Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-26, 22:23
Medlem
Nej kladdkaka är en kaka.
Citera
2025-12-27, 00:05
Medlem
Kaka.

Tänk sockerkaka.

Den kan man göra tårtbottnar av.
Citera
2025-12-27, 00:21
Medlem
I somras så tog jag killarna, mina söner, till en populär svensk semesterort. En av killarna fyllde år så jag gick in på ett bageris hemsida och beställde en liten tårta. Grabbarna är 2 respektive 3 år så jag köpte den minsta tårta de hade. Den fanns klart och tydligt under Tårtor på hemsidan. Företaget drivs av en konditor som vunnit internationella priser i konditori eller vad fan det kallas. OS och sån skit. Och den tårtan var en kladdkakebotten och sen 1 cm chokladkräm ovanpå och nån jävla marsipandekoration. Så kom fan inte till mig och säg att en kladdkaka inte kan vara en tårta. OK?
Citera
2025-12-27, 04:23
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DICK.NIGGER
I somras så tog jag killarna, mina söner, till en populär svensk semesterort. En av killarna fyllde år så jag gick in på ett bageris hemsida och beställde en liten tårta. Grabbarna är 2 respektive 3 år så jag köpte den minsta tårta de hade. Den fanns klart och tydligt under Tårtor på hemsidan. Företaget drivs av en konditor som vunnit internationella priser i konditori eller vad fan det kallas. OS och sån skit. Och den tårtan var en kladdkakebotten och sen 1 cm chokladkräm ovanpå och nån jävla marsipandekoration. Så kom fan inte till mig och säg att en kladdkaka inte kan vara en tårta. OK?
Fast då var det ju mer än bara en kladdkaka, inte sant? Det var ju definitivt monterad som Allaballawalla var inne på.
Citera
2025-12-27, 09:04
Medlem
Dishys avatar
Citat:
En del säger att det inte är det men andra säger att det är det. Har sett bagerier och kondis som säljer kladdkaka som tårta eller under den kategorin. Så jag har tänkt att om experterna kallar det tårta så kan väl jag det också.

Är det så att kladdkakan är en tårta? Det blev ett litet fiasko på julfirandet när jag sa att jag skulle ta med mig tårta och kom med en kladdkaka. Det var ju snopet och min popularitet ökade inte när jag framlade min disputation i ämnet.

Man räknas inte som expert om man samtidigt är säljaren.

Synd på fiaskot. Du hade kunnat rädda upp det genom att breda på någon kräm typ färdig chokladmousse och lägga på lite färska hallon.
Citera
2025-12-27, 11:20
Medlem
Citat:
Om man tittar på många konditoriers hemsidor så ligger kladdkakan, om den finns i sortimentet, under kategorin Tårta. Så antagligen så anser i alla fall experterna att det är en slags tårta.

Den ligger väl i tårtkategorin mest för att de ska kunna sälja den dyrare.

Går inte att ta 299kr för en kaka.

Lägger till att tårtor säljs som hela samt i bitar, något de även vill kunna göra med kladdkakan. Så den är säljmässigt i samma kategori som tårta, men sett till innehåll och utförande så är det inte en tårta.

TS ska inte sälja det han tar med, så han bör beskriva det för vad det är. Då är det knappast en tårta. Han borde ha sagt kladdkaka, eller efterrätt om han ville vara vag.
Senast redigerad av lahavana 2025-12-27 kl. 11:24.
Citera
2025-12-27, 12:04
Medlem
Citat:
En del säger att det inte är det men andra säger att det är det. Har sett bagerier och kondis som säljer kladdkaka som tårta eller under den kategorin. Så jag har tänkt att om experterna kallar det tårta så kan väl jag det också.

Är det så att kladdkakan är en tårta? Det blev ett litet fiasko på julfirandet när jag sa att jag skulle ta med mig tårta och kom med en kladdkaka. Det var ju snopet och min popularitet ökade inte när jag framlade min disputation i ämnet.

Kaka.
Citera
2025-12-27, 13:27
Medlem
vojnes avatar
Vad är definitionen på:
  • Kaka
  • Tårta

Att det heter kladdkaka måste inte innebära att det är en kaka.
Citera
2025-12-27, 23:24
Medlem
Enligt Wikipedia är det en kaka som är nära besläktad med brownien.
Citera
Igår, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Vad är definitionen på:
  • Kaka
  • Tårta

Att det heter kladdkaka måste inte innebära att det är en kaka.
Så tänker lite jag med. En kaka kan vara en tårta trots att den heter kaka. Det vore inte första i världen där något heter något annat än vad det är.
Citera
Igår, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Man räknas inte som expert om man samtidigt är säljaren.

Synd på fiaskot. Du hade kunnat rädda upp det genom att breda på någon kräm typ färdig chokladmousse och lägga på lite färska hallon.

Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Den ligger väl i tårtkategorin mest för att de ska kunna sälja den dyrare.

Går inte att ta 299kr för en kaka.

Lägger till att tårtor säljs som hela samt i bitar, något de även vill kunna göra med kladdkakan. Så den är säljmässigt i samma kategori som tårta, men sett till innehåll och utförande så är det inte en tårta.

TS ska inte sälja det han tar med, så han bör beskriva det för vad det är. Då är det knappast en tårta. Han borde ha sagt kladdkaka, eller efterrätt om han ville vara vag.
Var ju så att jag hade en chokladkräm ovanpå ju. De menade att det ändå var en kladdkaka.
Citera
Igår, 15:05
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Var ju så att jag hade en chokladkräm ovanpå ju. De menade att det ändå var en kladdkaka.

Ja det blir ju ingen tårta av det men lite bättre än en naken sketen kladdkaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in