden.
Citera
2025-12-27, 14:52
  #2375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atsuki
MGM verkar varit en del själv hemma i tom stor lägenheten över juldagarna. Mamman jobbade som undersköterska. Systern är på hvb hem i Göteborg. Storebröder (möjligen) på Malta. Tidigare Styvfadern hade sitt liv i Kalix. Biologiska fadern i Colombia.

En splittrad familj. Så dränkte han sina sorger.

Kanske kände han avund mot alla de till synes "lyckliga" familjer och den här familjen blev helt enkelt slumpmässig måltavla för den frustrationen av orättvisa han kände av att inte ha vad andra tycks ha - En enad familj som firar jul ihop.

Spekulationer. Tack men nej tack.
Citera
2025-12-27, 14:52
  #2376
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Då är det verkligen ett skräckscenario om modern mördas först och han sen uppehåller sig flera timmar inne i huset med döttrarna.

Sjukt att grannen med hunden inte reagerade mer som hörde skrik på morgonen.

Ja, polisen här beskriver händelsen och det omfattar även vad som hände i huset.

TV4
Citat:
för TV4 Nyheterna beskriver poliskommissarie P-O Andersson händelsen ”som en skräckfilm”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in